Огляд ринку зернових: тиск на ціни та логістичні виклики

Загальний експорт зернових у грудні склав 3,0 млн тонн, включаючи 1,3 млн тонн кукурудзи, 335 тис. тонн пшениці, 237 тис. тонн соєвих бобів та 232 тис. тонн соняшникової олії. За даними SPIKE Spot Commodity Index Ukraine, пише Landlord.
Логістичні виклики
Морські порти під тиском
У портах Великої Одеси спостерігається критичне погіршення логістичної ситуації. Накопичення вагонів у дорозі зросло до 11 466 одиниць, що на 2 106 вагонів більше порівняно з минулим тижнем. Середня норма завантаження знизилася до 1 125 вагонів на добу, а вивантаження в портах — до 1 013 вагонів на добу.
При поточному негативному балансі в 112 вагонів на добу прогнозується, що до кінця року обсяг накопичених вагонів може зрости до 12 600 одиниць, що створює суттєві ризики для портової інфраструктури.
Західний кордон компенсує втрати
На противагу морським портам, сухі порти Західного кордону демонструють позитивну динаміку. Середньодобова передача вагонів зросла до 198 одиниць на добу (+17% порівняно з листопадом). Зростання фіксується на всіх ключових переходах: Угорщина — 56 вагонів на добу, Словаччина — 36,8, Польща — 20,4 вагонів на добу.
Кон’юнктура ринку кукурудзи
Україна активно нарощує поставки кукурудзи до Китаю: у грудні відвантажено 58 тис. тонн. Загальний експорт кукурудзи становить 1,31 млн тонн, з основними напрямками в Туреччину (365 тис. т) та Італію (312 тис. т).
Регіональна структура експорту демонструє високу диверсифікацію: Європа — 40,7%, Близький Схід — 40%, Північна Африка — 15%, Азія — 11%.
Ціни під тиском
Спотовий індекс кукурудзи з поставкою СРТ-порт (30 днів) знизився на $2 до рівня $205. Зниження спричинене дисбалансом між темпами приймання та відвантаження, а також зростанням операційних витрат трейдерів на фрахт та простій суден.
На західному кордоні ціни впали до €180 (зниження на €5-6 за тиждень) через тиск пропозиції та сезонно слабкий попит від європейських покупців у різдвяно-новорічний період.
Ситуація з пшеницею
Експорт пшениці у грудні становив 335,5 тис. тонн з різкою концентрацією на Північній Африці та Близькому Сході (86% сукупного експорту). Частка Азії — лише 3,5%, Європи — 1,7%.
Ціни продовжують знижуватися через слабкий зовнішній попит та низьку ефективність портової інфраструктури. Спотовий індекс продовольчої пшениці (11,5% білка) з поставкою СРТ-порт впав на $3 до $212, фуражна пшениця втратила $3, опустившись до рівня $206.





