ЄС обмежує експорт: що чекає молочний ринок України — відповідь співвласника “Молочного альянсу” Сергія Вовченка

Після рішення Євросоюзу обмежити експорт молочної продукції з України з 6 червня, національний ринок опинився під тиском. За словами співвласника та голови наглядової ради «Молочного альянсу» Сергія Вовченка, українських виробників чекає непростий період, але стратегія збереження продукції та очікування на нову ринкову кон’юнктуру — вже в дії.
«Національний ринок заповнений. Продажі готової продукції скорочуються, отже, зменшується попит на молоко. Водночас зростає його виробництво на великих фермах, в Астарти, УМК, МХП. Ціна на сире молоко падає – вже 16,3 грн за кг замість 21 грн вісім місяців тому», – пояснив Вовченко в інтерв’ю LIGA.net.
В умовах зниження попиту та обмежених експортних можливостей виробники змінюють підхід до виробництва.
«Звісно, буде не добре, якщо ми відмовимося від купівлі молока або різко скоротимо його закупівлю. Тому будемо виробляти трійку – масло, сухе знежирене молоко та сирний продукт. Наперед повідомляю – сирний продукт ми експортуємо в Казахстан. Там саме він смакує споживачам, на відміну від натурального сиру. Інша річ, що звідти нас витісняє російська продукція, – вони вийшли на ринок Казахстану».
Читайте також: Митний безвіз закінчився: що змінилося для українських аграріїв і чи можливо уникнути мільярдних збитків
На уточнення журналіста, чи це спосіб “законсервувати” сире молоко, Вовченко підтвердив:
«Так. Проблема тут у тому, що ми вкладаємо гроші в товар – виймаємо з обороту. Але це дозволяє дочекатися зміни ринкової кон’юнктури, коли ціни на світових ринках знову піднімуться й експорт знову буде вигідним навіть з урахуванням мит на вході до ринку ЄС».
Співвласник “Молочного альянсу” звернув увагу й на конкуренцію з боку Росії, яка суттєво зміцнила свої позиції на ринку Казахстану.
«Колись, понад п’ятнадцять років тому, в Росії була ухвалена програма розвитку АПК, в якій було і про розвиток молочної промисловості. Я тоді подумав, що, як зазвичай, на таких державних програмах розкрадуть, розпилять і забудуть. Але вони багато чого зробили. Тепер забезпечують себе сиром і ще й експортують».
На думку Вовченка, ключову роль у витісненні українського продукту з суміжних ринків відіграє ціна:
«Звісно, у росіян менші витрати як на виробництво, адже є дешевий газ, так і на доставлення в Казахстан. Якщо у нас логістичні витрати складають майже $0,9 за кг сиру, то для росіян це, умовно кажучи, “поле перейти” – до $0,12 щонайбільше. Поки що виручає те, що якість російської продукції – г..но. У будь-якому разі, це нам кажуть казахи. Але ж ціна, ціна у них низька».
Щодо повернення до старих торговельних правил із ЄС, Вовченко відзначив:
«Ці правила повертаються не тільки для молочної продукції, а й для іншої. Тому ціни на корми для корів також не будуть зростати. Отже, ринок знайде баланс».
Нагадаємо, що “Молочний альянс” є одним з найбільших переробників молока в Україні. Компанія володіє брендами “Яготинське”, “Пирятин”, “Славія” та “Яготинське для дітей”. За словами Вовченка, власники холдингу – колишні банкіри, які чітко знають, де проходить межа прибутковості цього бізнесу.
- В Україні знижується вартість молока-сировини: закупівельні ціни демонструють спад на фоні профіциту продукції, торговельних обмежень ЄС та збільшення імпорту сирів. Аналітики попереджають — у другій половині червня можливе подальше здешевлення.