Новини / Думки     12 серпня 2020 17:05

Чому при продажу агробізнесу обов’язково потрібен радник

Залучення фахового M&A-консалтингу на сучасному ринку є не примхою, а запорукою безпеки угоди та отримання найкращої ціни

Юрій Дячук, CEO інвестиційної компанії INTELEVRAZ

Угоди М&A в аграрній галузі укладаються не часто у порівнянні з деякими іншими видами підприємницької діяльності, а помітні злиття та поглинання із сумами у десятки мільйонів доларів взагалі можна буквально перелічити на пальцях.

Але загальна кількість угод зростає і буде зростати — адже сільське господарство наразі перетворилося на провідну галузь економіки з часткою у 18% ВВП.

Починати власну справу, планувати вигідні інвестиції в аграрному секторі в Україні стає все складніше.

Високі ризики інвестування, відсутність якісно підготовлених пропозицій для придбання, нерозуміння ринкових тенденцій та викривлення інформації заважають формуванню привабливого інвестиційного клімату на аграрному ринку України.

Утім наразі ця галузь є однією з найбільш дохідних. Навіть на розвинених ринках для купівлі-продажу бізнесу власники залучають фахівців, які здатні провести всі етапи угоди.

Зрозуміло, що залучати радника при продажу агробізнесу краще, ніж робити все самотужки.

Але які саме переваги має залучення радника при пошуку покупців і укладанні угоди M&A? Розглянемо лише головні з них.

Що робить радник

У широкому розумінні радник забезпечує супровід угоди та дотримання інтересів усіх зацікавлених сторін — як продавців, так і покупців бізнесу, а саме:

  • оцінює вартість аграрних активів підприємств;
  • проводить пошук покупців агропідприємств або інших сільськогосподарських активів;
  • супроводжує та структурує угоди на всіх етапах — від початку перемовин до завершення;
  • організовує процес роботи всіх учасників угоди, включаючи консультантів і представників сторін, з метою успішного завершення транзакцій.

Іншими словами, радник стає менеджером усіх процесів, що супроводжують угоду. Так, серед його функцій — сприяння в розробці стратегії та участь у перемовинах в інтересах клієнта, консультування з усіх питань щодо оптимальної структури проведення угод і, нарешті, допомога у підготовці документації, необхідної для успішного укладання угоди спільно з юристами та іншими фахівцями, що були залучені до процесу зацікавленими сторонами.

Визначення ціни та підготовка до продажу

Першим кроком при продажу є визначення справжньої ціни бізнесу. Радник, який є незалежним експертом, зможе об’єктивно оцінити компанію. На відміну від зацікавлених власників він може оцінити бізнес саме поглядом покупця, що допоможе визначити її справедливу ринкову вартість.

Незалежний радник надасть рекомендації, яким чином провести фінансовий аналіз підприємства і, власне, допоможе якісно його зробити. Наприклад, певні труднощі зазвичай виникають при проведенні інвентаризації активів, особливо коли підприємство має розгалужену діяльність.

Крім того, слід окремо зазначити таку функцію радника, як проведення аудиту земельного банку.

По-перше, як свідчить практика, часто власники і керівники підприємства не володіють повною систематизованою інформацією про стан речей у цьому питанні. Договори оренди паїв зберігаються у паперовій формі за різні періоди та не внесені до єдиного електронного реєстру, частина землі обробляється підприємством за усними договорами тощо.

По-друге, відкриття ринку землі, що буде відбуватися у два етапи протягом 2021–2024 років, докорінно змінить вартість цього активу. Навіть орендовані ділянки стають цінним активом з огляду на пріоритетне право орендарів на придбання землі, що виставлена на продаж.

Тож радник підготує підприємство й активи для продажу таким чином, щоб вартість компанії була максимально високою.

Супровід пошуку покупців

Другим етапом роботи радника є, умовно кажучи, створення попиту на пропонований до продажу актив. Потрібно визначити потенційних інвесторів і грамотно сформувати оферту. Тобто йдеться про три складові: безпосередньо визначення зацікавлених інвесторів, підготовка презентаційних матеріалів і проведення презентацій пропонованого активу. Особливістю є те, що на цьому етапі назва компанії та будь-яка інформація, яка може вказати на компанію, не розкривається.

ЧитайтеМаксимально все вдосконалити , щоб рухатися в ногу з часом і підвищити ефективність кожного гектара

Якщо презентації викликали практичний інтерес, радник укладе із зацікавленими особами договори конфіденційності для запобігання промисловому шпигунству і рейдерству. І вже після цього їм буде передана вся необхідна інформація для вивчення.

Завершенням пошуку покупців є отримання індикативних цінових пропозицій від зацікавлених осіб, аналіз інформації та складання радником відповідних коментарів і рекомендацій для власників бізнесу, що продається.

Супровід укладання угоди

Лише після цього робота радника з продажу наближається до завершення — безпосередньо до супроводу укладання угоди. Він складає для власників своєрідну презентацію потенційних клієнтів — вивчає як самі пропозиції, так і ділову репутацію можливих інвесторів (адже угоди можуть бути тривалими у часі).

Така інформація потрібна особливо у тому випадку, коли отримано дві чи більше пропозиції й необхідно визначити найкращу, з урахуванням репутації інвесторів. Крім того, за таких умов радник обов’язково спробує підвищити вартість продажу.

І, нарешті, на завершальному етапі супроводу до функцій радника входить допомога щодо податкового структурування угоди.

Власникам бізнесу, які вирішили продавати активи, варто пам’ятати, що залучення фахового M&A-консалтингу на сучасному ринку є не примхою, а запорукою безпеки угоди та отримання найкращої ціни.

Нагадаємо, раніше Landlord повідомляв, що підприємець Віталій Хомутиннік продає свої аграрні активи.

Читайте також