Черга суден, які очікують транзиту через Панамський канал в обидва напрямки, нині становить лише половину середнього історичного значення, яке було до розширення водного шляху у 2016 році. Це відзначає різкі зміни в морській торгівлі на заході півкулі, обумовлені останнім часом посухою, яка призвела до ускладнень у роботі каналу.
Останні дані Адміністрації Панамського каналу (ACP) показують, що в черзі на транзит зараз знаходиться лише 45 суден, що на 50% менше, ніж середній показник за останні вісім років, передає ЦТС. Порівняно з піком перевантаженості каналу в серпні минулого року, коли кількість очікуючих досягала майже двохсот, зараз ситуація значно полегшилася. Тоді адміністратори каналу попереджали, що обмеження будуть діяти ще багато місяців, змушуючи судноплавний сектор активно розглядати альтернативні маршрути.
Зазначимо, що у січні, після сильних дощів, Адміністрація каналу збільшила денний ліміт суднопроходів до 24, порівняно із плановими 20 на січень та 18 на лютий.
Довідка. З листопада 2023 року в Червоному морі тривають атаки єменських хуситів на торгові судна, які, за їхніми заявами, мають зв’язки з Ізраїлем. Хусити стверджують, що цим чином вони ведуть війну проти Ізраїлю та надають підтримку палестинському угрупованню ХАМАС, яке також отримує підтримку від Ірану.
Початково хусити захопили вантажне судно “Galaxy Leader” і взяли заручників, а пізніше спробували захопити танкер “Central Park”. Американський есмінець USS Mason в Аденській затоці врятував танкер від захоплення.
У грудні хусити почали обстрілювати ракетами та атакувати дронами як цивільні, так і військові кораблі в Червоному морі. 19 грудня 2023 року США оголосили про початок операції “Prosperity Guardian” проти хуситів у морі, в яку включилися понад 20 країн, зокрема Британія, Бахрейн, Канада, Франція, Іспанія, Норвегія, Нідерланди та інші.
У січні президент України Володимир Зеленський повідомив про те, що четверо українських моряків перебувають у полоні хуситів у Ємені, але не надав деталей.
12 січня 2024 року збройні сили США та Великої Британії вдарили по об’єктах хуситів у Ємені, включаючи радарні системи, системи протиповітряної оборони та місця зберігання і запуску дронів і ракет. Через два дні хусити атакували контейнеровоз “Gibraltar Eagle”, який належить США. 17 січня США відновили хуситам статус міжнародної терористичної організації.
Увечері 18 січня хусити втретє за останні три дні атакували комерційне судно, а лідер групи Абдул Малік аль-Хусі в телезверненні обіцяв продовжувати атакувати кораблі в Червоному морі.
Нагадаємо, хаос у Червоному морі починає порушувати ланцюги постачання продуктів – від кави до фруктів – і погрожує зупинити уповільнення продовольчої інфляції, яка принесла деяке полегшення споживачам.
Ситуація у Червоному морі призвела до уповільнення українського сільськогосподарського експорту у січні 2024 року на 20%.
Хусити в Ємені опублікували відеозахоплення торговельного судна Galaxy Leader, яке було захоплено 19 листопада 2023 року у Червоному морі з міжнародним цивільним екіпажем. Вони захопили судно, використовуючи гелікоптер із озброєними бойовиками. Четверо українських моряків перебувають у полоні у хуситів.
Катар вирішив призупинити відправку танкерів зі зрідженим природним газом (LNG) через Баб-ель-Мандебську протоку після авіаударів, нанесених коаліцією під керівництвом США по об’єктах хуситів у Ємені. Ці атаки підвищили ризики на цьому життєво важливому маршруті.
У середині грудня 2023 року ціни на нафту виросли на 4,5% через можливий збій у поставках сирої нафти, викликаний нападами на танкери на Близькому Сході Найбільші морські перевізники – Mediterranean Shipping Company (MSC), французький CMA CGM, данський Maersk та німецька транспортна компанія Hapag-Lloyd вирішили обмежити рух кораблів Червоним морем та спрямувати їх в обхід Африки, що призведе до зростання вартості фрахту.
Маргарита Юзяк
Підписуйся на наш Telegram. Стеж за новинами у зручному форматі!