Новини / Логістика / Техніка / Фінанси     4 години тому

Ціни на дизель у Європі злетіли через конфлікт Ізраїлю та Ірану: що це означає для України


Збройне протистояння між Ізраїлем та Іраном різко вплинуло на світовий ринок пального. Зокрема, в Європі ціни на дизельне пальне почали зростати значно швидше, ніж ціни на нафту, що демонструє високу вразливість регіону до геополітичних ризиків.

Нафта Brent зросла на 10% з моменту початку конфлікту 13 червня — до понад $76 за барель. Основною загрозою інвестори вважають можливі перебої в Ормузькій протоці, через яку проходить близько 20% світового експорту нафти та нафтопродуктів.

Дизель у Європі подорожчав ще більше — котирування ICE Low Sulphur Gasoil зросли на 15% лише за кілька днів, підкріплюючи глобальний тренд, обумовлений дефіцитом пального в США та ЄС і високим попитом.

Близький Схід — ключовий гравець

Близькосхідні країни, зокрема Кувейт, ОАЕ та Саудівська Аравія, щодня експортують близько 831 тис. барелів дизелю, що становить 17% світового морського імпорту.

Для Європи дизель критично важливий — він використовується у транспорті, логістиці та промисловості, забезпечуючи 44% від загального споживання нафтопродуктів у регіоні.

Європейські НПЗ у виграші

Попри загрози, ситуація принесла вигоду європейським нафтопереробним заводам: маржа переробки дизеля зросла більш ніж на 30%, досягнувши піку за останні 14 місяців. Це відбулося на тлі зростання цін на нафту, що зазвичай негативно впливає на прибутковість НПЗ.

«Лазівка» з російським дизелем

Після санкцій проти РФ частка російського дизеля в ЄС впала з 40% до менш ніж 1%. Однак дизель продовжує надходити з Туреччини, Індії та Близького Сходу — часто вироблений з російської нафти. Це стало слабким місцем у санкційній політиці.

ЄС прагне закрити лазівку, плануючи заборонити імпорт продуктів, виготовлених із російської сировини. Але простежити походження нафти складно, оскільки НПЗ часто змішують різні сорти.

Новини за темою:  Зернові перевезення Укрзалізницею впали на 33%: головні причини зниження вантажопотоків

Як це вплине на ціни в Україні

Оскільки Україна повністю імпортує пальне, міжнародні тенденції відображаються на цінах на АЗС:

  • Бензин А-95 подорожчав на 2 грн — до 56,65 грн/л
  • Дизель — на 1 грн, до 53,55 грн/л

Експерти прогнозують подальше зростання. За словами Володимира Омельченка з Центру Разумкова, ціна на бензин може підскочити до 65 грн/л у разі загострення ситуації.

У перші 10 днів червня обсяги залізничних перевезень зернових в Україні зросли на майже 5% порівняно з аналогічним періодом травня. Найбільше вантажів відправлено з Одеської, Дніпровської та Харківської дирекцій, а серед портів лідирують Чорноморськ, Миколаїв і Південний, що свідчить про перерозподіл логістичних потоків.

Нагадаємо, що минулого місяця Україна експортувала рекордні обсяги зернових через чорноморські порти, що стало можливим завдяки роботі альтернативного гуманітарного коридору. Нинішнє зростання залізничних перевезень свідчить про поступове відновлення мультимодальних ланцюгів поставок української аграрної продукції на світові ринки.

Матеріали по темі