Відвантаження аграрної продукції з морського торговельного порту “Чорноморськ” (Одеська обл.), інфраструктура якого минулого тижня суттєво постраждала від російської ракетної атаки, поступово відновлюється.
Про це повідомляє Інтерфакс-Україна.
Брокери компанії Spike Brokers зазначили, що у 2023 році у структурі експортних відвантажень водним транспортом частка порту “Чорноморськ” становила 36%, тоді як порти Дунаю – 32%, порт “Одеса” – 17%, порт “Південний” – 15%.
“За минулий тиждень ставки фрахту на перевезення кукурудзи “костерами” у напрямку східного узбережжя Італії знизилися на $3, у напрямку Іспанії та Ізраїлю – на $2. Фрахт на перевезення зерна “панамаксами” з глибоководних портів Одеси до Китаю та В’єтнаму знизився на $4″, – зазначили фахівці.
Станом на 22 квітня ставки при транспортуванні з порту “Чорноморськ” до Італії (східне узбережжя) становили $29-30 (30-35 тис. тонн), Іспанії (Середземномор’я) – $30-32 (30-35 тис. тонн), В’єтнаму – $52-54 (60-65 тис. тонн), Китаю – $54-56 (60-65 тис. тонн).
Водночас ринкові ставки транспортування вантажним транспортом із порту “Ізмаїл” до порту “Констанца” (Румунія) станом на зазначену дату становлять EUR18-22 (4,5-5 тис. тонн), до портів середземноморського узбережжя Іспанії – $35- 37 (30-35 тис. тонн). Ставки транспортування з порту “Рені” до портів Ізраїлю коливаються в межах $33-35 (30-35 тис. тонн), констатували у Spike Brokers.
За інформацією джерела на зерновому ринку, яке побажало залишитися неназваним, таке обмеження могло призвести до тимчасових збоїв у доставці продукції на термінали агрохолдингу “Кернел”, груп компаній Risoil та Viterra. Крім того, зупинка роботи зернових терміналів може призвести до скорочення квітневого експорту українського зерна Чорноморським зерновим коридором до 5 млн тонн за очікуваних 8 млн тонн.
Як повідомлялося, 10 квітня російські окупанти під час ранкового обстрілу Одеської області пошкодили залізничні під’їзні шляхи до низки зернових терміналів, розташованих у порту “Чорноморськ”. Це призвело до тимчасових збоїв у доставці продукції на термінали агрохолдингу “Кернел”, груп компаній Risoil та Viterra.
“Укрзалізниця” у день обстрілу ввела конвенцію на вантажоперевезення, яка мала діяти до 13 квітня, а потім двічі продовжувалася – спочатку до 17 квітня, потім до 22 квітня, після чого її було знято.
Нагадаємо, Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України повідомило, що обсяги експорту через Український коридор майже дорівнюють обсягам експорту через порти “Південний”, “Одеса” та “Чорноморськ” під час воєнних подій. У грудні відправлено морем 6,8 мільйона тонн товарів, а в січні – 6,7 мільйона тонн. Навіть у лютому, найкоротшому місяці року, очікується збереження показників експорту на рівні попередніх місяців.
Раніше з портів Великої Одеси вийшла рекордна кількість суден. Український морський коридор встановив рекорди 17 та 18 лютого, коли з портів Великої Одеси відправилося по 16 суден.
Поромна переправа між Чорноморськом і Поті може розпочати свою роботу знову навесні 2024 року. В Україні вже є декілька потенційних власників суден і перевізників для організації залізничних та автомобільних маршрутів між Чорноморськом, Грузією, Болгарією та Туреччиною.
Валерія Пепеля
Підписуйся на наш Telegram. Стеж за новинами у зручному форматі!