Новини / Кооперативи     18 березня 2020 14:51

Кооперація як подолання конкуренції в аграрному бізнесі

Малі команди створюють компанії, вартість яких перевищує мільярд доларів. І питання не в освіті чи матеріальних статках. А в тому, що люди зі спільними цінностями об’єднуються задля досягнення спільної мети.

Специфіка аграрного сектору зумовлює необхідність кооперації. Тим більше це стало можливим після прийняття важливого закону про кооперацію. Документ, серед іншого, визначає держпідтримку (інформаційну, консультативну та методолігчну) с/г об’єднань та створення Агенції сприяння розвитку аграрної кооперації.

Нині кооперативи посідають вагоме місце у світовій економіці. Щороку оборот об’єднаних підприємств перевищує $2 трлн. Cтаном на початок 2020 року агроіндустрія – на другому місці в світі за кількістю створених і залучених кооперативів – 31,7%. В Японії 90% агровиробників працюють у кооперативах, у Новій Зеландії – 95% кооперативних підприємств виробляють молокопродукти. Вони зменшують кількість посередників у процесі просування продукції від виробника до споживача. Також зберігають виробничу та соціальну інфраструктуру, запобігають відтоку кваліфікованих працівників.

В Україні господарства часто об’єднуються для ведення спільного бізнесу в ягідній та молочній сферах. Однак, і інші сектори – такі як вирощування зернових, бобових, столових овочів, експорт агропродукції за кордон – мають великий потенціал. Адже аграрна консолідація – це, передусім, обмін досвідом, випробування нових препаратів, ефективніша логістика, спільна закупівля насіння та ЗЗР. Саме тому в останні кілька років стали популярні кооперативи та клуби за спільними інтересами, де виробники можуть запитати поради та дізнатися чесні факти про ефективність того чи іншого препарату.

«У рамках клубу ми вже не просто колеги, а велика сім’я. Сьогодні обмін досвідом дуже дорого коштує. Бо коли запитуєш у незнайомої людини про використання препаратів, то не можеш однозначно довіряти. Коли ж питаєш у колег із клубу, то опісля спокійно впроваджуєш якісь новинки у себе в господарстві», – розповідає про свій досвід співпраці в Клубі новаторів Ігор Брагінець, керівник ПСП «Альфа-Агро», що на Херсонщині.

Читайте: Астарта зростає і ми готові ділитися досвідом – Валерій Соколенко

У господарстві вирощують зернові, зернобобові та олійні. Мають великі площі пшениці, ячменю, кукурудзи та сої. Для останньої, наприклад, Ігор Брагінець за рекомендацією колег і експертів використовував препарат на основі бентазону та імазомоксу. Діючі речовини позбавили посіви небезпечного для сої бур’яна – лободи.

Цієї ж тактики дотрималися в сільськогосподарському виробничому кооперативі «Вівсянецький» у Вінницькій області. Там крім вирощування зернових, олійних та інших культур учасники кооперативу займаються вирощуванням свиней, кормів для тварин, торгівлею цукром та виробництвом хліба. Сою висаджують на менш родючих землях, забур’янених лободою, – щоб підвищити якість грунту. Торік проти неї вирішили застосувати препарат з діючими речовинами бентазон та імазомокс.

«Там, де ми внесли ці препарати, ми справді звільнилися від лободи. Отримали 36 ц сої з гектара. Я не кажу, що це лише за рахунок препарату, але й завдяки звільненню від бур’янів теж.  Там, де ми його не вносили, мали тільки 28,8 ц/га», – зазначив Валерій Ліневич, керівник СВК «Вівсянецький».

Також додав: кооператив завжди використовує і тестує новинки. Адже, відставши на крок сьогодні, вже завтра можна опинитися на узбіччі ринку. Особливо, зважаючи на те, що ринок сої збільшується, активізується, а для українських аграріїв розширюються канали збуту. Цьогоріч вітчизняною соєю зацікавилися в Туреччині та Єгипті. Річ у тім, що раніше близькосхідні країни закуповували практично весь обсяг з Бразилії та Аргентини. Однак, наразі продукція йде на Китай. Тож Україна стала привабливою країною для імпорту, зважаючи на якість та логістику.

Здорове конкурентне середовище, розуміння на яких принципах будується глобальна конкуренція і як у ній брати участь – це ключові умови для ведення успішного бізнесу для українців поза межами СНД. Тому задача малого бізнесу – розібратися не лише з питаннями «як бути продуктивним» і «як ефективно використовувати наявні ресурси», а й з питанням «як навчитися співпрацювати з іншим як з рівним». А вдалий обмін досвідом щодо нових препаратів, насіння та об’єднання зусиль можуть допомогти в розвитку, збільшенню прибутків та підкоренню нових ринків.

Раніше Landlord повідомляв про нову стратегію BASF, що стимулюватиме розвиток інновацій в агросекторі

Читайте також