Новини / Думки     15 серпня 2018 10:15

Чому зробити ефективним елеваторний бізнес виходить у одиниць


РАФАЕЛЬ ГОРОЯН,  ВЛАСНИК ГРУПИ КОМПАНІЙ «ПРОМЕТЕЙ»

Бізнес групи компаній «Прометей» полягає здебільшого у зберіганні та обробці зернових і олійних культур. Сьогодні мережа елеваторів підприємства налічує вже 17 об’єктів загальною потужністю зберігання понад 1 млн т.

Група орієнтується як на експорт зерна і насіння олійних на умовах FOB і CIF, так і на внутрішній продаж, працює на умовах CPT.

«Прометей» — можливо, єдина українська компанія, яка зробила суто елеваторний бізнес прибутковим. Підприємство працює майже без кредитів, за рахунок обігу власних коштів. Міжнародний аудит оцінив групу компаній «Прометей» у $186 млн. Компанія змогла вивести на прибуток усі свої елеватори, у тому числі старі бетонні елеватори підлогового типу. В Україні багато елеваторів, в які вкладено по $15–20 млн, а працюють вони із завантаженістю у 20%. Так, нова надсучасна «банка», розрахована на прийом, обробку і зберігання 100 000 т зерна, на яку власник витратив $15 млн, може бути завантажена всього 20 000 т зернових або олійних. І це притому, що на ринку дійсно відчувається дефіцит елеваторних потужностей. Зокрема, їх бракує в Миколаївській, Кіровоградській, Хмельницькій, Вінницькій, Київській областях. Тому складається, на перший погляд, дивна ситуація — є дефіцит, а є і певний профіцит.

Щоб бути успішним на ринку елеваторних послуг, потрібно грамотно зв’язати бізнес з існуючим дефіцитом, вирішити питання повного завантаження потужностей. Перед будівництвом або придбанням елеватора керівництво «Прометея» детально аналізує, що саме буде робити в обраному регіоні, яка там клієнтська база, які взаємини з фермерами. Потрібно бачити комфорт — комфорт закупівлі зерна, комфорт для власних торговельних підрозділів і взагалі комфортне середовище в торгівлі.

У «Прометея» понад 50 торговців по всій країні, компанія має філії в чотирьох областях та займається заготівлею цілодобово. Елеваторний бізнес працює лише за умови реалізації концепції «торговець — елеватор — логістика». Головним є завантаження і саме організація торгівлі, сам по собі елеватор є збитковим об’єктом. Тому в нашій країні сьогодні величезна кількість елеваторів продається на фоні дефіциту потужностей. У компанії «Прометей» надають перевагу невеликим елеваторам, які за умови правильної організації процесів дозволяють приймати і відвантажувати зерно по два-три рази за сезон. До того ж вартість будівництва або реконструкції таких елеваторів значно нижча, ніж «гігантів». Але тут все відносно — ви можете втратити в якості зберігання товару, у вас не буде маневру для довгого зберігання і можливості продати зерно за кращу ціну. Європейські компанії зараз намагаються перетворити елеватори на справжню сферу комплексних послуг для фермерів. Зокрема, на елеваторах обов’язково продаються засоби захисту рослин, добрива тощо. Тобто елеватор намагається сформувати максимально повний пул послуг для аграріїв і побудувати з ними партнерські відносини. У деяких країнах пішли навіть далі — поряд з елеватором діють супермаркет, автозаправний комплекс, готель, басейн, спортзал. Усе з однією метою — залучити всі можливості отримання елеватором додаткового доходу.

В Україні про такий напрям говорити, можливо, ще зарано, але у пошуках нових джерел доходу у «Прометеї» думають і про нього.