Повномасштабна агресія Росії значно вплинула на продовольчу безпеку та функціонування аграрного сектору України, спричинивши ураження логістичним ланцюгам експорту сільськогосподарської продукції на світові ринки.
У зв’язку з цим постає потреба у встановленні стійкої системи постачання сільгосппродукції для забезпечення продовольчої безпеки не лише України, але й всього світу. Таку необхідність підкреслив Тарас Висоцький, перший заступник міністра аграрної політики та продовольства України, у ході виступу перед Комітетом НАТО з планування продовольчого та сільськогосподарського секторів.
Він наголосив, що навіть після відновлення роботи деяких українських морських портів, сільськогосподарські все ще мають обмежені можливості експорту. Навіть якщо за два роки ситуація з постачанням сільгосппродукції до ЄС та інших країн покращилась.
«Завдяки відкриттю українського морського коридору 85% сільгосппродукції експортується водним шляхом. Решта — залізницею та незначна кількість автошляхами. Але дуже важливо зберігати всі можливі шляхи експорту, оскільки навіть тижнева затримка критично впливає на стан агросектору і продовольчу безпеку країни. Тому українські аграрії потребують підтримки, щоб надалі забезпечувати продовольчу безпеку світу», — цитує слова Тараса Висоцького пресслужба Мінагрополітики.
Крім того, перший заступник міністра зазначив, що на діяльність сільгоспвиробників впливає низка інших чинників, таких як часткове або повне зруйнування сільськогосподарських господарств, виробництво продуктів харчування та критичних інфраструктурних об’єктів. Додатково до цього є забруднення сільськогосподарських земель важкими металами, тимчасова окупація деяких територій та руйнування системи зрошення в південних регіонах через пошкодження Каховської ГЕС.
Міністерство також вказує на те, що Тарас Висоцький став другим представником Мінагрополітики України, який з 2006 року інформує НАТО про стан агропромислового сектору країни. Альянс висловив вдячність за надану інформацію про ситуацію з продовольчою безпекою і висловив надію на більше активне залучення представників України до робочих груп НАТО.
Нагадаємо, протягом останнього тижня зменшилася кількість вагонів із зерном, що направлялися до портів Великої Одеси та Ізмаїла, на 290 одиниць, як повідомив Валерій Ткачов, заступник директора департаменту комерційної роботи АТ “Укрзалізниця”, за даними Rail.insider.
Українським морським шляхом вже пройшло 1286 суден, які доставили 25 мільйонів тонн сільськогосподарської продукції до країн Азії, Африки та Європи. Цю інформацію оприлюднив віцепрем’єр-міністр Олександр Кубраков у своєму акаунті на Facebook.
Функціонування морського транспортного маршруту дозволило Україні в січні експортувати 12 мільйонів тонн зернових, що відповідає обсягам до війни.
Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України повідомило, що обсяги експорту через Український коридор майже дорівнюють обсягам експорту через порти “Південний”, “Одеса” та “Чорноморськ” під час воєнних подій. У грудні відправлено морем 6,8 мільйона тонн товарів, а в січні – 6,7 мільйона тонн. Навіть у лютому, найкоротшому місяці року, очікується збереження показників експорту на рівні попередніх місяців.
Раніше з портів Великої Одеси вийшла рекордна кількість суден. Український морський коридор встановив рекорди 17 та 18 лютого, коли з портів Великої Одеси відправилося по 16 суден.
Україна та Болгарія домовилися щодо деталей впровадження системи ліцензування експорту української агропродукції. Йдеться про насіння соняшнику, ріпаку, кукурудзи та пшениці.
Маргарита Юзяк
Підписуйся на наш Telegram. Стеж за новинами у зручному форматі!