У Європейської комісії не передбачені гроші у бюджеті та немає чіткого способу фінансування додаткових транспортних витрат, з якими український експорт зерна зіткнеться після припинення Чорноморської угоди. Про це інформує Reuters з посиланням на власні джерела.
Зазначається, що Україні – одному з найбільших у світі експортерів зерна, тепер доведеться майже повністю покладатися на дорогі маршрути через ЄС, а найдешевша альтернативна артерія, річка Дунай, може бути не в змозі збільшити свій обсяг після бомбардувань Росії.
У листі від 21 липня, з яким ознайомилося Reuters, Міністерство аграрної політики та продовольства України звернулося до верховного представника ЄС з питань торгівлі Валдіса Домбровскіса, щоб Комісія надала фінансову допомогу для покриття додаткових транспортних витрат на використання альтернативних маршрутів ЄС, відомих як “смуги солідарності”. Україна оцінює додаткову вартість у 30-40 доларів за тонну.
Стеж за новинами у зручному форматі: Підписуйся на наш Twitter
У листі також міститься прохання розширити “смуги солідарності” на 1-1,5 мільйона тонн на місяць за рахунок “зелених коридорів”, зокрема до Адріатичного моря, країн Балтії, Німеччини та Нідерландів.
Але джерела в Єврокомісії повідомили Reuters, що поки ЄС не має ані додаткового фінансування, ані плану підтримки українського експорту.
“Ми ще не знайшли рішення щодо підтримки транспортування зерна. Люди чухають собі потилиці з минулого року”, – повідомило джерело, знайоме з дискусіями в Комісії.
Дипломатичне джерело повідомило, що грошей дуже бракує, і значні кошти можуть надійти лише після проміжного перегляду бюджету, на збирання якого може знадобитися ще кілька місяців, тоді як осінній збір кукурудзи не за горами.
Крім того, джерело повідомило про все більшу протидію імпорту українського збіжжя в ЄС, оскільки деякі країни не бачать сенсу в тому, щоб оплачувати додаткові транспортні витрати через запроваджену ЄС тимчасову заборону на цей імпорт.
За словами заступника голови НБУ Сергія Ніколайчука, припинення роботи зернового коридору призведе до того, що експорт аграрної продукції з України у 2023 році буде на 2 млрд доларів меншим, ніж він міг би бути. Водночас вся продукція на експорт буде вивезена іншими шляхами наступного року.
Нагадаємо, головна ціль ракетних атак росіян на портову інфраструктуру Одеси та регіону — це спроба повністю ізолювати вихід України до Чорного моря, а через акт залякування упередити та нейтралізувати міжнародні зусилля з відновлення функціонування зернового коридору, заявив секретар Ради національної безпеки і оборони України Олексій Данілов.
Міністр закордонних справ України Дмитро Кулеба заявив на засіданні Ради міністрів закордонних справ Європейського Союзу, що Україна та Євросоюз мають докласти максимум зусиль для спрощення продовольчого експорту з України, зокрема максимально збільшивши пропускну спроможність альтернативних транспортних коридорів “шляхи солідарності”.
Раніше міністр закордонних справ Дмитро Кулеба заявив, що Україна має три варіанти експорту зерна після виходу росії з Чорноморської зернової ініціативи.
Кулеба пояснив, що Росія загрожуватиме нормальному експорту зерна з України до кінця війни. Тож додав, поки не буде реалізовано план В, у росії залишатимуться ці інструменти шантажу.
Наталія Марченко
Підписуйся на наш Telegram. Стеж за новинами у зручному форматі!