За даними спільного дослідження Європейської бізнес асоціації з ОЛХ Україна та Райффайзен Банк, індекс настроїв малого бізнесу в Україні впав до 2,3 бала з 5 у 2024 році. Попри це, два з трьох малих підприємств планують розширення у 2025 році. Однак економічні та безпекові виклики залишаються серйозними, і подальший розвиток сектору залежить від загальної ситуації в країні.
Про це пише ain.ua.
Індекс настроїв малого бізнесу в Україні продовжує падати. У 2024 році він знизився до 2,3 бала з 5, що є найнижчим показником за останні роки. Про це свідчать результати спільного дослідження Європейської бізнес асоціації (ЄБА) з ОЛХ Україна та Райффайзен Банк. Попри це, два з трьох малих підприємств планують розширення у 2025 році, що свідчить про їхню віру в майбутнє, попри складні умови.
Загалом, усі компоненти індексу настроїв малого бізнесу продемонстрували негативну динаміку порівняно з 2023 роком. Найнижчий показник отримала оцінка економічної ситуації — лише 1,9 бала. Найвищий показник — прогнози щодо змін у наступні 6 місяців — склав 2,6 бала. Це свідчить про те, що підприємці, хоча й песимістично оцінюють поточну ситуацію, все ж сподіваються на покращення в найближчій перспективі.
«Хоча загальний настрій підприємців погіршився, більшість планує і надалі розширюватись та інвестувати. Однак економічні та безпекові виклики залишаються значними, і подальший розвиток малого бізнесу залежатиме від загальної ситуації в країні», — зазначила Анна Дерев’янко, виконавча директорка ЄБА.
Основні результати дослідження:
- 51,5% опитаних підприємців вважають, що їхні справи йдуть погано, 21% — добре, а 27,5% оцінюють ситуацію як нейтральну.
- 62% респондентів повідомили про погіршення стану справ за останні пів року.
- Лише 22% очікують покращення в наступні 6 місяців.
- Щодо економічної ситуації в Україні, 54% підприємців вважають її несприятливою, 41% — катастрофічною, і лише 5% оцінюють ситуацію як сприятливу.
- Попри складні умови, 25% підприємців планують відкривати нові напрями виробництва, 13% — розширювати географію діяльності, а 14% прагнуть вийти на зовнішні ринки.
- Частка бізнесів, які продають лише онлайн, зросла з 15% до 24%, що свідчить про активізацію цифрових трансформацій у секторі.
Головні виклики для малого бізнесу:
Серед основних проблем, з якими стикаються малі підприємства, залишаються:
- Війна та її наслідки;
- Зростання цін на сировину та енергоресурси;
- Нестабільність економіки;
- Атаки на енергетичну систему;
- Фіскальний тиск з боку держави.
Індекс настроїв малого бізнесу досліджують у межах проєкту Unlimit Ukraine з 2017 року. У 2024 році в опитуванні взяли участь 1716 фізичних осіб-підприємців, що робить його репрезентативним для аналізу стану малого бізнесу в Україні.
Попри складні умови, малий бізнес продовжує демонструвати стійкість і готовність до розвитку. Однак для подальшого зростання сектору необхідні стабільність, підтримка з боку держави та покращення загальної економічної ситуації в країні.
Підписуйся на наш Telegram. Стеж за новинами у зручному форматі!