З серпня 2023 року через Український морський коридор експортовано 70 мільйонів тонн зерна та 36 мільйонів тонн непродовольчих товарів. Однак систематичні атаки на порти та нестача систем ППО продовжують ускладнювати роботу морської логістики.
Про це повідомив Голова комітету ВР з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетьманцев.
З серпня 2023 року, коли Україна відкрила власний морський коридор після припинення дії Стамбульської зернової ініціативи, експорт зерна та іншої аграрної продукції сягнув 70 мільйонів тонн. За цей період понад 4 тисячі суден доставили українську продукцію до близько 50 країн Азії, Африки та Європи. Крім зерна, через морський коридор експортовано 36 мільйонів тонн непродовольчих товарів, зокрема руди та металургійної продукції.
«Відкриття Українського морського коридору дозволило не лише відновити експорт аграрної продукції, але й підтримати промисловість, для якої морські перевезення завжди були ключовими», — зазначили в Адміністрації морських портів України.
Однак війна залишається основним стримуючим фактором для розвитку морського експорту. Систематичні атаки на порти Великої Одеси, зокрема ракетні обстріли, завдають значної шкоди інфраструктурі та загрожують безпеці суден. У ніч на 1 березня внаслідок чергового ракетного удару поранено двох працівників порту та пошкоджено два іноземні судна: контейнеровоз «MSC LEVANTE F» під прапором Панами та суховантажне судно «SUPER SARKAS» під прапором Сьєрра-Леоне, яке перевозило понад 21 тисячу тонн кукурудзи та сої.
Загалом кількість пошкоджених іноземних суден в українських портах сягнула 29. Це створює додаткові ризики для міжнародних перевізників та підвищує вартість логістики.
«Нам не вистачає систем протиповітряної оборони, які б могли захистити порти від регулярних атак. Це ключовий виклик для стабільного функціонування морського коридору», — підкреслили в Адміністрації морських портів.
Відновлення портової інфраструктури також вимагає значних інвестицій. Частина коштів була перерозподілена наприкінці минулого року, але для повноцінного відновлення необхідні додаткові ресурси. Україна розраховує на підтримку проекту Світового банку «Відновлення критично важливої логістичної інфраструктури та мережевого сполучення» (RELINC), який реалізується в країні.
У 2023 році вантажообіг морських портів України склав 97,2 мільйона тонн, що майже в 1,6 разів більше, ніж у попередньому році. Доходи портів перевищили заплановані показники на 39%, а до бюджетів усіх рівнів було перераховано понад 4 мільярди гривень податків та зборів.
Експерти вважають, що, попри виклики, Український морський коридор продовжує грати ключову роль у підтримці економіки країни. Однак для забезпечення стабільності необхідні додаткові заходи щодо захисту портів та інфраструктури від атак.
«Морський експорт залишається одним із головних джерел доходу для України. Ми повинні зробити все можливе, щоб забезпечити його безпеку та стабільність», — підсумували в Адміністрації морських портів.
Наразі Україна продовжує працювати над розширенням можливостей морського коридору та залученням додаткових інвестицій для відновлення портової інфраструктури.
Підписуйся на наш Telegram. Стеж за новинами у зручному форматі!