З 1 серпня АТ “Укрзалізниця” змінила методику обрахування вагонної складової у вартості вантажоперевезень у вагонах власного парку по території України, фактично переводячи її на загальноприйняті прозорі ринкові стандарти. Про це повідомляє пресслужба УЗ.
Раніше для обрахування вагонної складової у вартості перевезень вантажів вагонами Укрзалізниці використовувалась методика, за якою термін використання вагонів визначався діленням відстані перевезення на нормативну швидкість доставки вантажу. Зазначена нормативна швидкість багато років становить 200 км/добу для повагонних відправлень та 320 км/добу для маршрутних відправлень.
Разом з тим минулі 10 років фактична швидкість руху вагонів значно менша за нормативну швидкість через знос залізничної інфраструктури, рухомого складу та через збільшення кількості операторів вагонного парку на мережі.
Так, при застосуванні нормативної швидкості в розрахунку терміну використання вагонів кількість розрахованих діб використання вагона абсолютно не відповідала дійсності. Наприклад, на ринку використання вантажних вагонів одночасно діє інша методика, яка прив’язана до фактичної швидкості руху вагонів на різних маршрутах.
Більш того, різниця в методиках розрахунку вартості використання вагонів приватних операторів та УЗ дозволяла деяким гравцям на ринку маніпулювати вартістю вагонів та необґрунтовано підвищувати ставки за використання власних вагонів. Укрзалізниця дійсно мала вищий рівень ставок плати, ніж у приватних операторів ринку, але отримувала кошти за значно менший термін використання власних вагонів, зазначили у пресслужбі.
Ця ситуація дозволяла приватним власникам вагонів апелювати до вантажовідправників з вимогою підвищувати вартість використання приватних вагонів, обґрунтовуючи рівнем ставок плати УЗ, зовсім не роз’яснюючи замовникам різницю в методиках розрахунку терміну використання вагонів. Натомість Укрзалізниця постійно отримувала критику від представників вантажовідправників за “розігрів” ринку та підняття ставок плати.
“Саме тому компанія прийняла рішення перейти на ринковий механізм обрахування вагонної складової вартості вантажних перевезень з урахуванням фактичної швидкості руху вагонів. Що у підсумку уніфікує цей процес та прибере поле для маніпуляцій і нечесної, неконкурентної боротьби, адже Укрзалізниця, як і інші компанії, є учасником і надійним партнером ринку вантажних перевезень”, – зазначили у повідомленні
Вже у серпні 2022 року вантажовласники відчують ріст вагонної складової у вартості перевезень вантажів вагонами Укрзалізниці, адже фактично при розрахунку різко зросте кількість днів використання вагонів, а ставки плати залишаться на поточному рівні.
Проте надалі з підвищенням вартості використання вагонів Укрзалізниці очікується зменшення попиту на вагони УЗ у поточному місяці, а шляхом зменшення коефіцієнта утилізації вагонів очікується зменшення ставок плати до ринкового рівня. Щобільше, експортери товарів та продукції з України частково компенсують у серпні підвищення вагонної складової в тарифі перевезення шляхом зниження майже на 25% курсу гривні до долара США.
Нагадаємо, болгарські виробники зерна протестують проти дешевого імпорту з України. Вони вирішили перекрити дороги та наземні пункти пропуску.
6 липня “Укрзалізниця” провела аукціони з розподілу зерновозів, що прямуватимуть на експорт. Ставки на торгах стали рекордними і сягнули 20,5 тис. грн/добу. Як розраховується термін використання вагона, за який сплачує клієнт, та що саме спричинило ажіотажний попит на експортні перевезення розповів заступник директора департаменту комерційної роботи АТ “Укрзалізниця” Валерій Ткачов.
УЗ співпрацює з польським перевізником над пошуком альтернативних способів перевезення зерна.
Landlord раніше повідомляв, АТ “Укрзалізниця” спільно з Нацполіцією встановили що 434 залізничні вагони в Україні належать російським компаніям.
Анна Лиса
Підписуйся на наш Telegram. Стеж за новинами у зручному форматі!