Думки

Правове регулювання виробництва та реалізації біометану

Автор – Олександр Трохимець, адвокат, керуючий партнер АО “КОНСИЛІУМ”, Голова комітету з енергетичного права Національної асоціації адвокатів України

Виробництво біометану стає галуззю, яка, починаючи свій розвиток з невеликих ініціатив, перетворюється в інвестиційно-привабливий ринок. Ключову роль на цьому ринку грають підприємства агропромислового комплексу, адже саме у них наявна сировинна база для виробництва цього виду палива. 

Біометан є екологічно чистим видом палива. Це дає змогу використовувати його у виробництвах тих товарів, до яких висуваються відповідні екологічні вимоги. Однак такі вимоги існують в країнах- учасницях ЄС – точніше європейські механізми (зокрема, Carbon Border Adjustment Mechanism – СВАМ), що являє собою вуглецевий тариф на імпорт певних товарів з країн, які не входять до ЄС. Або ж екологічність біометану матиме значення у разі його експорту до країн-учасниць ЄС. 

Виробництво біометану для внутрішнього українського ринку на сьогоднішній день не рентабельне в силу низьких екологічних вимог до виробництв, низького “вуглецевого податку” та політичного стримування ціни на природний газ для споживачів. Для порівняння: в Україні плата за викиди СО2 складає 30 грн за тонну, в той час, як в ЄС може досягати 100 євро, що у 160 разів більше. Однак, якщо український виробник планує експортувати свою продукцію до ЄС, або ж виробник біометану планує його експорт до ЄС – тоді економічний ефект матиме місце.

Про економіку біометану написано багато статей, аналітичних звітів та проведено чимало конференцій. В цій колонці ми розглянемо правове регулювання виробництва та реалізації, в тому числі і експорту, біометану.

Отже, біометан був введений в правове поле у листопаді 2021 року шляхом прийняття Закону України від 21.10.2021 №1820-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо розвитку виробництва біометану» (далі – Закон №1820-IX). Цим законом були внесені зміни до Закону України від 14.01.2000 №1391-XIV «Про альтернативні види палива» (далі – Закон №1391-XIV). Були введені такі правові визначення, як “біометан”, “гарантія походження біометану” та “сертифікат походження біометану”.

Так, відповідно до Закону №1391-XIV, біометан – біогаз, що за своїми фізико-хімічними характеристиками відповідає вимогам нормативно-правових актів до природного газу для подачі до газотранспортної або газорозподільної системи чи для використання як моторного палива. Тобто законодавець прирівняв біометан до природнього газу. Це було зроблено для того, щоб виробник біометану міг його використовувати не лише для власних потреб, а, на відміну від біогазу, міг надлишки (або ж увесь вироблений обʼєм) подати в газорозподільчі мережі (ГРМ) або газотранспортну систему (ГТС).

Однак, таке прирівняння мало також і негативний аспект. Ще на початку повномасштабної агресії російської федерації проти України, уряд заборонив експорт природного газу, встановивши нульові квоти. Оскільки, в розумінні Митного кодексу України, біометан і природній газ відносяться до однієї категорії товарів, то, відповідно, заборона на експорт розповсюджувалась і на біометан. 

Ця правова колізія була вирішена на рівні законодавства шляхом внесення змін до митного законодавства – у березні 2024 року був прийнятий Закон України від 20.03.2024 №3613-IX «Про внесення змін до Митного кодексу України та інших законів України щодо особливостей здійснення митного контролю та митного оформлення окремих категорій товарів» (далі – Закон №3613-IX). Зокрема, Законом №3613-IX було доповнено статтю 232 Митного кодексу України частиною пʼятою наступного змісту:

Митний контроль та митне оформлення біометану, що переміщується трубопровідним транспортом через митний кордон України за зовнішньоекономічними договорами (контрактами), здійснюються у порядку, передбаченому законодавством України з питань митної справи для природного газу.

Митне оформлення біометану здійснюється на підставі відомостей щодо обсягів біометану, який під час переміщення трубопровідним транспортом за своїми фізико-хімічними характеристиками може бути заміщений відповідним обсягом природного газу або сумішшю природного газу та біометану, за кожним пунктом приймання-передачі газу окремо.

Декларант для здійснення митного оформлення обсягів біометану, що переміщується трубопровідним транспортом через митний кордон України за зовнішньоекономічними договорами (контрактами), повинен подати митному органу у порядку, визначеному цим Кодексом:

періодичну митну декларацію, яка містить відомості про номер облікового запису щодо виробника біометану в реєстрі біометану, передбаченому статтею 8-1 Закону України “Про альтернативні види палива”;

додаткову митну декларацію, яка містить відомості про гарантію походження біометану, передбачену статтею 8-2 Закону України “Про альтернативні види палива”, на відповідний обсяг біометану.

Митне оформлення обсягу біометану, що переміщується трубопровідним транспортом через митний кордон України за зовнішньоекономічними договорами (контрактами), здійснюється за умови дотримання вимог статті 8-3 Закону України “Про альтернативні види палива”.

Для обліку такого товару застосовуються значення об’єму в одиницях вимірювання, що базуються на одиницях енергії, на підставі даних у точках входу та в точках виходу, що розташовані на митному кордоні України.

Як бачимо, умовами для здійснення експорту біометану є:

  • внесення відомостей про виробника біометану в Реєстр біометану;
  • наявність гарантії походження біометану;
  • дотримання вимог статті 8-3 Закону №1391-XIV.

Реєстр біометану є електронною системою облікових записів, призначеною для реєстрації поданого до газотранспортної або газорозподільної системи та відібраного з газотранспортної або газорозподільної системи обсягу біометану, реєстрації скрапленого або стисненого біометану, а також для формування гарантій походження біометану (в тому числі скрапленого або стисненого), їх передачі, розподілу або погашення та надання сертифікатів походження біометану (в тому числі скрапленого або стисненого). Порядок створення реєстру біометану, його функціональні можливості, строки та порядок подання інформації до нього, створення облікового запису виробника біометану, а також інші питання функціонування реєстру біометану визначаються Порядком функціонування реєстру біометану, постановою Кабінету Міністрів України від 22 липня 2022 р. № 823 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 17 вересня 2024 р. № 1065). Держенергоефективності є держателем та адміністратором реєстру. Володільцем реєстру та виключних майнових прав на програмне забезпечення реєстру є держава в особі Держенергоефективності.

Відповідно до частини четвертої статті 8-1 Закону №1391-XIV, створення облікового запису в реєстрі біометану здійснюється після проведення незалежного аудиту об’єкта виробництва біометану, що підтверджує його спроможність здійснювати виробництво біометану. Незалежний аудит об’єкта виробництва біометану здійснюється у порядку, передбаченому Порядком функціонування реєстру біометану.

Відповідно до частини пʼятої статті 8-1 Закону №1391-XIV, надання доступу виробникам біометану до газотранспортної або газорозподільної системи здійснюється з дотриманням вимог Закону України “Про ринок природного газу” та у порядку, передбаченому кодексом газотранспортної системи або кодексом газорозподільних систем.

Отже, як бачимо, крім вимог до біометану, як товару, до його виробників також висуваються вимоги щодо підключення (надання доступу) до ГРМ та/або ГТС. Такі вимоги регламентуються статтею 19-1. Приєднання до газотранспортної або газорозподільної системи, статтею 32. Послуги транспортування природного газу, статтею 33. Кодекс газотранспортної системи, статтею 40. Послуги розподілу природного газу, статткю 41. Кодекс газорозподільних систем та статтею 49. Кодекс газосховища Закону України від 09.04.2015 №329-VIII «Про ринок природного газу» (далі – Закон №329-VIII).

Законодавчі норми, про які йдеться вище, деталізовані у таких підзаконних актах:

  • Кодекс газотранспортної системи, затверджений Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30 вересня 2015 року № 2493, Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 06 листопада 2015 р. за № 1378/27823;
  • Кодекс газорозподільних систем, затверджений Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30 вересня 2015 року № 2494, Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 06 листопада 2015 р. за № 1379/27824
  • Кодекс газосховищ, затверджений Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30 вересня 2015 року № 2495, Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 06 листопада 2015 р. за № 1380/27825.

Крім того, для експорту біометану необхідно пройти аудит ISCC — це процедура перевірки, яка підтверджує, що компанія відповідає вимогам системи сертифікації ISCC (International Sustainability & Carbon Certification – Міжнародна сертифікація стійкості та вуглецю). Мета аудиту — довести, що виробництво чи торгівля біомасою та іншими матеріалами відповідає критеріям сталого розвитку та скорочення викидів парникових газів, встановленим ISCC, а також додаткові процедури сертифікації тієї країни, до якої здійснюється кінцевий експорт.

Висновки.

Для виробництва та реалізації біометану, необхідно:

  • щоб виробництво біометану відповідало вимогам Закону України “Про альтернативні види палива” та було сертифіковане;
  • виробник має бути внесений до Реєстру біометану;
  • вироблений біометан повинен мати гарантії його походження;
  • установка з виробництва біометану має бути приєднана до газотраспортної системи або газорозподільчих мереж.

    Олександр Трохимець для Landlord
    Фото: Олександр Трохимець для Landlord

Схожі статті

Кнопка "Повернутися до початку