Хаос у Червоному морі починає порушувати ланцюги постачання продуктів – від кави до фруктів – і погрожує зупинити уповільнення продовольчої інфляції, яка принесла деяке полегшення споживачам.
Про це повідомляє Bloomberg.
Судна, завантажені продовольством, уникають атак хуситів на ключовому водному шляху, пливучи навколо Африки, що є довшим і дорогим маршрутом. Але на відміну від вантажів газу, нафти і споживчих товарів, які також постраждали, більш тривалі терміни доставки можуть призвести до того, що продукти, що швидко псуються, не будуть продаватися.
Це лякає промисловість. Італійські експортери побоюються, що ківі та цитрусові зіпсуються у дорозі, китайський імбир дорожчає, а деякі вантажі африканської кави ненадовго затримали.
Хоча вплив поки що обмежений, це нагадування про те, наскільки крихкими можуть бути ланцюжки постачання продовольства. Якщо збої посиляться, вони можуть зупинити падіння цін на продукти.
“Фрукти, зерно та кава. Тут все у програші”, – сказав Нітін Агравал, керуючий директор Euro Fruits, великого експортера індійського винограду. Компанія зазвичай відправляє вантажі до Європи через Червоне море, але тепер використовує більш довгий маршрут, який більш ніж у чотири рази збільшує вартість фрахту та подвоює час транзиту.
Це означає, що якість винограду постраждає, і це зробить його дорожчим для споживачів, сказав Агравал. За даними Європейської асоціації свіжих продуктів Freshfel, Європейський Союз загалом покладається на Індію у виробництві приблизно сьомої частини свого столового винограду та понад 35% на піку врожаю у березні-квітні.
Італійські експортери, які продають сільськогосподарську продукцію до Азії на суму близько 4,4 млрд доларів, стурбовані тим, що переміщення Африкою зашкодить свіжості та збільшить вартість фруктів, таких як яблука, ківі та цитрусові.
За даними CELCAA, яка представляє торговців агропродовольчою продукцією, проблеми з доставкою також викликають стурбованість щодо європейського експорту таких продуктів, як свинина, молочні продукти та вино, а також імпорту чаю, спецій та птиці – хоча ступінь впливу не зрозумілий. За даними компанії Kpler, в останні тижні кораблі, що перевозили близько 1,6 млн тонн зерна і прямували до Суецького каналу, були перенаправлені на інші маршрути. Більшість цього врожаю буде відправлено до Китаю та Південно-Східної Азії.
Британський продуктовий гігант Tesco Plc попередив, що перебої в доставці можуть призвести до інфляції на деякі товари, і J. Sainsbury Plc працює з урядом, щоб впоратися із затримками. Ціни на новий імбир на ринку Нью-Спіталфілдс у Східному Лондоні з грудня підскочили більш ніж на третину.
Деякі трейдери затримували навіть вантажі. Британський імпортер кави Mercanta ненадовго призупинив навантаження у Східній Африці, очікуючи на роз’яснення за маршрутом, яким йдуть перевізники.
Попри те, що компанія прийняла рішення відновити навантаження, будь-які затримки сповільнять продажі до Європи, в той час, як постачання до Америки також стикаються з обмеженнями, зокрема через Панамський канал.
На такі країни як Уганда і В’єтнам припадає велика частка європейського імпорту кави, а Червоне море є найважливішою артерією для цієї торгівлі.
Нагадаємо, ситуація у Червоному морі призвела до уповільнення українського сільськогосподарського експорту у січні 2024 року на 20%.
Хусити в Ємені опублікували відеозахоплення торговельного судна Galaxy Leader, яке було захоплено 19 листопада 2023 року у Червоному морі з міжнародним цивільним екіпажем. Вони захопили судно, використовуючи гелікоптер із озброєними бойовиками. Четверо українських моряків перебувають у полоні у хуситів.
Катар вирішив призупинити відправку танкерів зі зрідженим природним газом (LNG) через Баб-ель-Мандебську протоку після авіаударів, нанесених коаліцією під керівництвом США по об’єктах хуситів у Ємені. Ці атаки підвищили ризики на цьому життєво важливому маршруті.
У середині грудня 2023 року ціни на нафту виросли на 4,5% через можливий збій у поставках сирої нафти, викликаний нападами на танкери на Близькому Сході Найбільші морські перевізники – Mediterranean Shipping Company (MSC), французький CMA CGM, данський Maersk та німецька транспортна компанія Hapag-Lloyd вирішили обмежити рух кораблів Червоним морем та спрямувати їх в обхід Африки, що призведе до зростання вартості фрахту.
Підписуйся на наш Telegram. Стеж за новинами у зручному форматі!