Новини / Кейси     10 грудня 2018 11:08

Повернути 8 млн. Кейс Укрлендфармінга – IT-автоматизація та ефективна система телеметрії

Рівень крадіжокзнизився на 90%, а економії у використанні палива досягнуто на рівні 25%. Для цього треба було підключитися до бортових комп’ютерів техніки, використовувати мітки ідентифікації причіпного обладнання, ставити системи ідентифікації водіїв. Зупинилася навіть "обрабтка", коли паливо зливали з двигуна.

Про успішне використання інновацій в агробізнесі в ексклюзивному інтерв’ю редакції Landlord розповів заступник генерального директора з питань агро IT-інновацій Групи компаній “Укрлендфармінг” Володимир Бабій.

Як давно “Укрлендфармінг” почав використовувати IT-технології в агровиробництві?

ІТ-технології – це дуже широке поняття. Якщо ми говоримо про контроль над використанням ПММ, то орієнтовно з 2008 року – часу, коли встановили перші GPS-трекери для контролю переміщення техніки та датчики для відслідковування рівня палива.

Чому “Укрлендфармінг” вирішив взяти на озброєння GPS-технології й наскільки вони виявилися затратними?

У 2008 році, коли системи GPS-навігації тільки розвивалися, ціни на пристрої були непомірно високими. Ціна за одиницю коливалася від 200 до 300 доларів. Ми спробували – і вгадали: використання GPS-пристроїв дало свої плоди. Рівень крадіжок у компанії знизився на 90%, і, як результат, ми досягли економії у використанні палива на рівні 25%.

Повернути 8 млн. Кейс Укрлендфармінга -  IT-автоматизація та ефективна система телеметрії

Володимир Бабій, заступник генерального директора з питань агро IT-інновацій Групи компаній “Укрлендфармінг”

«З кожним роком ми вдосконалюємо наші системи телеметрії»

Тобто можна сказати, що система GPS-навігації себе повністю виправдала й окупила?

Так, це рішення себе повністю окупило. Звісно, з  роками технологію довелося удосконалювати, адже механізатори й інші “спеціалісти”  примудрялися красти іншими методами. Так, в 2013-му ми почали підключатися до бортового комп’ютера техніки, використовувати мітки ідентифікації причіпного обладнання, ставити системи ідентифікації водіїв: для розуміння роботи, яка виконується в полі та механізатора, який працює в даний момент на техніці. Також запустили унікальну систему контролю та обліку зерна “свій-чужий”, яка повністю контролює процес збору та транспортування зерна з поля на елеватор. Із  кожним роком ми вдосконалюємо наші системи телеметрії.

А як з часом люди примудрились вигадувати нові методи крадіжок і як ви цьому протидіяли?

Наприклад, вони почали використовувати так звану “обратку” (процес подачі палива в техніку. – Ред.) Якщо раніше зливали паливо напряму з баків, то з часом навчились брати паливо, яке повертається з двигуна. Ми “виловили” таке зловживання і знайшли спосіб протидії.

Також після впровадження систем телеметрії ми відмовилися від використання сторонніх автомобілів без встановленої навігації, тому що був великий ризик, що їх власники або водії займатимуться розкраданням. У піковий період кількість найманих вантажівок у Групі компаній “Укрлендфармінг” може складати більше тисячі. При наймі техніки ми ставимо на неї свої GPS-трекери, і навіть при цьому водії знаходили як обійти контроль. Вони знають, що працює система, яка їх контролює, проте все одно йдуть на ризик. І ось, власне, щодо схем: вантажівки з’їжджають з маршруту; в русі перекидають трекер на легковий автомобіль, який далі слідує по маршруту, а самі їдуть зсипати врожай, потім повертаються на маршрут і забирають назад GPS-трекер; до кінця не вивантажують зерно на елеваторі. Разом із тим, наша система всі ці маніпуляції відслідковує, і нам вдається протидіяти всім крадіжкам в дорозі.

Одного разу трапилась  історія: в 2015 році ми виявили “дірку” в системі, якою могли користуватися механізатори. Тоді відразу поставили її на контроль і практично скрізь зупинили крадіжки, але одну модель комбайна ми не брали до уваги. Були переконані, що на цій моделі красти у такий спосіб неможливо. А потім виявилося, що цим комбайном можна красти, та ще й як. Проаналізувавши історію роботи комбайнів виявилося, що приблизно кожен шостий завантажений автомобіль їхав “на сторону”. Переклавши цей тоннаж на урожайність, ми зрозуміли, що втратили 12 ц/га кукурудзи на посіяних 1 500 га. Але завдяки роботі служби безпеки нам вдалося практично все повернути.

Повернути 8 млн. Кейс Укрлендфармінга -  IT-автоматизація та ефективна система телеметрії

Скільки за сезон вдається повернути грошей за рахунок роботи GPS-трекерів?

У залежності від сезону “урожай” повернень становить від 2,5 до 8 млн грн.

Чи бували у вас випадки, коли безслідно зникали цілі зерновози?

Ситуації, коли крали зерновозами за сезон, – в минулому. Якщо їх згадати, то торік у нас пропало 2 зерновози, позаминулого року – приблизно 4. У Полтавський області був випадок, коли водія зерновоза напоїли спиртним під час відпочинку й забрали карту, яка дає можливість завантажитися врожаєм. Відповідно наші комбайни провели завантаження несанкціонованого автомобіля. Вкрали 22 тонни кукурудзи, але завдяки правильній роботі юристів і служби безпеки все оперативно повернуто.

Повернути 8 млн. Кейс Укрлендфармінга -  IT-автоматизація та ефективна система телеметрії

Враховуючи сучасні темпи розвитку технологій, чи можливо повністю викорінити крадіжки?

Отрута з’являється першою, а потім винаходять антидот. Так і тут – завжди знайдуться “кулібіни”, які винаходитимуть рішення як обійти систему. Разом з тим, і ми не сидимо на місці – прораховуємо які можуть бути “дірки” і максимально швидко їх нейтралізовуємо.

“Активно розробляємо систему, яка дозволяє контролювати норму внесення мінеральних добрив”

Достатньо велика кількість зерна розкрадається шляхом транспортування через залізницю. Чи збирається “Укрлендфармінг” використовувати новітні технології і в цьому напрямку?

Так, дійсно, ми страждаємо від дій злочинців на залізниці, хоч і навчились протидіяти і там. Наприклад, в часи, коли ми експортували цукор до Казахстану на проміжних станціях із вагонів крали в середньому 20% продукції. Існує багато сучасних технологій контролю і на залізниці, але для їх застосування потрібна добра воля й інвестиції з боку перевізника. Одне з таких рішень – контроль вагів вагону з допомогою тензометрії як в русі, так і на зупинках з автоматичною сигналізацією при зміні.

Але у нас немає власних вагонів, тож застосовувати систему на чужих ми поки не готові. Компанія закуповує суто логістичні послуги в “Укрзалізниці” або у приватних фірм.

Які ще інновації “Укрлендфармінг” збирається застосовувати в найближче майбутнє?

Активно розробляємо систему, яка дозволяє контролювати норму внесення мінеральних добрив. Завдяки їй знатимемо точну кількість добрив, яка вноситься на тій чи іншій ділянці поля.

Все більше полів досліджено в нашій агрохімічній лабораторії, і ми знаємо напевно, яких і скільки добрив вони потребують. Тому наш наступний крок – це точково і диференційно їх внести. По суті, ми плануємо активно використовувати всі елементи точного землеробства, адже це великі можливості для збільшення ефективності нашої роботи на землі.

Повернути 8 млн. Кейс Укрлендфармінга -  IT-автоматизація та ефективна система телеметрії

Враховуючи ваш багатий досвід роботи з сучасними системами моніторингу, що могли б  порадити своїм колегам?

Бути проактивними, слідкувати за розвитком технологій і уміло впроваджувати їх, де це можливо. Якщо не запровадите, то за вас зароблять “народні умільці”, а ви втратите частину   прибутку. Краще випереджати профілактично, ніж реагувати по факту. В Україні є багато компаній, які можуть запропонувати дієві системи контролю та моніторингу. Їх впровадження дасть вам не тільки точний облік, але й збереже товарно-матеріальні цінності.

 

Сподобався цей матеріал?
Підтримайте його автора!

Читайте також