Українському агробізнесу не вистачає до 40 тисяч водіїв вантажівок

На українському ринку вантажних перевезень — серйозний кадровий голод. За офіційними оцінками, аграрні та логістичні компанії потребують щонайменше 30–40 тисяч кваліфікованих водіїв вантажного транспорту категорії СЕ. Через це простоює третина автопарку. Проблема особливо болісна для агросектору в розпал літньої логістики та експорту нового врожаю.
Про це повідомив заступник міністра розвитку громад та територій Сергій Деркач у коментарі Укрінформу.
«Якщо говорити про великі вантажні перевезення, в Україні працює близько 130 000 вантажних автомобілів. 30% із них простоюють — на них нема кому їздити. Контракти є, замовлення є, а водіїв — нема», — зазначив чиновник.
і
Чому не вистачає водіїв: причина в бронюванні та міграції
У 2022–2023 роках однією з ключових причин кадрової кризи стала проблема з бронюванням водіїв. Частина працівників мобілізована або виїхала за кордон, де попит на далекобійників також високий.
Сергій Деркач пояснив, що зараз ситуація з бронюванням для бізнесу частково врегульована — компанії можуть залишити у штаті до 50% ключових працівників. Але часто водіїв у цих 50% замінюють офісні або логістичні фахівці.
«Перед бізнесом постає виклик: як утримати саме тих працівників, які реально сідають за кермо. Потрібна коректна ротація і перепрофілювання кадрів», — сказав він.
Що робить держава: навчання жінок, ветеранів та молоді
Розв’язати кадрову кризу за кілька місяців неможливо, тож Мінрозвитку запускає освітні програми для підготовки нових фахівців. У пріоритеті — жінки, ветерани та молодь.
«Ми фокусуємося на тих категоріях, які не мають проблем із бронюванням. Це жінки, ветерани. Зараз працюємо над запуском програми для молоді, щоб залучити якомога більше нових водіїв у галузь», — повідомив Деркач.
Що це означає для аграріїв?
Аграрний бізнес, особливо в період збору врожаю, сильно залежить від оперативної логістики. Дефіцит водіїв вантажівок може ускладнити вивезення зерна, доставку добрив, перевезення техніки та створити логістичні «вузли» навіть у внутрішніх перевезеннях. Трейдери й експортери також ризикують зірвати контракти через несвоєчасну доставку вантажів у порти чи залізничні хаби.
Довідка: Скільки заробляє водій вантажівки в Україні
Згідно з даними сайтів з працевлаштування (work.ua, robota.ua, OLX Робота), водії категорії СЕ (зокрема далекобійники та водії зерновозів) можуть розраховувати на такі зарплати:
Тип перевезень | Середня ЗП, грн/міс | Діапазон |
---|---|---|
Внутрішні перевезення | 25 000 – 35 000 | від 18 000 грн |
Міжнародні рейси (ЄС) | 45 000 – 70 000 | до 90 000 грн |
Сезонні перевезення (зерновози, агросектор) | 30 000 – 50 000 | з преміями до 60 000 грн |
Найбільше вакансій — у логістичних компаній, агрохолдингів, елеваторів та перевізників, які працюють на порти чи міжнародну логістику. Вимоги: досвід, наявність прав СЕ, карта водія, тахограф, іноді — ADR.