Новини / Рослинництво     22 лютого 2019 10:06

2 головних причини, що заважають Україні наростити експорт свіжих ягід

Для збільшення експорту українських ягід необхідно позбутися їх залежності від пори року і нарощувати обсяги виробництва замороженої продукції.

Останніми роками основною світовою тенденцією на ринку ягід стало збільшення попиту на споживання свіжих плодів. Ця тенденція зумовлена підвищенням популярності здорового способу життя та здорового харчування. Глобальний ринок відреагував на збільшення попиту пошуком можливостей забезпечення споживачів ягодами незалежно від пори року з урахуванням особливостей логістики ягід з різних регіонів планети. Відтак, підвищується пропозиція не лише свіжих, а й заморожених ягід, які легко зберігаються, транспортуються і доступні протягом усього року.

Особливості

Нижче наведені результати експрес-­аналізу українського ринку ягід за останні кілька років (здебільшого малини, полуниці та смородини) за показниками динаміки виробництва, площ посіву, врожайності та експорту.

Попри загальносвітові тенденції середній показник споживання ягід в Україні майже в чотири рази нижчий, аніж в Європі. Це зумовлено такими факторами, як зниження купівельної спроможності українців та зростання ціни на свіжі ягоди.

В Україні є потенціал розширення ринку ягід, які залишаються світовим трендом

Збільшення попиту на світовому ринку не вплинуло на зростання посівних площ плодово-ягідних дерев і кущів у різних регіонах України. Адже останніми роками надається перевага підвищенню врожайності насаджень, а не збільшенню їх кількості.

Водночас варто звернути увагу на особливості ведення статистики, які не дозволяють повноцінно оцінити всі господарства з ягідними насадженнями. Найбільша кількість посівних площ у нашій країні у суниці й полуниці, друге місце посідають малина та смородина.

Експорт

Однією з особливостей вітчизняного ринку є те, що більшість ягід вирощується у домогосподарствах, а на промислові пі

дприємства припадає лише 15% усіх вирощених плодів. Аналіз свідчить про нарощування обсягів експорту ягід, при цьому спостерігається збільшення частки замороженої продукції порівняно зі свіжою. Це викликано двома суттєвими чинниками.

По-перше, заморожені ягоди простіше транспортувати: на точці збуту менше зіпсованих ягід, також є можливість поставляти до в

іддалених країн (адже транспортування свіжих ягід на великі відстані позбавлене фінансового сенсу).

По-друге, ринок свіжих ягід має велику залежність від сезонності, а виробництво заморожених дозволяє повністю позбутися залежності від пори року.

Найбільше свіжої продукції Україна відправляє до своїх найближчих сусідів — Польщі та Білорусі. Великий обсяг українського експорту до білорусів зумовлений погіршенням політичних та економічних відносин з Росією (внаслідок цього ягоди експортують до Білорусі, а згодом частину з них направляють до РФ).

Найактивнішими споживачами вітчизняної замороженої продукції є Польща, Білорусь і Литва. При цьому наразі пріоритетний ринок збуту — Європа. Значну кількість вітчизняних заморожених ягід поставляють до країн ЄС і навіть до США.

Прогноз

Високий попит на ягоди з України дає можливість припустити, що вітчизняний ринок має всі шанси на зростання. До того ж в Україні сприятливі кліматичні умови для вирощування ягідної продукції.

Проте варто врахувати декілька негативних факторів. Один з основних — відсутність великих організованих кооперативів з вирощування ягід. Багато українських виробників не можуть запропонувати достатні обсяги виробництва для експорту.

Ще одна проблема пов’язана з відсутністю необхідної кількості потужностей для заморожування свіжих ягід, які дозволили б виробникам збільшувати обсяг експорту своєї продукції.

Загалом, як свідчать результати аналізу, в Україні є значний потенціал для розширення ринку ягід, які були й залишаються загальносвітовим трендом. Зважаючи на суттєве зростання попиту на цю продукцію, вітчизняним аграріям необхідно насамперед розвивати технічні спроможності для ефективного заморожування, а також створювати всі умови для розвитку кооперативів та промислового вирощування ягід.

ТЕКСТ: Юлія Назаренко, керівник департаменту фінансового консалтингу компанії pPro-consulting

ФОТО: shutterstock

Читайте також