Логістика — це не просто процес переміщення товару з пункту А в пункт Б. Сучасна логістика являє собою складну збалансовану систему та неймовірне поєднання процесів: планування, організація поставки товару від постачальника, зберігання продукції та її облік, розподіл по регіональних складах і, нарешті, доставка товарів клієнтам.
Як зробити логістику своєю перевагою і ринковим козирем — у бесіді з директором з логістики компанії «Ерідон» Геннадієм Ковалевським.
Що є логістика і логістичний напрям для «Ерідон»? Який сенс вкладає компанія в сам термін «логістика»?
Логістика є невід’ємною частиною бізнес-моделі сучасного підприємства, а в дистрибуційних компаніях логістика є певним мостом з багатьох складових, який поєднує виробника і кінцевого споживача.
Для нашої компанії логістика — це не просто ресурс, що забезпечує комерційну діяльність, це інструмент розвитку продажів і велика конкурентна перевага перед іншими учасниками аграрного ринку.
Логістика є складною збалансованою системою і важливою частиною дистрибуційного бізнесу.
Основними складовими логістичного процесу є планування, організація поставки товару від постачальників на склади дистриб’ютора, зберігання, облік, розподіл по регіональних складах та доставка товару клієнтам.
Особисто для мене найважливішим елементом логістичної системи є люди, які організовують і виконують усі ці процеси. В компанії «Ерідон» це 130 працівників складів, 65 водіїв вантажних автомобілів, 35 логістів центрального офісу та регіональних підрозділів.
Наша мета — бути максимально наближеними до клієнта. Якщо врахувати специфіку нашого бізнесу, реалізувати таке завдання можливо лише за допомогою якісної та потужної логістичної системи.
У сфері агродистрибуції терміни поставки товарів до кінцевого споживача в багатьох випадках мають вирішальне значення при виборі постачальника сільськогосподарським підприємством. Нерідко для фермера все вирішується не ціною товару, а здатністю компанії доставити насіння, засоби захисту рослин чи добрива в режимі «сьогодні на сьогодні». Також велику роль при виборі дистриб’ютора відіграє можливість зберігати великі партії товарів на своїх складах. Більшість фермерів не мають ресурсу для накопичення необхідного обсягу продукції до початку сезону. Ми говоримо про великі за обсягом партії товару, для зберігання яких потрібні відповідні склади, здатні підтримувати необхідний режим температури та вологи.
Наразі в «Ерідон» діють 54 складських комплекси. Як вони розподіляються територіально і коли приймається рішення про відкриття чергового комплексу?
У далекому 1993-му компанія почала свій бізнес з одного регіонального складу в Бердянську, потім були Полтава, Київ та інші обласні центри. Клієнт має змогу, подолавши незначну відстань, завітати до нашого офісу для отримання професійних консультацій і вибору необхідних йому продуктів на регіональному складі.
Першим завданням для компанії в процесі розвитку логістичної інфраструктури було відкриття представництв у всіх 24 областях країни. Представництво включає в себе складський комплекс та офісне приміщення. Цей процес був фіналізований у 2016 році відкриттям представництва в Івано-Франківській області. Паралельно команда «Ерідон» працювала над збільшенням представленості у регіонах.
Ця система розвивалася в залежності від географії та карти потенціалу території. Карта території складається з кількості фермерських господарств, земель, які обробляються, потенціалу ведення бізнесу.
Тут ми маємо два концептуально різних підходи. Наприклад, Львівський, Тернопільський, Рівненський підрозділи мають тільки по одному складу, розташованому в центрі області на однаковій відстані від більшості клієнтів, і відкривати склади-сателіти в такому випадку сенсу немає. Це максимально зручний та ефективний для логістики варіант.
Але ситуація у Вінницькій, Чернігівській, Одеській, Запорізькій, Миколаївській областях інша: основний офіс та склад розташовано у крайній частині області. Тому в таких областях було прийнято рішення про відкриття додаткових віддалених складів, щоб у першу чергу бути ближчими до клієнта та оптимізувати логістичні витрати.
В результаті на сьогодні ми маємо вже 30 регіональних підрозділів та 54 складських приміщення. Кількість складів та їхнє географічне розташування дають змогу в найкоротший термін доставити товар нашому клієнту.
Ви вже назвали загальну кількість фахівців, що задіяні у логістиці компанії. Яким чином відбувається відбір людей, які вимоги до них?
Для мене один із найголовніших критеріїв оцінки працівника — це його проактивне ставлення до роботи, тобто те, як співробітник здатен розвиватися сам і розвивати справу, за яку він відповідає. Така людина буде не просто виконувати завдання керівника, а думати, як це робити краще, які зміни можна внести для того, щоб покращити загальний результат компанії. Звісно, подібні вимоги застосовуються до керівного складу, логістів центрального офісу та регіональних підрозділів. Якщо брати робітників складів або водіїв, то на першому місці — це досвід і професіоналізм. Адже ми доставляємо специфічні вантажі, наприклад агрохімічні препарати. Це товар дуже дорогий, його пошкодження може призвести до значних негативних наслідків та фінансових втрат. Тому весь персонал проходить навчання, водії отримують спеціальні посвідчення, що підтверджують їхню кваліфікацію та право перевозити хімічні вантажі.
Втім, велику роль відіграє і бажання людини розвиватися — є приклади, коли ми, побачивши в людині потенціал, витрачали час на її навчання, в результаті отримували гарного фахівця. Взагалі, я намагаюся закривати більшість вакансій, спираючись на вже наявні кадри. Перевагою є те, що людина вже знайома з бізнес-процесами, головне — її бажання зростати.
Зараз «Ерідон» працює не тільки із засобами захисту рослин або насінням, а й із сільгосппродукцією, яку отримує за форвардними контрактами. Всією логістикою завідує одна служба чи ці функції розділені?
Там, де задіяний транспорт компанії «Ерідон», логістичний підрозділ займається організацією доставки всіх вантажів від виробника до кінцевого споживача.
Для того щоб адаптувати транспорт під перевезення сільгосппродукції, «Ерідон» разом з одним із провідних європейських автовиробників розробили спеціальну конструкцію причепа-самоскида, що пристосований як до транспортування зернових вантажів насипом, так і вантажу, розміщеного на палетах. Тобто автомобіль може бути і зерновозом, і звичайною фурою.
Звісно, ми відповідаємо і за організацію постачання продукції від закордонних постачальників, і саме тут найбільше проявляється ініціативність у пошуку рішень — від морського фрахту до контейнерних перевезень залізницею та мультимодальних маршрутів. Мультимодальні маршрути, хоча й займають більше часу, але найбільш вигідні фінансово — логіка міжнародних доставок така, що прямий маршрут не завжди вигідний. Мультимодальна доставка може включати морський, річковий, залізничний та автомобільний транспорт через декілька країн.
До речі, який обсяг вантажів у «Ерідон» та яка кількість транспорту його обслуговує?
Загалом автопарк компанії налічує 48 автомобілів з різними типами причепів: зерновози, тентовані причепи, автоцистерни для перевезення рідких мінеральних добрив. Автоцистерни, до речі, з’явилися у нас тільки минулого року, але цей напрям діяльності вже показав свою ефективність. Потенціал автоперевезень власним транспортом сьогодні становить до 1000 т вантажів на добу. У пік сезону та для окремих маршрутів ми також залучаємо і сторонній транспорт. Якщо скласти всі вантажі разом, то у піковий період із середини березня до середини квітня на добу може перевозитися до 2500 т вантажів.
Тут ще раз хочу повернутися до причепів-зерновозів, які були розроблені за технічним завданням «Ерідон», — вони дали можливість максимально ефективно використовувати наявний транспорт. Навесні ми використовуємо їх для доставки палетних вантажів (їх місткість така сама, як у звичайної єврофури), а влітку та восени — для перевезення зерна у порт або кукурудзи з полів на заводи нашого партнера. Як наслідок техніка не простоює жодного дня, обслуговує і наші вантажі, і вантажі сторонніх замовників.
Ще одна перевага нашого автопарку — він має ліцензію на транспортування небезпечних вантажів. Якщо ми доставляємо хімічні препарати фермерам або беремо стороннє замовлення на такий вантаж, перевезення виконується у відповідності до чинних правил перевезень.
Ми постійно вирішуємо проблему мінімізації холостих пробігів транспорту, в ідеалі хочемо довести цей показник до нуля. Так само можна сказати і про наші склади. На деяких підрозділах «Ерідон» має великі складські приміщення, частина з яких здається в оренду іншим компаніям. Тобто пошук шляхів максимального використання логістичних ресурсів йде постійно.
Піковий період буває тільки навесні?
Пікові моменти виникають у період весняного та осіннього сезону — це березень-квітень та вересень-жовтень відповідно. Але багато що залежить від погодних умов. Наприклад, у 2018 році весняний сезон розпочався тільки з 1 квітня, до 30 березня була справжня зима. Це все призвело до того, що навантаження на логістику компанії в період з 1 по 15 квітня зросло втричі. По суті той обсяг товарів, який повинен був поступово відвантажуватися протягом березня і першої половини квітня, був відвантажений за перші два тижні квітня. В цей період склад фактично працював у цілодобовому режимі з понеділка по суботу.
У звичайний за погодними умовами рік у пік сезону на склади регіональних підрозділів щоденно відвантажується в середньому 1000 т насіння та засобів захисту рослин. Така сама кількість доставляється з регіональних складів до клієнта.
Ви використовуєте власне програмне забезпечення?
В компанії «Ерідон» є підрозділ інформаційних технологій, який на базі платформи 1С розробив для нас модуль управління перевезеннями, що дозволяє вести облік та максимально ефективно керувати всіма процесами транспортної логістики. Власне, до системи підключені всі підрозділи, і ми отримуємо вже зведену інформацію про необхідність переміщень вантажів. На її основі наші фахівці розробляють маршрути, приймають рішення про залучення транспорту інших перевізників тощо. У грудні минулого року ми запустили власний тендерний майданчик для оперативного пошуку перевізників.
Яка ефективність цієї системи?
Як я вже казав, у нас дуже високі вимоги щодо безпеки, тому до тендеру підключені до 40 перевізників, з якими укладено договори та які відповідають усім вимогам з точки зору безпеки та якості перевезень. На кожну пропозицію на тендері ми отримуємо до 10–15 заявок і обираємо перевізника за найнижчою ціною.
З перших місяців після впровадження система підвищила ефективність логістики на 20%. Це ефект загалом — адже йдеться не просто про найнижчу ціну. Ми оптимізували наші витрати часу, не потрібно розсилати пропозиції різним перевізникам. Тобто створено інструмент миттєвої комунікації з нашими партнерами. Фактично логістика вийшла на рівень, коли автомобіль під будь-який вантаж, до будь-якої точки України може бути знайдений у режимі «сьогодні на сьогодні».
Але ще раз підкреслю, що ми намагаємося максимально організувати перевезення власним транспортом. Наразі це 70% всіх вантажів «Ерідон», і лише під 30% ми залучаємо сторонні компанії.
Які плани логістичного підрозділу на 2020 рік?
Основним завданням для логістичної служби компанії було і залишається забезпечення своєчасної доставки товарів нашим клієнтам з мінімальними витратами.
Досягти такого результату можливо тільки шляхом постійного вдосконалення і модернізації логістичної системи. Ринок постійно змінюється, переформовується, на ньому з’являються нові учасники, що збільшує конкуренцію. І коли вже використані всі комерційні інструменти, на перший план виходить логістика — логістичний сервіс доставки та зберігання продукції, оперативність виконання заявки, і, звичайно, всі процеси повинні відбуватися із дотриманням норм чинного законодавства.