Новини / Технології     18 жовтня 2018 11:38

Що потрібно знати, аби виготовляти обладнання для виробництва борошна та круп

Влітку в Казахстані були введені в експлуатацію відразу два переробних підприємства, оснащених обладнанням від української компанії «ОЛИС». В Усть-Каменогорську запрацював завод «Вертекс-Схід» із переробки вівса продуктивністю 36 т на добу, з лінією зернових пластівців потужністю 18 т на добу. У Петропавловську на «РахатОпт» введений в експлуатацію цех з переробки зерна гречки продуктивністю 24 т на добу та інших зернових культур. Кореспонденти Landlord вирішили розпитати генерального директора компанії «ОЛИС» Олександра Верещинського про історію підприємства, його стратегію та успіхи.

Влітку в Казахстані були введені в експлуатацію відразу два переробних підприємства, оснащених обладнанням від української компанії «ОЛИС». В Усть-Каменогорську запрацював завод «Вертекс-Схід» із переробки вівса продуктивністю 36 т на добу, з лінією зернових пластівців потужністю 18 т на добу. У Петропавловську на «РахатОпт» введений в експлуатацію цех з переробки зерна гречки продуктивністю 24 т на добу та інших зернових культур. Кореспонденти Landlord вирішили розпитати генерального директора компанії «ОЛИС» Олександра Верещинського про історію підприємства, його стратегію та успіхи.

ОЛЕКСАНДРЕ ПАВЛОВИЧУ, З ЧОГО ПОЧИНАЛАСЯ КОМПАНІЯ «ОЛИС»?

Історія компанії «ОЛИС» є суттєвою складовою моєї власної історії, тому дозвольте розпочати саме з неї. У 1989 році я закінчив Одеський технологічний інститут харчової промисловості та отримав кваліфікацію інженера-механіка за спеціальністю «машини та апарати по переробці зерна». У 1994-му в тому ж закладі здобув науковий ступінь кандидата технічних наук за фахом «процеси, машини та агрегати по переробці зерна». Рівно через 20 років, у 2014-му, мені було присуджено науковий ступінь доктора технічних наук з технологій переробки зерна на підставі захисту дисертації у Національному університеті харчових технологій.

Як бачите, моє життя обертається навколо зерна, а я насамперед є науковцем, дослідником та винахідником. Тому компанія «ОЛИС», що була заснована у 2005 році разом з моїми однодумцями, теж випускниками Одеського технологічного інституту харчової промисловості, стала органічним продовженням давно розпочатої роботи з підвищення ефективності існуючих і створення нових технологій та обладнання з переробки зерна та спробою широкого впровадження її результатів у промисловість. Хрестоматійний випадок: «голі ідеї» нікому не потрібні, окрім їх автора, поки не набудуть матеріалізації та визнання.

ЯКІ НАПРЯМИ ДІЯЛЬНОСТІ ВИ З ОДНОДУМЦЯМИ ВИЗНАЧИЛИ ОСНОВНИМИ ТА ЧОМУ?

Серед напрямів нашої діяльності у першу чергу — технології та обладнання з виробництва борошна та круп. Це найскладніші технології у переробці зерна. Тому це цікаво, є широке поле для наукової, дослідницької та конструкторської роботи. Саме цей напрям забезпечує високий загальний рівень усіх наших розробок. Наступний напрям — технології та обладнання для очищення зерна.

Нарощування виробництва зерна та розвиток елеваторної промисловості на наших традиційних ринках потребують надійного та високоефективного обладнання для очищення великих обсягів зерна з високою продуктивністю. Саме вирішення цього завдання є нашою метою у названому напрямі.

Ефективне виконання будь-яких технологічних операцій із зерном не можливе без оцінки його якості. Тому розробка і виробництво сучасного, точного та надійного лабораторного обладнання також є предметом особливої нашої уваги. Зазначені напрями з самого початку створення компанії «ОЛИС» окреслили обриси нашої роботи. Подальшу перспективу розвитку компанії ми бачимо у їх поглибленні, тому жодна зміна акцентів у найближче майбуття не планується.

ХТО ОСНОВНІ СПОЖИВАЧІ ВАШОГО ОБЛАДНАННЯ: СЕРЕДНІ, ДРІБНІ ГОСПОДАРСТВА АБО АГРОХОЛДИНГИ?

Споживачами продукції компанії «ОЛИС» є будь-які підприємства, що мають справу із зерном, від дрібних фермерів та приватних підприємців до великих аграрних холдингів та промислових підприємств з переробки. Наприклад, в Україні та будь-якій державі колишнього радянського простору важко знайти лабораторію з визначення якості зерна, де б не працювали наші прилади. Завдання потужного очищення зерна на багатьох підприємствах, у тому числі й європейських країн, вирішуються із застосуванням нашого обладнання. Цілий ряд відомих компаній — лідерів з виробництва борошна та круп досягли визнання також за допомогою наших технологій та обладнання.

ЩО РОБИТЬ КОМПАНІЯ, ЩОБ СТИМУЛЮВАТИ МЕНШ АКТИВНУ КАТЕГОРІЮ СПОЖИВАЧІВ?

Найкращий спосіб стимулювання споживання нашої продукції — просвітницька робота з потенційними покупцями. Часто ані інвестори, ані головні фахівці підприємств не мають достатнього рівня професійної підготовки для вибору раціональних рішень завдань розвитку. Підхід «купуємо тільки найдешевше, бо ми найрозумніші» або підхід «купуємо найдорожче, бо ми найкрутіші» є бідою великої частини наших підприємств. Користуючись нагодою, звертаюся до власників та керівників підприємств галузі — не шкодуйте коштів та часу на самоосвіту та освіту ваших фахівців, бо це найефективніші інвестиції.

Звичайно, на матеріальному рівні для стимулювання продажів нашої продукції ми та наші дистриб’ютори в інших країнах використовуємо різні державні програми та лізингові програми банківських установ. Так, в Україні більшість наших виробів підпадають під державну програму компенсації 25% вартості їх покупцям як нової сільськогосподарської техніки вітчизняного виробництва, а приватну ініціативу з лізингової програми придбання нашої техніки забезпечує Кредобанк — стабільна та прозора фінустанова, стратегічним акціонером якої є найбільший банк Польщі РКО Bank Polski SA.

РОЗКАЖІТЬ, ЩО САМЕ ВІДРІЗНЯЄ ВАШУ ПРОДУКЦІЮ ВІД ЗАРУБІЖНИХ АНАЛОГІВ.

Насамперед наші технології та обладнання відрізняє висока ефективність, надійність та помірна ціна. Відомо, що конкурентні показники будь-якої продукції, а особливо технічної, можуть бути забезпечені лише за умови постійного впровадження результатів науково-дослідницької та дослідно-конструкторської роботи. Так от «ОЛИС» — мабуть, єдина вітчизняна компанія, що у повному обсязі може виконувати і виконує таку роботу в галузі переробки зерна. Для цього ми створили дослідницьку лабораторію, оснащену спеціально розробленими приладами, де ми можемо моделювати та вивчати будь-які процеси переробки зерна: подрібнення, лущення, плющення, пропарювання, варіння, сушіння, просіювання тощо. У нас також споруджений та діє випробувальний стенд, де ми у різних необхідних режимах тестуємо та допрацьовуємо наші розробки. У нас є потужний та надійний партнер — підприємство «Білоцерківхлібопродукт», де ми в умовах реального виробництва проводимо промислову апробацію більшості наших технологій та обладнання.

Крім цього, у нас є найголовніше — це колектив фахівців відділу розробок та впровадження, що на належному рівні проводять перераховані роботи. Відомо, що висока вартість сучасних західних технологій чи обладнання значною мірою обумовлена високою вартістю їх розробки. У наших виробах ця частка відносно незначна, бо вона українська. Разом з тим ми успішно використовуємо новітні технології машинобудування та організації виробництва, а також комплектуючі кращих європейських виробників. Високий інтелект та умілі робочі руки українських інженерів і робітників, кооперація з кращими вітчизняними компаніями дозволяють отримати додаткові конкурентні переваги.

ЯКІ КОНСТРУКТИВНІ РІШЕННЯ РОЗРОБИЛО ВАШЕ ПІДПРИЄМСТВО, АБИ ЗРОБИТИ ПЕРЕРОБКУ БІЛЬШ ЕФЕКТИВНОЮ, ТА ЩО ЦЕ ДАЛО НА ПРАКТИЦІ?

Відомо, що результати переробки вівса значною мірою залежать від показників його якості. Більшість сучасних технологічних ліній, що пропонуються, створюються за скороченими структурами та призначені для переробки партій високонатурного вівса певних кондицій. Однак, що ж робити, коли такий овес відсутній? Технологічні лінії нашої розробки дають гарні результати на сировині з достатньо широкими коливаннями показників якості. Оригінальні технологічні прийоми, що є у нашому арсеналі, реалізуються новітніми відцентровими лущильниками, вдосконаленими паді-машинами та іншим спеціальним обладнанням, що разом забезпечує вказані переваги.

ВИ ПРОДАЄТЕ ОБЛАДНАННЯ ДО РІЗНИХ КРАЇН СВІТУ. ВІДОМО, ЩО, НАПРИКЛАД, ЗЕРНО ГРЕЧКИ, ЯКЕ ВИРОЩУЄТЬСЯ В УКРАЇНІ, ПРИБАЛТИЦІ, КАЗАХСТАНІ ЧИ ПОЛЬЩІ, МАЄ ДОСИТЬ ШИРОКИЙ ДІАПАЗОН ЗМІНИ КРУПНОСТІ ТА ПРОЦЕНТНОГО ВМІСТУ ОКРЕМИХ ЙОГО ФРАКЦІЙ. ЧИ ПОТРІБУЮТЬ ТАКІ НЮАНСИ ЗМІН У ВАШОМУ ОБЛАДНАННІ, ІНДИВІДУАЛЬНОГО ПІДХОДУ?

Звичайно, показники якості одних і тих самих видів зерна, вирощених у різних частинах світу, відрізняються. Крім того, у різних частинах світу також і різні вимоги до готової продукції. Тому забезпечення переробки зерна різного походження на традиційну готову продукцію того чи іншого регіону — одне із завдань нашої дослідницької лабораторії.

З ЯКИМИ ПОКАЗНИКАМИ КОМПАНІЯ ЗАКІНЧИЛА 2017 РІК І ЯК ВДАЛОСЯ ДОСЯГТИ ТАКИХ РЕЗУЛЬТАТІВ?

Наша компанія закінчила 2017 рік з гарними показниками. Ми збільшили обсяг продажу продукції, у тому числі й на нові ринки, провели значні інвестиції у виробничу базу, зміцнили кадри та організаційну структуру компанії. Для цього ми багато працювали, залучаючи найкращі на наш погляд інжинірингові та консалтингові компанії, у тому числі за програмою ЄБРР.

ЯКА ЧАСТКА ВАШОЇ ПРОДУКЦІЇ РЕАЛІЗОВУЄТЬСЯ В УКРАЇНІ ТА СКІЛЬКИ ЙДЕ НА ЕКСПОРТ?

Близько 60% продукції ми продаємо в Україні, решта йде на експорт. Україна — це великий ринок зерна, що активно розвивається, і тому тут працюють найкращі технології найкращих компаній з усього світу. Якщо ми при цьому тут успішно конкуруємо і розвиваємося, то, мабуть, ми дійсно чогось варті. Наша стратегія полягає у відпрацюванні на вітчизняному ринку тих рішень, що можуть бути успішними і на інших ринках.

ЯКІ, НА ВАШУ ДУМКУ, ПЕРСПЕКТИВИ РИНКУ ОБЛАДНАННЯ ДЛЯ ОБРОБКИ ЗЕРНА? ЯКУ ЧАСТКУ ЦЬОГО РИНКУ ЗАЙМАЄ ВАША КОМПАНІЯ?

Світовий ринок обладнання для переробки зерна величезний. На ньому у різних іпостасях працюють сотні, а, може, і тисячі компаній. Тому говорити про якусь частку ринку надто складно. Досконало ми ще не знаємо особливостей ринків багатьох країн і тільки зараз починаємо їх відкривати і вивчати. Так, наприклад, у ряді країн Африки, Близького Сходу та Азії є потреба у технологіях виробництва продуктів, що традиційні і характерні лише для певних регіонів. З іншого боку, такі технології також цікаві вітчизняним переробникам, бо дозволяли б експортувати туди свою готову продукцію з України.

ГАЛУЗЬ ПЕРЕРОБКИ ЗЕРНА, ЯКУ ОТРИМАЛА УКРАЇНА У СПАДОК ВІД СРСР, СУТТЄВО ВІДРІЗНЯЄТЬСЯ ВІД РЕАЛІЙ ГЛОБАЛЬНОГО РИНКУ. ЩО ПОТРІБНО ЗМІНИТИ У РЕГУЛЯТОРНІЙ ПОЛІТИЦІ, АБИ УЧАСНИКИ РИНКУ МАЛИ ЗМОГУ ПРАЦЮВАТИ БІЛЬШ ЕФЕКТИВНО?

Звичайно, галузь хлібопродуктів Радянського Союзу була вибудована під потреби і умови господарювання, що не співпадають із сучасними реаліями. Однак це була розвинена та дуже потужна галузь. Сьогодні ми багато зерна виробляємо та дуже мало переробляємо, а це втрата значних коштів. Наша переробка завжди буде занедбаною без великих обсягів експорту хлібопродуктів. Тому регуляторна політика держави повинна допомогти зернотрейдерам перейти від банального вивезення зерна до експорту продуктів його переробки, у тому числі й глибокої переробки.

НЕЩОДАВНО ВАША КОМПАНІЯ ЗАПУСТИЛА ЗАВОД З ПЕРЕРОБКИ ВІВСА У КАЗАХСТАНІ. ЧОМУ ВИБРАЛИ САМЕ ЦЮ КРАЇНУ?

У нещодавно завершеному проекті переробки вівса у Казахстані ми були постачальниками технології та обладнання. Тому не ми, а нас обирали. Однак це також приємно, бо замовник віддав нам перевагу попри пропозиції дуже відомих європейських компаній та тому, що проект закінчився достатньо успішно.

ЯКІ ЗАРУБІЖНІ РИНКИ НАЙБІЛЬШ ПЕРСПЕКТИВНІ ДЛЯ КОМПАНІЇ «ОЛИС»? ЯКІ ТЕНДЕНЦІЇ НА ГЛОБАЛЬНОМУ РИНКУ ОБЛАДНАННЯ ДЛЯ ПЕРЕРОБКИ ЗЕРНА ВИ БИ ВІДМІТИЛИ?

Там, де є зерно, — це все наші перспективні ринки. На традиційні ринки, а також на ринки, де функціонують великі потоки зерна, ми постачаємо те, що продаємо і в Україні. Однак до нових для нас світових тенденцій можна віднести те, що у багатьох регіонах значна кількість зерна вирощується, зберігається та перероблюється відносно малими потоками.

ЯК ВИ БУДУЄТЕ СИСТЕМУ ОБСЛУГОВУВАННЯ ВАШОГО УСТАТКУВАННЯ НА РІЗНИХ РИНКАХ?

Сьогодні обладнання без сервісу нікому не потрібне. Таку культуру принесли в Україну західні компанії, таку культуру підтримуємо і ми, щоб просувати свої вироби. Ми маємо досить потужну групу сервісу та склад необхідних запчастин і готові впродовж найкоротшого часу забезпечити сервіс нашого обладнання, де б воно не працювало. На ринках інших країн нам у цій роботі допомагають і наші дистриб’ютори.

ЯК В УМОВАХ ЖОРСТКОЇ КОНКУРЕНЦІЇ ВАМ ВДАЄТЬСЯ ЗБЕРІГАТИ ТА ЗМІЦНЮВАТИ ПОЗИЦІЇ НА РІЗНИХ РИНКАХ?

По-перше, ми сприймаємо наших конкурентів як природне, цілком закономірне явище, що не дозволяє нам спати та багато чому вчить. Коли є здорова конкуренція — буде і розвиток. По-друге, ми знаємо, якщо зникнуть одні конкуренти — на їх місце прийдуть інші, то краще вже будуть ті, до яких ми звикли. По-третє, ми ніколи погано не відгукуємося про наших конкурентів, бо поважаємо себе. У хорошої компанії не буває поганих конкурентів. А щодо конкурентної боротьби, то кращими методами є демонстрація результатів нашого впровадження та спільна робота з фахівцями галузі на нашій дослідницькій базі та на виробництві.

ЯКИХ РЕЗУЛЬТАТІВ ВИ ОЧІКУЄТЕ У 2018–2019 РОКАХ ДЛЯ СВОЄЇ КОМПАНІЇ?

Через низку обставин, де головними є погодні та економічні умови, наші традиційні ринки особливою активністю зараз не відрізняються. Однак, незважаючи на це, у поточному році ми також очікуємо на зростання продажів. Сподіваємося, що наступний рік відзначиться підвищенням активності покупців за рахунок відтермінованих потреб. Тим часом стараємося розширити географію збуту та поставляти наші вироби туди, куди раніше тільки мріяли.

Текст: Андрій Петров