Ескалація конфлікту в Червоному морі внесла суттєві корективи до морських маршрутів багатьох світових судноплавних компаній, що вплинуло на ринок страхування та географію торгівлі. Про це повідомив Геннадій Іванов, директор BPG Shipping, в інтерв’ю ІА «АПК-Інформ».
Він висловив думку, що воєнна ситуація в Україні зменшила “чутливість” судновласників до воєнних ризиків, і судна типу dry bulk (балкери) продовжують проходити Червоним морем. Хоча деякі власники суден можуть уникати транзиту через ескалаційні зони, сегмент dry bulk не відзначається ланцюговою реакцією, відмовою від маршрутів через Червоне море.
Важливим фактором, за словами Іванова, є також те, що деякі контракти, укладені раніше, все ще діють, і судновласник може відмовитися від маршруту через Червоне море лише за офіційної заборони навігації.
Однак збереження невизначеності в питанні деескалації може призвести до поступового зменшення трафіку dry bulk суден в середньостроковій перспективі. Судновласники будуть вимагати більшої гнучкості при укладенні нових контрактів для вибору безпечних маршрутів. Прогнозуючи події, Іванов вказав, що це може призвести до плавного зростання фрахту.
Він також зауважив, що ситуація в Червоному морі призведе до зменшення tonnage supply в регіоні Середземного та Чорного морів. Такий розвиток подій може призвести до різкого підйому ставок через брак тоннажу в регіоні, що стосується як загального ринку, так і українського експорту зокрема.
Нагадаємо, хаос у Червоному морі починає порушувати ланцюги постачання продуктів – від кави до фруктів – і погрожує зупинити уповільнення продовольчої інфляції, яка принесла деяке полегшення споживачам.
Судноплавна компанія Hapag-Lloyd, яка активно шукає альтернативні маршрути для своїх суден через напади хуситів в Червоному морі, оголосила про введення сухопутних коридорів через територію Саудівської Аравії.
Через зростаючу загрозу судноплавству в Червоному морі, ізраїльський порт Ейлат зазнає збитків. За даними Africa News, прямі економічні втрати порту Ейлату становлять приблизно 3 мільярди доларів через майже повністю зупинені вантажні потоки, викликані постійними обстрілами хуситів з Ємену.
Ситуація у Червоному морі призвела до уповільнення українського сільськогосподарського експорту у січні 2024 року на 20%.
Хусити в Ємені опублікували відеозахоплення торговельного судна Galaxy Leader, яке було захоплено 19 листопада 2023 року у Червоному морі з міжнародним цивільним екіпажем. Вони захопили судно, використовуючи гелікоптер із озброєними бойовиками. Четверо українських моряків перебувають у полоні у хуситів.
Катар вирішив призупинити відправку танкерів зі зрідженим природним газом (LNG) через Баб-ель-Мандебську протоку після авіаударів, нанесених коаліцією під керівництвом США по об’єктах хуситів у Ємені. Ці атаки підвищили ризики на цьому життєво важливому маршруті.
У середині грудня 2023 року ціни на нафту виросли на 4,5% через можливий збій у поставках сирої нафти, викликаний нападами на танкери на Близькому Сході Найбільші морські перевізники – Mediterranean Shipping Company (MSC), французький CMA CGM, данський Maersk та німецька транспортна компанія Hapag-Lloyd вирішили обмежити рух кораблів Червоним морем та спрямувати їх в обхід Африки, що призведе до зростання вартості фрахту.
Маргарита Юзяк
Підписуйся на наш Telegram. Стеж за новинами у зручному форматі!