Програма USAID АГРО надасть до 5,6 млн грн на виконання проєкту із запобігання корупції у сфері земельних відносин та захисту прав землевласників і землекористувачів
Виконання Державної антикорупційної програми на 2023-2025 роки, а саме прогрес в запобіганні та протидії корупції, є ключовою умовою не тільки на шляху набуття Україною членства в ЄС і НАТО, а й критично важливою в умовах воєнного стану і в процесі післявоєнного відновлення України.
Водночас земельні відносини були і залишаються однією з тих сфер, в якій корупційні ризики залишаються досить значними, а випадки рейдерства хоч і стали останній час менш публічними, але все одно є одними з основних викликів для всієї сфери. З огляду на це, запобігання корупції та боротьба з рейдерством в сфері земельних відносин є ключовим завданням на найближчі роки, особливо беручи до уваги зміни, які продовжуються в рамках проведення земельної реформи (передача повноважень з управління землями на місцевий рівень, продовження функціонування ринку земель та розширення складу покупців земельних ділянок внаслідок юридичних осіб).
Програма USAID АГРО надасть до 5,6 млн грн фінансування для реалізації субгранту, метою якого є запобігання проявам корупції у сфері земельних відносин та захист прав землевласників і землекористувачів (остаточна сума субгранту залежить від запропонованої діяльності).
Програма USAID АГРО заохочує заявки від неурядових, правозахисних організацій, бізнес-асоціацій або юридичних компаній. Очікується, що реалізація проєкту сприятиме зменшенню кількості корупційних та рейдерських правопорушень на ринку земель та проявів корупції в сфері земельних відносин на локальному, регіональному та загальнодержавному рівні.
Конкретні заходи субгранту можуть включати (але не обмежуються):
- Збір та узагальнення даних про прояви корупції у земельних відносинах в різних регіонах, порушення прав землевласників та землекористувачів
- Підготовка та публікація щоквартальні огляди стану корупції у сфері земельних відносин та порушення прав землевласників і землекористувачів
- Систематичний моніторинг та аналіз проєктів нормативних актів у сфері земельних відносин на предмет наявності в них корупційних ризиків або недостатності правового регулювання, що підвищує ризики корупції
- Юридична та консультаційна допомога постраждалим аграріям, громадам, землевласникам, землекористувачам з питань протидії корупції, незаконному захопленню землі тощо
- Розробка та впровадження серії онлайн-тренінгів із протидії корупції у сфері земельних відносин, спрямованих зокрема на захист прав землевласників та землекористувачів, для органів місцевого самоврядування, кадастрових реєстраторів, сертифікованих інженерів-землевпорядників та державних реєстраторів прав;
- Підготовка серії навчальних матеріалів з рекомендаціями щодо захисту прав землевласників та землекористувачів, протидії корупції, включаючи поширення інформації про електронні послуги Держгеокадастру.
- Проведення щонайменше трьох навчальних регіональних заходів офлайн та двох заходів онлайн щодо протидії корупції і рейдерству у сфері земельних відносин.
Варто нагадати, земельний податок — обов’язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів.
Своєю чергою, плата за землю — це одна зі складових податку на майно. З цього робимо висновок, що наразі земельний податок є місцевим, а не загальнодержавним (як це було до 2015 року, до набуття чинності Закону України “Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи”).
Органами місцевого самоврядування самостійно встановлюють ставки плати за землю та щодо земельного податку, відповідній території. Відповідні рішення є доступними на сайті територіальних громад.
Читайте також: Огляд земельного законодавства
Об’єктами оподаткування платою за землю є:
- об’єкти оподаткування земельним податком:
- земельні ділянки, які перебувають у власності;
- земельні частки (паї), які перебувають у власності;
- земельні ділянки державної та комунальної власності, які перебувають у володінні на праві постійного користування;
- об’єкти оподаткування орендною платою — земельні ділянки державної та комунальної власності, надані в користування на умовах оренди.
Нагадаємо, в Україні з 1 січня стартував новий етап земельної реформи, згідно з яким ліміти на продаж сільськогосподарських земель збільшилися зі 100 до 10 тис. га. Малий та середній агробізнес опинився під загрозою, а разом з ним функціонування сільських територій.
З 1 січня 2024 року настав другий етап відкриття ринку земель із залученням основних гравців – юридичних осіб, які зможуть отримати у власність в одні руки не більше 10 тис. га. Очікуваний вплив від цього на розвиток економіки коливається в діапазоні 1-2,7% ВВП щорічно впродовж наступних 3-х років.
За підрахунками експертів 187,7 тис. угод купівлі-продажу було укладено з моменту відкриття земельного ринку до листопада 2023 року.
У порівнянні з 2022 роком — ринок зріс на 58%, водночас четвертий квартал перевищив всі попередні квартали 2023 року. Обсяг ринку все ще майже на 40% менший, ніж до повномасштабного вторгнення. Ситуація значно відрізняється між регіонами, в деяких регіонах обсяг ринку перевищує показники до вторгнення, мовиться у квартальному огляді земельного ринку, підготовленому KSE.
Анна Лиса
Підписуйся на наш Telegram. Стеж за новинами у зручному форматі!