АТ «Укрзалізниця» анонсувало нову редакцію договору на надання послуг із перевезення вантажів залізницею (вступить у силу з 1 квітня 2020 року). У тексті нового договору «Укрзалізниця» пропонує з 01. 04. 2020 р. збільшити плату за користування вагонами під вантажними операціями в 1,8-13 рази.
Під час навантаження або розвантаження вагонів на під’їзних коліях вантажовласників, АТ УЗ стягує плату за користування вагонами АТ УЗ під вантажними операціями. Діюча плата нараховується погодинно. У перші дві доби розмір діючої плати для вантажовідправників незначний. Причина в тому, що під’їзні колії підприємств і ємність фронтів вивантаження значно відрізняються між собою; також відрізняється технологія завантаження/розвантаження вагонів.
Підприємствам потрібен певний час для подачі вагонів із залізничної станції на під’їзні колії підприємства й час на виконання вантажних операцій (технологічний період). Нормативний час для проведення цих операцій встановлювалося АТ УЗ в документі «Єдиний технологічний процес»/ЄТП (раніше цей термін підприємством взагалі не оплачувалася). З огляду на цю особливість, чинне тарифне керівництво встановлювало мінімальну плату за користування вагонами під вантажними операціями протягом перших двох діб (технологічний період). Починаючи з третьої доби, плата значно збільшувалася. У запропонованій УЗ редакції договору плата за користування вагонами істотно зростає саме протягом перших двох діб (технологічний період). Очікуване зростання вартості послуги за користування вагонами-зерновозами АТ УЗ під вантажними операціями складе:
- за перші добу-в 13 разів;
- за 2 доби – в 3 рази;
- за 3 доби – в 1,8 рази.
Порівняльна вартість користування вагонами-зерновозами під вантажними операціями (діюча ставка/пропонована АТ УЗ ставка).
Читайте: Мексиканська дешева кукурудза з ГМО нікому не потрібна або як США знищує сусіда
Збільшення плати за користування вагонами АТ УЗ значно знизить привабливість для вантажовласників парку зерновозів держкомпанії. Вже зараз 90% парку зерновозів АТ УЗ простоює без роботи і не приносить дохід компанії. Підвищення вартості користування вагонами УЗ під вантажними операціями ще більше вдарить по попиту на ці вагони. Наразі ринкова плата оренди приватного зерновозу становить приблизно 400 грн на добу (ставка АТ УЗ 1363,20грн з ПДВ).
Вантажовідправник не платитиме 1363,20 грн/добу за користування вагонами УЗ під вантажними операціями, при орендній ставці на приватний вагон – 400 грн/добу. І найголовніше, плата за користування вагонами АТ УЗ під вантажними операціямі – це всього 3-5% в загальній структурі вартості перевезення вантажів. На багато більше АТ УЗ заробляє в процесі перевезення вантажів (інфраструктурна та вагонна складова залізничного тарифу).
Тепер АТ УЗ може втратити основного заробітку від перевезення вантажів через підняття другорядної плати (користування вагонами під вантажними операціями), яка в загальній вартості перевезення не перевищує 3-5%.
Для аграріїв підвищення плати за користування вагонами – це подорожчання логістики на +20-28 грн/т.
«Пропоную АТ УЗ переглянути своє рішення і не піднімати плату за користування вагонами. Негативні економічні наслідки від збільшення плати отримувати як вантажовласники, так і АТ «Укрзалізниця»», – зазначив Валерій Ткачов.
Зазначимо, раніше Валерій Ткачов пояснив, як агрохолдинги руками УЗ знищують малих фермерів.
Підписуйся на наш Telegram. Стеж за новинами у зручному форматі!