“Укрзалізниця” підвищує вантажні тарифи на 40%: бізнес застерігає про ризик зупинки виробництва
Федерація роботодавців транспорту України вважає підвищення тарифів стратегічною помилкою, яка може спричинити скорочення виробництва, втрату вантажів і падіння експорту

АТ “Укрзалізниця” планує суттєво підвищити тарифи на вантажні перевезення — на 27% у 2025 році та ще на 11% із 1 січня 2026 року. Бізнес-спільнота попереджає, що сумарне зростання більш як на 40% може призвести до скорочення обсягів виробництва, переходу вантажів на автотранспорт і втрати частини експортного потенціалу України.
Про це повідомляє Федерація роботодавців транспорту України (ФРТУ), яка закликала уряд переглянути рішення, оскільки воно може мати серйозні негативні наслідки для промисловості та економіки в цілому.
У Федерації підкреслюють, що підвищення тарифів стане стратегічною помилкою, адже воно не лише не вирішить фінансових проблем самої компанії, а й може призвести до скорочення вантажної бази залізниці та виникнення дефіциту коштів в “Укрзалізниці”, який зрештою доведеться покривати з державного бюджету.
“Вантажний сегмент компанії залишається прибутковим — за підсумками 2024 року його фінансовий результат становив близько 20 млрд грн. Основна ж проблема “Укрзалізниці” полягає не у рівні вантажних тарифів, а у хронічних багатомільярдних збитках пасажирського сегмента, які десятиліттями перекривалися прибутками від вантажних перевезень”, — зазначили у ФРТУ.
На думку Федерації, підвищення тарифів може мати низку негативних економічних наслідків:
- частина підприємств буде змушена скорочувати виробництво та обсяги перевезень;
- частина вантажів перейде на автомобільний транспорт, що створить додаткове навантаження на дорожню інфраструктуру, особливо регіональну;
- зменшиться експортний потенціал країни, а разом із ним — валютні надходження та податкові поступлення до бюджету.
Бізнес також наголошує, що підвищення вантажних тарифів не вирішить системної проблеми збитковості пасажирських перевезень.
У ФРТУ пропонують альтернативу: передбачити у державному бюджеті кошти для компенсації збитків пасажирського сегмента, як це практикується в країнах Європейського Союзу. Такий підхід дозволить зберегти конкурентоспроможність українських вантажоперевізників та уникнути додаткового тиску на бізнес у період воєнного часу.
Нагадаємо, в Україні у вересні 2025 року обсяги експорту зерна залізничним транспортом суттєво зменшилися. За даними «Укрзалізниці», порівняно з серпнем падіння становило майже третину, а до вересня торік — понад 20%.