Рекомендації при податковій перевірці: фіксуємо порушення

В київській юридичній компанії Альва Прайвесі адвокати тривалий час спеціалізується в супроводі судових спорів з податковими органами і оскарженні результатів податкових перевірок. Їх юристи та інші фахівці мають чималий і позитивний досвід та за необхідності в будь-який час готові прийти Вам на допомогу.
Нижче юрист адвокатського об’єднання Альва Прайвесі з податкових спорів пропонує Вашій увазі невелику інформативну консультацію з питань проведення податкових перевірок і рекомендації з мінімізації ризиків пов’язаних з такими перевірками.
Види податкових перевірок
Законодавством передбачено два види податкових перевірок — планові та позапланові. Різниця між ними полягає в тому, що при плановій перевірці працівники податкової служби вивчають всю інформацію про діяльність підприємства в комплексі. При цьому, при позаплановій перевірці розглядаються тільки ті факти, які стали підставою для її проведення. Такі перевірки проводяться двох типів — виїзна перевірка і невиїзна (камеральна). Виїзна перевірка здійснюється за адресою платника податків, а камеральна — в приміщенні податкової служби.
Фіксуємо порушення з боку податкової служби:
- Помилки в документах про проведення перевірки — неправильно вказані назва, адреса підприємства, що перевіряється, або інша інформація.
- Несвоєчасне повідомлення про перевірку, або його не повідомлення.
- Вимагання документів, не передбачених Податковим кодексом України.
- Безпідставне нарахування податку до розміру «податкового навантаження».
- Проставлення підписів уповноважених осіб на документах (інспектора замість керівника, керівника іншого відділу і т.і.).
- Винесення рішень на підставі документів, які не можуть служити доказами (експертиза по справі, яка закрита прокуратурою, пояснення контрагентів, перевірки інших органів).
Рекомендації:
Всі ці порушення дозволяють відмовити у проведенні податкової перевірки або оскаржити її результати в суді. Тому обов’язково залишати копії всіх документів, які ви надаєте перевіряючим. Крім цього доцільним буде звернути увагу на наступне:
- Під час присутності перевіряючих посадових осіб в офісі вони можуть отримати доступ до записів, що містять інформацію небажаного характеру, тому рекомендується зберігати таку інформацію на знімних носіях або в закритих сейфах.
- Перевіряючі органи можуть опитувати працівників щодо виплати заробітної плати та їх обов’язків, тому в кожного працівника повинен бути набір заміток щодо поведінки та необхідних відповідей під час перевірок.
- Перевірці підлягають документи давністю 1095 днів (трьох років) до моменту початку перевірки, тому старі документи повинні зберігатися поза офісного приміщення, здаватися в архів або знищуватися.
- При виявленні порушень в інших сферах співробітники податкової служби можуть повідомляти іншим органам про такі порушення (наприклад — про використання неліцензійного ПЗ, виплаті зарплати готівкою і т.і.), тому немає необхідності відповідати на питання, які не стосуються податкового законодавства.
- При проведенні перевірки керівник або бухгалтер вправі надавати пояснення лише щодо виконання своїх посадових обов’язків, так, при зверненні до бухгалтера з питань взаємовідносин з контрагентами йому доцільно відповідати що це компетенція керівника, а при постановці бухгалтерських питань до менеджеру з продажу необхідно відмовляти в наданні пояснень і направляти того, хто запитує, до бухгалтера.