Нові торговельні мита, які запроваджує адміністрація президента США Дональда Трампа, можуть змінити глобальний ринок сільськогосподарської продукції. Український агросектор не зазнає прямих втрат, оскільки поставки в США обмежені. Проте торговельна війна вплине на світові ринки, що створить як ризики, так і можливості для українських виробників, йдеться в публікації Ліга.
Головний удар – по кукурудзі та сої
США є найбільшим у світі експортером кукурудзи. Основними ринками збуту залишаються Мексика ($5,6 млрд), Канада, Китай та ЄС. Однак Китай минулого року знизив залежність від американської кукурудзи, переорієнтувавши імпорт на Бразилію. Якщо у 2023 році США продали КНР кукурудзи на $2,6 млрд, то у 2024-му ця сума впала уп’ятеро.
Ще більш вразливою є ситуація із соєю – половина експорту цього продукту зі США йде до Китаю ($12,8 млрд у 2024 році). Відповідно, Пекін запроваджує 10%-е мито на американську сою та 15%-е – на кукурудзу.
Американські фермери стикнуться з надлишком продукції, а Трамп уже закликав їх орієнтуватися на внутрішній ринок.
Які можливості для України?
Україна може наростити експорт кукурудзи та сої до Китаю та Мексики, які шукатимуть альтернативних постачальників. Проте є важливий нюанс – логістика.
Мексика раніше отримувала американську кукурудзу переважно сухопутним транспортом, а тепер доведеться переходити на морські перевезення. Це підвищить витрати і зробить доставку менш конкурентною для України.
З цієї причини ситуація може бути не дуже вигідною для “Кернел” Андрія Веревського, який у 2024 році продав свій балкер Eneida, розраховуючи на падіння ставок на фрахт.
Яким українським експортерам буде важко?
Попри потенційні можливості для експорту кукурудзи та сої, українські виробники олії, овочевих консервів та меду можуть постраждати. Адже будь-які зміни у світовій торгівлі впливають на ланцюги поставок і конкурентну ситуацію.
Загалом торговельна політика Трампа не є катастрофою для України, але може створити турбулентність на глобальних аграрних ринках. Це означає, що українські компанії мають оперативно адаптувати свої стратегії та шукати нові можливості для експорту.
- Український аграрний сектор має потенціал збільшити виробництво на 400%, але для цього потрібні інвестиції у розмірі $75-80 мільярдів.
Підписуйся на наш Telegram. Стеж за новинами у зручному форматі!