Новини / Аналітика     03 липня 2019 09:42

Цьогоріч в Україні очікується рекордний врожай ріпаку – 3,9 млн т

Рекордний врожай ріпака в Україні: збільшення експорту до ЄС і відкриття нових нетрадиційних ринків чи чергові проблеми експортерів через недолугу вітчизняну логістику?

Час спливає непомітно — ще до кінця не завершилася сівба пізніх зернових у деяких північних районах України, а вже на аграрному обрії — старт збиральної кампанії озимого ріпака нового врожаю. Минулий рік став майже рекордним для українських виробників цієї олійної культури — вдалося досягти і високих показників валового збору, і гарних фінансових результатів діяльності. Тому саме час підбити підсумки поточної «ріпакової» кампанії та поглянути, які перспективи для виробників підготував новий 2019/2020 маркетинговий сезон.

Коротко про підсумки

За попередніми підрахунками, у 2018/2019 маркетинговому році ріпак зберіг звання найбільш рентабельної олійної культури, обійшовши за цим показником сою та соняшник. І хоча останні роки ми спостерігаємо тенденцію до щорічного зниження прибутковості вирощування ріпака, тим не менш рентабельність у аграріїв продовжує перевищувати 60%.

У 2018 році ефективній економіці виробництва ріпака в Україні додатково посприяли високі ціни та гарні показники врожайності. Так, згідно з оцінкою Agritel, українські виробники зібрали 2,85 млн т ріпака, що дуже близько до рекордного врожаю 2008 року — 2,87 млн т та на 640 000 т перевищує обсяг виробництва 2017 року. Збільшення врожаю цієї олійної культури забезпечили перш за все майже рекордні посівні площі (понад 1 млн га), низькі втрати посівів після перезимівлі, а також висока врожайність, яка в середньому по Україні становила 2,8 т/га.

Експорт

Високий рівень обсягів виробництва сприяв і високим обсягам експорту ріпака з України. На жаль, традиційно близько 90–92% зібраного врожаю експортується і лише 7% сировини переробляється всередині країні.

Подібна структура споживання призводить до нерівномірного розподілу обсягів реалізації продукції на ринку протягом сезону. Так, практично весь урожай ріпака переробляється та експортується в першій половині маркетингової кампанії, тобто до кінця грудня. І поточний маркетинговий сезон не став винятком. За липень ­грудень 2018 року з України було експортовано 2,3 млн т ріпака, а вже за січень ­березень 2019 року цей показник становив всього 174 000 т.

Таким чином, сумарно за 10 місяців кампанії було вивезено 2,49 млн т ріпака, тоді як прогноз експорту в поточній кампанії становить 2,55 млн т (другий рекордний показник після 2008 року, коли було експортовано 2,63 млн т культури).

Основними імпортерами українського ріпака традиційно виступили крашери з країн Європейського Союзу — на їх частку припало 89% всього українського експорту.

Переробка

Що стосується вітчизняного виробництва ріпакової олії, то його максимальні обсяги спостерігаються в перші три місяці кампанії, коли переробляється від 55% до 80% загального обсягу ріпака, який закупають українські заводи.

Рекордна пропозиція ріпака з України буде урівноважена підвищеним попитом з боку країн ЄС

Станом на початок квітня в Україні було перероблено рекордні 220 000 т ріпака. З огляду на майже відсутню активність переробників у другій половині кампанії цей показник навряд чи виросте протягом травня­червня, якщо лишень збиральна кампанія не почнеться раніше, що може стимулювати високий рівень переробки вже в червні, до закінчення поточного маркетингового року.

Новації наступного сезону

Якщо з 2018/2019 маркетинговим роком все зрозуміло, то новий, 2019/2020 маркетинговий сезон, вже підготував українським аграріям деякі сюрпризи.

По-­перше, з 1 січня 2020 року набувають чинності зміни в законодавстві, згідно з якими відшкодування ПДВ при експорті ріпака зможуть отримувати лише компанії­ експортери, які є безпосередніми виробниками культури. Це означає, що на ринок ріпака очікують ті ж самі зміни, які ми вже спостерігаємо на ринку сої в поточному сезоні. Детально ми зупинялися на цій проблемі місяць тому.

Однак, враховуючи те, що до січня 2020 року експортери мають достатньо часу, щоб повністю завершити експортний сезон, гарна новина у тому, що справжні трансформації чекають на ринок ріпака вже у 2020/2021 маркетинговому році.

По-­друге, проблем додає і те, що Україна готується зібрати рекордний врожай цієї олійної культури.

Гарна погода під час посівної дозволила аграріям засіяти під врожай ріпака 2019 року рекордні площі — 1,34 млн га, що аж на 29% вище за показник попереднього року. Втрати посівів під час перезимівлі були мінімальними, а погода навесні сприяла та продовжує сприяти гарному розвитку посівів, посилюючи очікування високої врожайності.

Таким чином, за прогнозом Agritel, врожай українського ріпака може становити 3,6 млн т, що стане абсолютним рекордом за всю історію вирощування цієї культури в Україні. Департамент сільського господарства США (USDA) налаштований ще оптимістичніше стосовно майбутнього українського врожаю, оцінюючи його в 3,9 млн т. Відповідно, експорт ріпака може становити 2,8–3 млн т (за даними USDA — 3,5 млн т), що також стане рекордом.

Заради справедливості Landlord хоче додати, що за прогнозом Ради з питань експорту продовольства (UFEB), валовий збір ріпака цього року очікується на дещо нижчому рівні — близько 3,45 млн т. Але й це також стане абсолютним рекордом і на 20,2% перевищить показник минулого року.

З одного боку, гарний врожай не віщує нічого доброго для цін, особливо враховуючи те, що майбутні врожаї пшениці та ячменю також очікуються на рекордних рівнях. Отже, така ситуація може посилити вже традиційні для України логістичні проблеми на початку сільськогосподарського сезону.

Однак, на противагу, важливим фактором виступає експортний попит на нашу продукцію. І з останнім не має виникнути проблем, враховуючи суттєве зниження виробництва ріпака в ЄС з огляду на осінню посуху під час посівної, через яку площі під цією олійною культурою у ключових країнах­виробниках (Франції, Німеччині, Румунії) суттєво знизилися.

У результаті, вперше з 2007/2008 маркетингового року європейське виробництво може опуститися нижче 18 млн т. Це означає, що для підтримки нормального функціонування своєї переробної галузі країни ЄС будуть потребувати рекордних обсягів імпорту олійної культури (за підрахунками Agritel, від 5,5 до 6 млн т ріпака). А це в свою чергу відкриває гарні перспективі для експорту української продукції.

Потенційним покупцем ріпака з України зараз вже є і Китай. Останній в березні поточного року фактично припинив імпорт канадської каноли на тлі погіршення стосунків з Канадою через арешт фінансового директора Huawei у грудні 2018 року на вимогу США. Теоретично поява Китаю серед покупців українського ріпака може посилити конкуренцію з європейськими споживачами, від чого, без сумніву, виграють вітчизняні виробники.

Однак у цьому питанні є один нюанс: на сьогодні торгівля ріпаком між Україною та Китаєм є неврегульованою, тобто українські компанії не можуть експортувати цю культуру до Піднебесної через відсутність дозвільних документів. На отримання останніх знадобиться певний час, тому наразі покладатися на китайські закупівлі ріпака з України особливо не варто.

Підсумовуючи, можна сказати, що на український ринок ріпака очікує доволі гарячий старт сезону. Хоча великі обсяги виробництва і мають урівноважуватися посиленням попиту з боку ЄС, суттєвим фактором, що може вплинути на ціни, залишається робота логістичної системи України. А виходячи з досвіду попередніх років, без «неприємних» сюрпризів тут ми навряд чи обійдемося.

Текст: Вікторія Блажко, консультант компанії Agritel International

Читайте також

Матеріали по темі

Показати ще