Як утримати співробітників на підприємстві

Текст: Ольга Кузема, старший менеджер по роботі з клієнтами компанії Korn Ferry
Масовий від’їзд робітників за кордон — проблема буквально для кожної третьої компанії в Україні. І агросектор не виняток. Висока інфляція та низький рівень доходів і життя населення у країні тільки погіршують ситуацію.
Велика частина трудових мігрантів прямує до Польщі, економіка якої на підйомі. За некваліфіковану працю поляки готові платити більше, ніж можна заробити на батьківщині.
Як роботодавцям утримати своїх фахівців? Наші дослідження показують, що зазвичай заміна одного професіонала коштує компанії як мінімум 18 його місячних окладів. Знаючи це, здається очевидним, що простіше мотивувати співробітника, ніж відпустити. Але чим?
Є два види мотивації — внутрішня і зовнішня. Внутрішня передбачає вміння надихати співробітників, щоб їм хотілося працювати, щоб вони отримували задоволення від роботи, яка б відповідала їх внутрішнім цінностям. Зовнішня мотивація передбачає відповідність працівника визнаним нормам, підвищення рівня його впливу на оточення та отримання ним зовнішнього визнання. Наш досвід показує, що саме поєднання одночасно високої внутрішньої та зовнішньої мотивації безпосередньо впливає на результати роботи співробітників, а отже, і на бізнес-результати компанії.
Виходить, одним підвищенням зарплати утримати співробітника складно. Якщо він не поділяє пріоритети і цінності компанії, не відчуває себе необхідною частиною команди, не може відкрито комунікувати з керівництвом, у нього, швидше за все, не буде приводів залишитися.
Виявити замотивованість співробітників можна за допомогою дослідження їх залученості. У компаніях з високим рівнем залученості добровільна текучість персоналу на 40% менша, ніж в компаніях з низьким рівнем. Пам’ятаєте прислів’я: від добра добра не шукають. Результати таких досліджень можуть бути різними, але у будь-якому разі з ними можна працювати.
Одна компанія вирішила з’ясувати рівень залученості своїх співробітників. Провела серед них опитування і з’ясувала, що корпоративний дух на нулі, багато хто хоче виїхати до Польщі на заробітки або навіть емігрувати. Керівництво не розгубилося, не стало нікого вмовляти залишитися, а розпочало пояснювати на конкретних прикладах, які ризики за собою тягне еміграція до Польщі та інших країн. У результаті співробітники стали більше довіряти своєму роботодавцю. А більш довірчі відносини підвищують рівень залученості. Зрештою майже ніхто не наважився шукати щастя за кордоном.
Співробітники з високим рівнем залученості на 10% частіше перевищують очікування щодо їх рівня ефективності. А якщо їм ще створені всі умови для успішної роботи, то цей показник зростає до 50%.
Підхід нашої компанії дозволяє проаналізувати залученість за дворівневою моделлю. З одного боку оцінюється мотивація працівників робити більше, ніж від них очікують (докладати додаткові зусилля заради компанії). З іншого — досліджуються умови для успіху (чи створює компанія умови для ефективної роботи), а також чи трансформуються ці додаткові зусилля в додатковий та ефективний результат. У підсумку оцінюється стратегічна залученість — чи сприяють дії залучених співробітників реалізації стратегії та зростанню бізнесу. Це дозволяє за допомогою опитування не тільки проаналізувати рівень залученості та енергії працівників, але також ефективність процесів і організаційної структури компанії з точки зору можливості перевести цю енергію в реальні бізнес-результати. За даними дослідження, як правило, складається план дій, що дозволяє змінити ситуацію на краще.
Одна компанія розробила для персоналу бонусну систему винагороди. Її впровадження стало давати хороші результати, а в одному підрозділі ситуація не змінилася. У ході дослідження залученості з’ясувалося, що в цьому підрозділі умови для успіху не створені. Впровадження бонусної системи заблокував місцевий керівник, який не побажав пояснювати співробітникам її суть. Коли причина була визначена, бар’єр був знятий.
Отже, щоб збільшити ефективність, треба підвищити рівень залученості та створити умови для успіху. Організації з високим рівнем залученості демонструють у 2,5 раза вище зростання виручки протягом п’яти років, ніж організації з низьким рівнем. А зі створеними умовами для успіху показник зростає до 4,5 раза.
Робота із залученістю — вельми простий та ефективний метод, що дозволяє компанії поліпшити свої бізнес-результати та утримати співробітників.