ЛогістикаНовини

Через Польщу продовжує падати автомобільний агроекспорт

У березні 2024 року експорт агропродукції автотранспортом склав 375 тис. тонн, що є зростанням порівняно з 364 тис. тонн у лютому та 328 тис. тонн у січні, згідно з повідомленням аналітиків Spike Brokers у Telegram.

Західні кордони, зокрема румунський та молдовський, відзначаються найбільшим обсягом експорту у березні — відповідно 114 тис. тонн та 99 тис. тонн. На польському кордоні спостерігається падіння майже в 3 рази — 38 тис. тонн порівняно з 91 тис. тоннами у лютому та 104 тис. тоннами у січні, зазначають експерти.

Вартість перевезення в Італію та Болгарію зросла з €10 до €30 за тонну через відсутність зворотнього вантажу та можливості оптимізації витрат. Одночасно ставка фрахту на Німеччину знизилася майже на €15 за тонну транспортуванням зерновозами. Ставки фрахту внутрішнього перевезення залишилися стабільними, повідомляють фахівці.

Щодо ринкових ставок транспортування автомобілями, вони такі:

– з Західної України в Центральну/Північну Італію — €115-165;
– з Західної України в Північну Болгарію — €55-100;
– з Західної України в Східну Німеччину — €105-118;
– з Центральної України в Південну Румунію — €75-100;
– з Центральної України до українських портів на Дунаї — $42-46;
– з Центральної України до українського порту Одеси — $29-38.

Нагадаємо, більшість агропродукції з України експортується морем, обходячи Польщу, але є товари, які не можна транспортувати морським шляхом. Хоча 86% агропродукції експортується морем через порти Одеси та Дунайського регіону, але є товари, які не можуть бути доставлені морським шляхом, і на них є попит, наприклад, у німецьких споживачів, які не можуть отримати цукор та вівсянку з Чернігівщини через порт у Гамбурзі. Це призводить до значних логістичних витрат.

На митному пункті “Угринів-Долгобичув” на кордоні з Польщею знову відбувається обмеження проїзду вантажних транспортних засобів з боку поляків. Цю інформацію передала Державна прикордонна служба України.

Польща та Україна наразі ведуть переговори щодо впровадження системи ліцензування на сільгосппродукцію. Згідно з повідомленням міністра розвитку і технологій Польщі Кшиштофа Гетмана, Варшава також має надію на припинення транзиту українського зерна з 1 квітня.

Блокування кордону призводить до збитків в обох країнах. Щодо постачання харчових продуктів логістика стає дорожчою, але це майже не впливає на ціну товарів. Однак через підвищення цін на логістику можливо, що торгові мережі відмовляться від раніше запланованих знижок на товари.

Європейська Бізнес Асоціація (ЄБА), провівши опитування серед своїх членських компаній, встановила, що 98% опитаних компаній стикнулися зі зростанням транспортних витрат через страйки на західному кордоні. Про це повідомляє пресслужба ЄБА.

Литовські виробники зерна стверджують, що головною їхньою проблемою є не українське, а російське зерно, яке у великій кількості потрапляє до Європейського Союзу. Цю інформацію публікує LRT. За словами представника Литовської асоціації виробників зерна Аушріса Маціаускаса, вражає кількість російського зерна, яке пройшло через Латвію та Литву у 2023 році – понад 3 мільйони тонн. Загалом минулого року на ринок ЄС було імпортовано 12 мільйонів тонн російського зерна.

Блокада кордону польськими фермерами завдає шкоди обом країнам. Україна, однак, є самодостатньою в продовольстві, тому не очікується зростання цін. Польща поступово втрачає свої позиції в транспорті та транзиті, що призводить до переорієнтації логістичних ланцюгів та зміни напрямків товаропотоку. Це впливає на споживачів у Польщі, які втрачають доступ до якісних та доступних продуктів, а також на європейських переробників, які стикаються з проблемами в отриманні якісної сировини.

На українсько-польському кордоні виникла складна ситуація, яка створює виклики як для колишнього, так і для нового уряду Польщі, обладнаного різноманітними інструментами. Посол Польщі в Україні, Ярослав Гузи, в інтерв’ю DW висловив думку, що ситуація з протестами на кордоні – лише частина більш загальної проблеми, яка не обмежується польсько-українським конфліктом, але має європейський характер. За його словами, проблеми сільськогосподарських фермерів в Польщі не були вирішені через виборчий період та зміну влади.

У 2024 році Україна має намір відкрити декілька нових пунктів пропуску на кордоні з Угорщиною, Молдовою, Румунією та Польщею. Також планується відкриття спільного додаткового пункту пропуску з Молдовою, який останнім часом перебував на ремонті.

Маргарита Юзяк

Схожі статті

Кнопка "Повернутися до початку