Компанія
презентує освітню серію проектів Амістар®.
Її мета — показати іншим компаніям незвичайні кейси та навести приклади того, у яких напрямах крім рослинництва може розвиватися аграрний бізнес.
Разом з нашими героями ми знайдемо відповіді на запитання, як підприємствам розширити діяльність, вийти у переробну сферу та бути у тренді глобального ринку.
Редакція Landlord разом з компанією Syngenta завітали на Волинь, до групи компаній «Вілія», що об’єднує низку агропідприємств у Волинській та Рівненській областях.
Материнська компанія «Волинь-Зерно-Продукт», яка більш відома на аграрному ринку, існує з 2001 року. Група компаній «Вілія» успішно веде виробничу та комерційну діяльність у напрямах: рослинництво, тваринництво, борошномельне виробництво, послуги елеваторного комплексу, зернотрейд, постачання засобів захисту рослин, добрив, насіння (у тому числі власного виробництва), вантажні перевезення. Усього в компанії працюють понад 1300 співробітників.
Наш герой — Євген Дудка, засновник групи компаній «Вілія» та керуючої компанії «Волинь-Зерно-Продукт».
Бесіду із засновником вів Денис Сазонов, СЕО групи компаній ВАР — провідного дистриб’ютора засобів захисту рослин, насіння та добрив на ринку України, а також новатора на ринку впровадження технологічних сервісів Carefield. ВАР займається рослинництвом на власному господарстві, а також трейдингом сільськогосподарської продукції та продукції переробки.
Євген Дудка, засновник групи
компаній «Вілія» (праворуч) і Денис Сазонов, СЕО групи компаній ВАР
Сьогодні ми спілкувалися з вашими колегами, і всі відмітили специфіку регіону, в якому ви розташовані. Тут можлива співпраця та кооперація між малими гравцями ринку, які об’єднані біля вас як сателіти. Як ви вважаєте, чи можлива така модель в інших регіонах України?
Бізнес розпочинався з торговельної діяльності та давальницької переробки
Так, дійсно, наш регіон має певну специфіку. По-перше, він є одним з найбільш віддалених від портів. По-друге, раніше Волинь ніколи не могла похизуватися високими результатами в аграрній сфері. Та внаслідок змін агротехнологій, наявності достатньої кількості природної вологи наш регіон став інвестиційно привабливим. По-третє, на Волині немає великих агрохолдингів. «Волинь-Зерно-Продукт» фактично є однією з найбільших компаній, але ми не несемо модель холдингу, а втілюємо, скоріше, модель кооперації, такої собі корисної синергії між місцевими агровиробниками та учасниками аграрних ринків.
Впевнений, що подібна модель може розповсюджуватися і на інші регіони, з урахуванням місцевих особливостей ведення агробізнесу.
Торкнемося питання інвестицій. Розкажіть, як відбулося розширення елеваторних потужностей?
Усе просто: особливість мого підходу — я просто рахую кошти. Для мене ключове правило — капітальні інвестиції мають перекриватися власним капіталом. Якщо говорити про обіговий капітал, то тут є декілька варіантів: або повністю залучати обігові кошти, або лише частину. Залучення обігових коштів може відбуватися як у валюті, з урахуванням надходжень виторгу з валютних контрактів, так і у гривні.
Чи є у вас розуміння, якою ви бачите свою компанію за п’ять-десять років?
Для себе прийняли стратегічне рішення: стале зростання з позиції регіонального лідера в аграрній галузі та розвиток глибини переробки первинної продукції рослинництва.
Якщо згадати історію розвитку нашого бізнесу, то він бере початок з торгівлі (що було характерним для більшості підприємств 1990-х років). Наступним щаблем зростання була давальницька переробка зернових та поява власного транспорту. А придбання у 2003 році першого підприємства за шалені на той час кошти — $63 000, і ще $18 000 за 5 га землі в межах міста, стало фактично стартом нашої виробничої діяльності. Ось тоді ми й почали займатися переробкою, яка є моєю улюбленою темою. Чим більша глибина переробки, тим стійкіша структура. Проте сьогодні борошномели переживають не найкращі часи.
Тому наша стратегія — зафіксувати 30 000 га землі у власному обробітку, разом з тим розвиваючи нашу унікальну компетенцію — можливість надання повного комплексу ресурсу та послуг для потреб агровиробників, об’єднати навколо компанії агропідприємства та фермерів із загальним земельним масивом у 100 000 га. Наша компанія, таким чином, стає своєрідним інтегратором між глобальними компаніями-постачальниками, такими як Syngenta, та малими і середніми агровиробниками.
Наступний якісний крок — залучити фермерів, аграрників в об’єднання як акціонерів елеваторної, логістичної інфраструктури і вже практично трансформуватися в кооператив. Проте, потрібен певний час — ще п’ять-десять років — для зміни ментальності людей та розвитку акціонерної культури, щоб вони були готові інвестувати власні гроші в загальну справу та віддати в управління комусь частину свого активу. Адже що може об’єднати людей? Або спільна небезпека, або спільна вигода. На сьогодні небезпека вже багатьох об’єднала. На Волині я був ініціатором заснування громадської спілки «СПАС» (Самоврядна перша аграрна спілка). У чому сенс? 15 основних виробників домовилися про досить прості речі. Перше — про політику добросусідства. Друге — ми зафіксували межі. Третє — принцип НАТО: напад на одного означає напад на всіх.
А для того, щоб дійти до об’єднання навколо спільної вигоди, потрібен час.
Тож як найближча перспектива — у земельному масиві власного виробництва у 30 000 га досягти лідерських показників дохідності одного гектара. Подальша — трансформація «Волинь-Зерно-Продукт» у справжній кооператив.
Євгене Степановичу, про перемоги і розвиток говорять дуже багато. А якщо говорити про помилки, чого ви порадите уникати іншим учасникам агроринку?
Насправді, помилки — це найкраща школа. Кажуть, розумний вчиться на чужих помилках, а дурень на своїх. На жаль, так і є. Та саме завдяки власним помилкам отримуєш досвід. Це той поштовх, що дає стимул для розвитку.
Де ви порадите навчатися, отримувати нову інформацію для розвитку?
Я раджу скоріше закочувати рукави і не боятися поставити для себе складні завдання, досягнення яких вже і буде самим процесом навчання. А щодо того, де отримувати інформацію, — у кожного свій спосіб. Особисто я майже не користуюся комп’ютером, не так часто відвідую тренінги, вважаю, що найкраще навчання — це життя. Для мене повне занурення в усі процеси компанії, спілкування зі своїми фахівцями, починаючи від механізатора до топ-менеджера, дає підказку для прийняття рішення. Насправді, «Волинь-Зерно-Продукт» — це справа рук моєї команди. У нас працюють кращі фахівці, тому в них дійсно є чому повчитися і мені особисто.
Доповнюють багаж знань подорожі, відвідування світових виставок. За рік здійснюємо 15–20 поїздок на аграрні виставки, успішні підприємства в Європі чи Америці. Адже, якщо набиратися досвіду — то у кращих.
Коли бізнес досягає певного рівня, керівник розуміє, що самотужки він не в змозі справлятися, і повинен вибудовувати команду, делегувати повноваження. А це болісний процес. Як він проходив у вашому випадку?
Так, дійсно, у кожного успішного бізнесмена приходить такий момент. Коли бізнес додає в обсягах, потрібне усвідомлення, що вже просто неможливо справлятися з усім самостійно. Аналізуєш: з’ясовується, що в кожній професії є фахівці, розумніші за тебе. Це перше, про що має думати засновник: ти не найкращий. А мудрий той, на кого працюють розумніші за нього. Іноді боляче, коли бачиш, що менеджер припустився помилки, але не можеш передбачити, якої б міг припуститися сам.
Є ще один варіант: сказати стоп, відрубати найменш дохідні ланки бізнесу — і сидіти у своїй зоні комфорту. Та це найгірший варіант — адже це кінець розвитку.
Щастя — зібрати команду тих, кому можеш довіряти. На жаль, універсального рецепту не існує, кожна компанія, ситуація та особистість унікальні.
Я для себе розділяю два поняття: стимулювання та мотивація. Стимулювати людину можна за рахунок грошей, а мотивація — це щось, не пов’язане з грошима. Що це у випадку вашої компанії?
Фінансовий фактор є важливим для всіх, це не обговорюється. У чому він полягає? В усвідомленні працівником того, що йому вистачає на житло, природні потреби та він має можливість не дивитися на ціни у супермаркеті. А вже потім, звичайно, — це розвиток, кар’єрне зростання.
«Я раджу скоріше закочувати рукави і не боятися поставити для себе складні завдання»
Крім цього, існує таке поняття, як корпоративний дух, і його потрібно підтримувати. Так, нещодавно особисто супроводжував порибалити до Норвегії працівників, які в нашій компанії вже понад 10 років, серед них були і водії, і вантажники. Добре мати і спільні традиції. Наприклад, на Новий рік ми купуємо ялинку у горщику, а потім садимо біля офісу. Щире запитання «Як справи у твоєї дитини?» додає працівнику впевненості в тому, що компанія його цінує і поважає як людину та особистість, а не розглядає тільки як гвинтик у великому виробничому механізмі. Або, наприклад, я завжди приїжджаю до офісу на 15 хвилин раніше та роблю топ-менеджерам каву. Такі прості речі дуже підтримують дух. Працівники мають відчувати себе захищеними. У житті бувають різні кризові ситуації, і людина має знати, що є компанія, на яку він може покластися. Наші співробітники впевнені, що у разі проблеми вони отримають захист та підтримку.
Дуже важливою темою останнім часом є соціальна відповідальність великого бізнесу перед громадою. Що робить ваша компанія?
В основі соціальної відповідальності лежить повага до людей і землі. Тільки той бізнес, який відповідає на потреби суспільства, може бути успішним у довгостроковій перспективі.
Кількість працівників по групі підприємств налічує 1300 осіб із середнім рівнем заробітної плати 14 700 гривень, у той час як на Волині, якщо не помиляюся, середній рівень — 8700 гривень на місяць. Тобто передусім ми соціально відповідальні стосовно наших співробітників.
Крім того, ми серед лідерів на ринку з виплати орендної плати за земельні паї; маємо низку соціальних проектів — виплати стипендій відмінникам у школах, підтримка сільського спорту, долучаємося до культурного виховання молоді.
Політикою компанії передбачений гарантований бюджет сільським громадам за кожен гектар обробітку землі, за умови обов’язкового обговорення громадою села напрямів фінансування з цих коштів з огляду на перспективу розвитку населених пунктів. Обов’язковим учасником затвердження проектів є наш спеціаліст, який слідкує за дотриманням цього принципу.
Але що відбувається з нашим суспільством взагалі? Сумно, коли твою ініціативу сприймають як належне, а ми маємо надію, що своїм прикладом покажемо: невеликими зусиллями можна змінити світ на краще.
Що ви порадите аграріям, фермерам, аби зростати та не боятися складнощів?
Я хочу побажати аграріям — залишайте вашу зону комфорту, будуйте співпрацю на добросусідстві, змінюйте технології, максимально подорожуйте світом, вчіться в успішних господарств та переймайте їх досвід. І працюйте з молоддю, адже за нею майбутнє.
— Історія нашої компанії розпочалася 17 років тому. Я працюю тут із самого її заснування. Усе почалося після закінчення університету, де я навчався в одній групі разом з Іриною та Євгеном Дудкою. Перші кроки в бізнесі — здача сировини в переробку, 2001 рік — реєстрація фірми та тісна співпраця з переробниками, хлібозаводами, пекарнями; 2003-й — купівля майнового комплексу Луцького комбікормового заводу, згодом — Млинівського комбікормового заводу, поява напряму елеваторного бізнесу. Бажання замкнути виробничий цикл привело до сільського господарства.
Починали з 1500 га, на сьогодні маємо до 30 000 га земель в обробітку. Співпраця з аграріями дала розуміння того, що сільськогосподарські виробники, особливо малі та середні, потребують забезпечення ресурсом (паливом, добривами, засобами захисту рослин, насінням) своїх виробничих програм. Так у 2014 році у нас з’явився напрям дистрибуції агроресурсу. Крім того, аграріям не менш важливо безпечно, гарантовано та вигідно реалізувати вирощений врожай, тому ми допомагаємо нашим партнерам у реалізації сільгосппродукції — самі закуповуємо та організовуємо супровід їх контрактів. А також надаємо послуги елеваторів, автотранспорту та сільськогосподарських робіт.
На сьогодні маємо чітку структуру компанії. Найважчим, на мою думку, і було її формування.
— Наразі у нас працює 18 агрономів. Компанія має молоду агрономічну команду, середній вік фахівця 27 років. Ми обробляємо до 30 000 га землі, відповідно в нас є п’ять дільниць, на кожній з них — три агрономи. Крім того, регулярно запрошуємо студентів на практику і кращим пропонуємо працевлаштування. Справжніх фахівців дуже мало, тож свої кадри ретельно підбираємо та дуже цінуємо. Я працюю в компанії вісім років і можу сказати, що у нас вже сформувалася дійсно сильна команда.
З весни до початку зими ми зайняті на полях, але з приходом зими активно займаємося навчанням, обов’язково проводимо аналіз зроблених помилок.
Під час цього процесу виявляємо прогалини у знаннях наших фахівців. На основі цих даних розробляємо тести, які агрономи мають пройти. Таким чином, наші фахівці весь час розвиваються та підтягують знання.
Невіддільний елемент навчання — спілкування із запрошеними спікерами з компаній, що виготовляють насіння та засоби захисту рослин. Вони розповідають про нові матеріали та особливості їх застосування. У березні проводимо аналіз вивченого і таким чином знаємо, чи засвоїв наш фахівець матеріал.
Особливість нашого підприємства у тому, що землі розташовані у двох зонах — лісостеповій та поліській. Тому наші агрономічні дії в цих двох зонах різні. Зі свого досвіду скажу, що важче працювати у поліській зоні — там ґрунти слабші й виростити запланований врожай складніше. Тож наразі у компанії навіть системи мотивації змінюємо так, щоб сильніші спеціалісти працювали на результат саме на Поліссі.
— Ми дуже тісно співпрацюємо із сільгоспвиробниками — наразі їх близько 470. Ми забезпечуємо їх тільки тими продуктами (насінням, засобами захисту рослин, добривами) та рекомендуємо тільки ті технології, які самі використовуємо в своїх агропідприємствах і впевнені в якості та ефективності. У 2018 році ми прокредитували своїх партнерів на 650 млн гривень і допомогли продати продукції на 1,5 млрд гривень. Наше підприємство надає повний пакет товарів та послуг у кредит господарствам від 50 га. Я прийшов до компанії шість років тому — на той момент головним завданням було зробити так, щоб наші партнери вирощували більше зерна, аби елеватори мали більшу оборотність та завантаженість. Цього досягнули вже за три роки. Розвиваючи стратегію широкого агропартнерства та якість послуг, компанія інвестує в будівництво нових складських площ, розвиток комерційної та логістичної інфраструктури. Господарям ми надаємо дуже гнучкі умови співпраці: швидко приймаємо рішення, завжди йдемо на зустріч. Наша ідея — хочемо стати тим, хто може розділити відповідальність за результат разом з нашим партнером.