Новини    12 березня 2024 14:18

Польща пропонує Україні розробити механізм взаємного ліцензування експорту


Польща пропонує українській стороні розглянути можливість створення системи взаємного ліцензування експорту сільськогосподарської продукції. Цю ініціативу оголосив міністр сільського господарства Польщі Чеслав Секерський під час дев’ятого засідання польсько-української міжурядової комісії з економічного співробітництва, що відбулося у Львові 11 березня, повідомляє Інтерфакс-Україна.

Міністр Чеслав Секерський проаналізував стан співпраці між Польщею та Україною в агропродовольчому секторі. Він наголосив, що в цих галузях обидві країни будуть продовжувати співпрацювати та конкурувати одна з одною, зазначається в оголошенні Міністерства сільського господарства Польщі.

Польський міністр також зазначив, що зміни логістичних шляхів та розвиток торгівлі між Європейським Союзом та Україною призвели до значного збільшення імпорту деяких сільськогосподарських товарів до Польщі.

У зв’язку з серйозними труднощами на ринках сільськогосподарської продукції та зростанням соціальної напруги, Польща була змушена встановити обмеження на імпорт окремих товарів з України.

Секерський підкреслив необхідність розробки заходів для захисту від негативних наслідків імпорту сільськогосподарської продукції з України, які були б прийнятними для всіх сторін.

Він також висловив готовність Польщі поділитися своїми знаннями та досвідом з адаптації українського агросектору до вимог Європейського Союзу.

Секерський також висловив надію на подальшу співпрацю між Польщею та Україною у сфері спільного експорту харчових продуктів на ринки третіх країн.

Нагадаємо, більшість агропродукції з України експортується морем, обходячи Польщу, але є товари, які не можна транспортувати морським шляхом. Хоча 86% агропродукції експортується морем через порти Одеси та Дунайського регіону, але є товари, які не можуть бути доставлені морським шляхом, і на них є попит, наприклад, у німецьких споживачів, які не можуть отримати цукор та вівсянку з Чернігівщини через порт у Гамбурзі. Це призводить до значних логістичних витрат.

Завдяки сировині з України Румунія виходить на провідні місця за продажем олії в Європі, а Туреччина наростила виробництво борошна.

Новини за темою:  Полуниця по 120 грн/кг: чому старт сезону в Україні виявився таким дорогим і коли чекати зниження цін

Станом на ранок, 9 березня, в чергах на українсько-польському кордоні перебувають близько 2,3 тисячі вантажівок. Фермери планують тимчасово розблокувати один із напрямків.

Польські протестувальники планують протягом квітня продовжити блокування пунктів пропуску на кордоні з Україною, скасовувавши попередню дату завершення акції, яка була запланована до 10 березня. Цю інформацію міститься в офіційній заяві протестувальників.

Під час блокування поляками кордону, Україна не отримала митних платежів на близько 8 мільярдів гривень, як повідомив заступник голови Всеукраїнської аграрної ради Денис Марчук під час брифінгу.Він також вказав, що за даними Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики, фінансові збитки бізнесу у листопаді-грудні 2023 року і частково у січні 2024 року становлять понад 1,5 мільярда євро.

Під час протестів на кордоні з Польщею не було жодного випадку припинення постачання до України зброї, військової техніки, гуманітарної допомоги або пального. Про це повідомив Прем’єр-міністр Денис Шмигаль під час щорічної пресконференції, на якій він підбивав підсумки роботи уряду за чотири роки. Шмигаль підкреслив, що навіть попри протести польських перевізників і фермерів, не було жодних випадків припинення постачання до України зазначених видів вантажу.

Блокування кордону призводить до збитків в обох країнах. Щодо постачання харчових продуктів логістика стає дорожчою, але це майже не впливає на ціну товарів. Однак через підвищення цін на логістику можливо, що торгові мережі відмовляться від раніше запланованих знижок на товари.

Міністр юстиції Денис Малюська дорогою до Варшави зупинився на українсько-польському кордоні, щоб поспілкуватися з місцевими фермерами, котрі блокують кордон. Протестувальники вважають, що українські фури везуть російське зерно.

Блокада кордону польськими фермерами завдає шкоди обом країнам. Україна, однак, є самодостатньою в продовольстві, тому не очікується зростання цін. Польща поступово втрачає свої позиції в транспорті та транзиті, що призводить до переорієнтації логістичних ланцюгів та зміни напрямків товаропотоку. Це впливає на споживачів у Польщі, які втрачають доступ до якісних та доступних продуктів, а також на європейських переробників, які стикаються з проблемами в отриманні якісної сировини.

Новини за темою:  «Укрзалізниця» запустила онлайн-підключення до електромереж для бізнесу і населення: як подати заявку

Польща продовжує висловлювати потребу в установленні квот на чутливі товари з України, включаючи українську малину. За інформацією з Rzeczpospolita, міністр сільського господарства Польщі, Чеслав Сєкерський, пояснив, що обсяги замороженої малини, що були імпортовані з України минулого року, були настільки великі, що вони можуть загрожувати місцевому виробництву.

Польські фермери мають намір перекривати дороги біля кордону з Україною щонайменше до квітня, заявив керівник організації “Підкарпатське ошукане село” Роман Кондрув. Крім того, вони розглядають можливість блокувати пасажирський транспорт.

Збирання української кукурудзи в Польщі наближається до завершення, але через інцидент, що стався в ніч на 25 лютого поблизу залізничної станції “Котомеж”, 30 тонн зерна залишаються не зібраними. Він пояснив, що з 8 з 40 вагонів було розкрито та відімкнуто двері, що призвело до висипання частини вмісту. Українська кукурудза, яка мала бути доставлена до порту Гданськ для подальшого перевезення до Марокко, розсипалася на землю в кількості від 160 до 180 тонн.

Польські фермери планують розширити свої протести, організовуючи акцію на кордоні з Литвою в п’ятницю, 1 березня. Це було заявлено співорганізатором протесту Каролісом Печіньскінсом у коментарі для LRT. За його словами, протестувальники намірені проводити перевірки транспортних засобів на контрольно-пропускному пункті (КПП) між містами Кальварія (Литва) та Будзисько (Польща), які можуть перевозити українське зерно або іншу сільськогосподарську продукцію.

Маргарита Юзяк

Сподобався цей матеріал?
Підтримайте його автора!

Читайте також

Ще немає новин у цій стрічці ...