У Верховній Раді України зареєстровано проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення планування використання земель (№ 11169), інформує Комітет з питань аграрної та земельної політики.
Документом пропонується врегулювати питання особливостей планування територій, які виникають як наслідок руйнівного впливу війни. Законодавство з питань просторового планування розроблялося ще до повномасштабної війни і не враховує тих викликів, які пов’язані з війною.
Зазначається, що прийняття законопроєкту, дозволить зокрема:
- зафіксувати території (земельні ділянки), які постраждали внаслідок бойових дій, і які не використовуються за цільовим призначенням;
- визначити орієнтовний обсяг коштів, необхідний для ліквідації наслідків бойових дій на певній території, визначити черговість робіт з такої ліквідації;
- оцінити вплив міграційних процесів, спричинених війною, на розвиток територій;
- зарезервувати території для розміщення об’єктів, необхідних для релокації виробничих потужностей підприємств, переорієнтування логістичних ланцюжків, а також потреб, пов’язаних з міграцією населення (будівництво житла, об’єктів інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури тощо);
- забезпечити наповнення Державного земельного кадастру актуальними відомостями про обмеження у використанні земель та іншими даними на підставі контрольного геодезичного знімання закінчених будівництвом об’єктів.
5 березня набрала чинності урядова постанова від 1 березня 2024 року “Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо ефективності використання земель”. Постійний представник Кабінету Міністрів у ВР Тарас Мельничук роз’яснив, які зміни відбулися.
Документом унесено зміни до Типового договору оренди землі, затвердженого постановою від 03.03.2004 № 220, постанови “Деякі питання підготовки до проведення та проведення земельних торгів для продажу земельних ділянок та набуття прав користування ними (оренди, суперфіцію, емфітевзису)” та до Порядку консервації земель, затвердженого постановою КМУ від 19.01.2022 № 35.
Зміни внесено з метою приведення їх у відповідність до вимог Земельного кодексу, законів “Про охорону земель” та “Про оренду землі” з урахуванням змін, внесених законами № 3050-IX “Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно” та № 3272-ІХ “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення ефективності використання земель сільськогосподарського призначення державної власності”.
У Типовому договорі оренди землі передбачено, що у разі передачі в оренду земельної ділянки (земельних ділянок) державної власності акціонерному товариству, товариству з обмеженою відповідальністю, 100 відсотків акцій (часток) у статутному капіталі якого належать державі, яке утворилося шляхом перетворення такого державного підприємства і є його правонаступником, строк дії договору оренди землі становить 50 років.
Розмір орендної плати в такому випадку становитиме не менш як 12 відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки або не менш як 12 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по АРК або області, якщо нормативну грошову оцінку земельної ділянки не проведено.
У Порядку консервації земель доповнено перелік земельних ділянок, що підлягатимуть консервації, земельними ділянками, забрудненими хімічними речовинами внаслідок надзвичайних ситуацій та/або збройної агресії та бойових дій під час дії воєнного стану, а також земельними ділянками, на яких розташовані військові інженерно-технічні та/або фортифікаційні споруди.
Зауважимо, відповідно до частини першої статті 651 Цивільного кодексу України розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Частиною третьою статті 31 Закону України “Про оренду землі” визначено, що договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї зі сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом.
Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або цим договором, але все ж таки, законодавець допускає розірвання договору в односторонньому порядку в разі, якщо це передбачено умовами самого договору. Відповідно до частини третьої статті 651 ЦК України у разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є відповідно розірваним або зміненим.
Особа, яка набула право власності на земельну ділянку, що перебуває в оренді, протягом одного місяця з дня державної реєстрації права власності на неї зобов’язана повідомити про це орендаря в порядку, визначеному статтею 148-1 Земельного кодексу України.
У разі розірвання договору оренди землі за погодженням сторін кожна сторона має право вимагати в іншої сторони відшкодування завданих збитків відповідно до закону.
З ініціативи орендаря орендодавець має право на отримання орендної плати на землях сільськогосподарського призначення за шість місяців, а на землях несільськогосподарського призначення – за рік, якщо протягом зазначеного періоду не надійшло пропозицій від інших осіб на укладення договору оренди цієї ж земельної ділянки на тих самих умовах, за винятком випадків, коли розірвання договору було обумовлено невиконанням або неналежним виконанням орендодавцем договірних зобов’язань.
Невиконання сторонами обов’язків, передбачених умовами договору;
- невиплата орендної плати;
- використання землі не за цільовим призначенням;
- передача в суборенду без дозволу орендодавця (якщо такий вимагається) тощо.
Випадкового знищення чи пошкодження об’єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки.
Такий спосіб розірвання договору оренди реалізується шляхом подання відповідного позову до суду із аргументацією підстав для визначення договору оренди недійсним.
Відповідно до частини 2 статті 188 Господарського кодексу України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Додатком до пропозиції повинна бути додаткова угода про дострокове розірвання договору оренди, якою визначатимуться усі істотні умови повного припинення господарських зобов’язань між сторонами.
Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду (ч. 3 ст. 188 ГК України). У разі прийняття пропозиції договір вважається розірваним за згодою сторін (про що інша сторона повідомляється письмово або сторонами складається єдиний документ).
У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, зацікавлена сторона має право передати спір на вирішення суду.
Нагадаємо, парламентарі спростили процедуру зміни цільового призначення землі для об’єктів промисловості й енергетики. Ухвалений документ прибирає корупційні ризики, і тепер інвестору не треба буде витрачати тривалий час на очікування, бюрократію та “годування” різних посадовців.
Самочинне будівництво нерухомого майна особою, яка не є власником земельної ділянки, слід розглядати як порушення прав власника відповідної земельної ділянки. Як захистити землю від самовільного будівництва, читайте тут.
Низка народних депутатів зареєструвала законопроєкт у Верховній Раді України, який передбачає надання права учасникам бойових дій на пільгову оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення. Відповідний законопроєкт (№10417) щодо внесення змін до Земельного кодексу України був оприлюднений на офіційному вебсайті парламенту.
Анна Лиса
Підписуйся на наш Telegram. Стеж за новинами у зручному форматі!