Новини / Логістика     07 травня 2025 17:09

Експорт агропродукції автотранспортом впав на 10%: головні причини та ставки на перевезення


У квітні 2024 року обсяги експорту української агропродукції автотранспортом скоротилися на 9,6% порівняно з березнем, досягнувши 293,5 тис. тонн. Найбільше зниження зафіксовано на словацькому кордоні – на 20,5%, тоді як угорські та молдовські пункти пропуску показали мінімальне падіння. Аналітики також відзначають подорожчання перевезень українськими перевізниками на 1-3$, тоді як європейські маршрути дешевшають.

Про це повідомляють аналітики Spike Brokers.

У квітні 2024 року Україна експортувала автомобільним транспортом 293,5 тис. тонн агропродукції, що на 9,6% менше, ніж у березні. Такі дані наводять аналітики Spike Brokers, відзначаючи, що зниження торкнулося всіх ключових напрямків. Найбільше падіння зафіксовано на словацькому кордоні – на 20,5% (до 15,5 тис. тонн). Румунські та польські пункти пропуску також показали негативну динаміку: обсяги впали на 15,8% (до 71,2 тис. тонн) та 8,6% (до 122,6 тис. тонн) відповідно. Найменше зниження спостерігалося на угорському та молдовському кордонах – на 3,5% (до 37,6 тис. тонн) та 1,3% (до 46,1 тис. тонн).

Серед основних товарів, які вивозилися з України, лідирують соняшникова олія (31,4 тис. тонн) та цукор (26,3 тис. тонн). Проте вже за перші п’ять днів травня тенденція до зниження збереглася: обсяги експорту впали на 16% порівняно з аналогічним періодом квітня, складаючи лише 45 тис. тонн.

Одночасно зі скороченням обсягів зростають витрати на логістику. Вартість перевезень українськими перевізниками збільшилася на 1-3 за тонну, тоді як європейські маршрути, навпаки, подешевшали на 2−3€. На ринку зафіксовані такі середні ставки: перевезення самоскидами з центральних регіонів України до дунайських портів коштує 33−42$, а до одеських – 23-27$.

Для міжнародних перевезень актуальні такі тарифи: доставка самоскидами з Тернопільської області до центральної або північної Італії обходиться в 110-140€, до Болгарії – 83-112€, а з Черкаської області до південної Румунії – 115-125€. Тентові перевезення до Європи дещо дешевші: з Тернопільщини до Італії – 85-120€, до Болгарії – 72-88€, а з Черкащини до Румунії – 78-98€.

Новини за темою:  Мінрозвитку вивчає американську модель управління портами "порт-лендлорд" — делегація відвідала порти США

Нагадаємо, що минулого року Україна активно нарощувала експорт агропродукції альтернативними маршрутами через Румунію та Польщу після блокування традиційних чорноморських шляхів. Однак останні дані свідчать про певне уповільнення у цьому напрямку, що може бути пов’язане як із сезонними факторами, так і зі змінами у логістичних ланцюгах.

За словами експертів, подальша динаміка експорту залежатиме від кількох факторів, включаючи попит на світових ринках, пропускну спроможність кордонів та стабільність транспортних тарифів. Поки що аналітики рекомендують експортерам уважно стежити за змінами у логістичних схемах, щоб оптимізувати витрати на перевезення.

Сподобався цей матеріал?
Підтримайте його автора!

Читайте також