Група компаній «Міміер Трейд» працює на ринку з 2012 року, займаючись торгівлею рослинними оліями та нафтопродуктами. Сьогодні компанія зарекомендувала себе на ринку як стабільний трейдер, а фінансовий обіг у 2019 році за прогнозами становитиме $230–240 млн.
Досягти цього було непросто на конкурентному ринку, особливо враховуючи нестабільність цінової кон’юнктури глобального ринку рослинних олій.
Засновником «Міміер Трейд Юкрейн», яка почала працювати у 2016 році, виступає швейцарська компанія MIMIER TRADE SA. У зв’язку з цим 95% обігу компанії проходить саме через Швейцарію, що суттєво розширює операційні можливості.
Наш співрозмовник — генеральний директор компанії Ярослав Гордієнко, власне, і створив сучасну «Міміер», ініціювавши курс на активізацію торговельної діяльності.
Ви очолили «Міміер Трейд» майже чотири роки тому, і вже можна підбити деякі підсумки. Що саме ви ставили собі за мету?
У 2016 році ми почали торгувати харчовими оліями українського виробництва. Це соняшникова олія різних видів: сира, рафінована, високоолеїнова. Згодом додалися соєва та ріпакова олії. Потім почали реалізовувати нафтопродукти.
На сьогодні обсяг торговельних операцій нафтопродуктами сягає 20 000–25 000 т щомісяця. По агропродукції цього року обсяг становить 10 000–15 000 т на місяць. Наші основні ринки збуту агропродукції — Південно-Східна Азія та Євросоюз. Також почали торгувати із США і країнами Близького Сходу. Фактично нарощуємо обсяги постачання щороку вдвічі.
Яка бізнес-модель покладена в основу роботи компанії?
Наша діяльність — це не трейдинг у чистому вигляді. Ми позиціонуємо компанію як сервіс-провайдера, поставляємо товар від виробника до кінцевого споживача. Наша швейцарська компанія з листопада цього року почала орендувати офіс у Женеві. Планується, що він розпочне функціонувати з березня 2020-го, причому як наш головний офіс. Ми купуємо товар у країнах СНД, Чорноморського регіону та Європейського Союзу. Відповідно, зареєстрували у двох європейських країнах податкові номери, щоб там можна було вести торгові операції та відшкодовувати ПДВ. Хочемо робити акцент на діяльність саме женевського офісу, щоб відповідати всім стандартам міжнародного трейдера. Також у 2020 році планується відкриття офісу в Мінську.
Чому саме Швейцарія була обрана для розташування головного офісу?
Наявність офісу у Швейцарії пов’язана з історією та юрисдикцією групи компаній.
Швейцарія була обрана не випадково, оскільки значна частка світового трейду розташована саме у цій країні. Багато відомих міжнародних компаній мають там власні офіси або торгові представництва. Наша компанія створила відповідну інфраструктуру в Швейцарії, зокрема відкрила рахунки у трьох місцевих банках. Це дало змогу здійснювати торгові операції і в доларах, і в євро. Для ефективного трейдингу надзвичайно важливою є швидкість розрахунків. До того ж наш фінансовий обіг у 2019 році становить понад $230 млн.
Впродовж трьох років ми працювали з власним оборотним капіталом, який був сформований на внесках акціонерів і позиках. Нині ж додалася кредитна лінія на $10 млн від Crédit Suisse. Це дає змогу за рахунок банку зробити безпечну виручку.
Що таке безпечна виручка? Це поки незвичний термін для українських підприємців.
Найкраще — це отримати передплату за товар. Ми працюємо з такими клієнтами з Китаю та Кореї. Другим безпечним інструментом є акредитив. За партію продукції повинен заплатити банк, який випустив акредитив. Розрахунки за відкритими рахунками ми здійснюємо лише з найбільш надійними клієнтами, такими як державні компанії Китаю, відомі італійські та французькі підприємства, а також великі мультинаціональні корпорації.
Оператори у приватних розмовах стверджують, що на ринку трейдингу наявна дуже жорстка конкуренція. Прибутковість діяльності знижується, тому поставлені у непрості умови трейдери змушені якісно змінювати свій бізнес. Чи відчуваєте ви це на собі?
Я доволі давно займаюся трейдингом і розпочинав з азів. Впродовж років роботи сформувалося власне бачення, зокрема в тому, що стосується роботи з кінцевими споживачами. Маржа падає, іноді доводиться укладати і закривати угоди з нульовою доходністю. Адже завтра може бути більш вигідна угода з тим самим партнером. Потрібно підтримувати інтенсивність бізнес-потоку. Звичайно ж, доводиться змінюватися, бути більш гнучкими, віднаходити нові ніші та займати їх. Наприклад, з 2017 року ми почали займатися нафтопродуктами. До того взагалі не працювали на цьому ринку.
Чи можна якось виділитися на такому щільному ринку, враховуючи присутність на ньому великих компаній?
На ринку багато професійних компаній, які знають, що і за скільки купити та кому найвигідніше реалізувати продукцію. При цьому вони володіють усіма необхідними механізмами: юридичною підтримкою, підтримкою першокласних банків, зв’язками тощо. Тобто ринок дуже складний і висококонкурентний. Тримати марку тут дуже складно, але ми робимо все можливе для того, щоб зберегти і посилити свою конкурентоздатність. Ми завжди виконуємо наші зобов’язання.
Ринок таких нішевих продуктів, як високоолеїнова олія, водночас є і привабливим для трейдерів, і ризикованим з огляду на періодичні коливання попиту і цін. Чи вбачаєте ви сенс у розвитку цього напряму?
Так, ми хочемо заходити глибше в ринок нішевих товарів. Перш за все це високоолеїнова олія, тому що компанія вже має досвід роботи із цим продуктом. У 2019-му ми вже багато зробили по цьому напряму, також є великий контракт на наступний рік. Цьогоріч ми реалізували п’ять суднових партій високоолеїнової олії, планується ще одна партія соєвого шроту. Соєвий шрот — традиційний вид продукції, що користується попитом на ринку. У свою чергу соняшниковий шрот вже вийшов із категорії нішевих товарів. Якщо говорити про ринок СНД, то ми купуємо в Росії соняшниковий шрот та пивоварний ячмінь і поставляємо до Білорусі кінцевим споживачам. В Україні потрібні обсяги цих видів продукції також є, але ринок України сформувався і ціна на соняшникову олію та шрот давно вища, ніж у інших країнах СНД.
Разом з тим точної інформації про споживання високоолеїнової соняшникової олії на найбільших ринках немає. Тому будь-якої миті можна очікувати на сюрприз…
Багато що залежить від таких факторів, як наявність насіння тощо. Нерідко трапляються стрибки ціни. Багато заводів, які переробляють високоолеїнову олію, працюють сезонно — з вересня по грудень, а згодом поновлюють роботу вже з березня. Це пояснюється особливостями сировини, оскільки температура замерзання високоолеїнової олії вища, ніж у звичайної.
Наскільки різкими можуть бути цінові коливання на високоолеїнову продукцію?
Наприклад, наразі премія майже втричі нижча, ніж минулого року. Торік була $700 за тонну, зараз впала до $200. При цьому виробникам нерідко бракує насіння, особливо невеликим та середнім господарствам.
Тому спрогнозувати, як розвиватиметься ситуація на цьому ринку, доволі непросто. Були контракти на постачання високоолеїнової олії. Минулого року був момент, коли ринок злетів у буквальному сенсі — ціни росли на $50 за тонну кожного дня. Ціна на насіння зросла з $300 до $500 за півтора місяця. У крашерів почалися проблеми із сировиною, бо фермери вичікували кращої ціни і не продавали насіння. Ми тоді опинилися у ситуації, коли логічно було б перенести контракти, але доводилося все одно закривати відвантаження. Є контракт — його потрібно виконувати. Ми не казали клієнтам, що у нас проблеми з постачальниками. Виконували постачання з інших країн.
Зараз ми розглядаємо можливість диверсифікувати свій аграрний напрям і самостійно вирощувати деякі сільгоспкультури.
Що є пріоритетним у відносинах із клієнтами: ціна чи особливості фінансування?
У розрахунки доходності операції ми включаємо і вартість фінансування, і ціну товару, і строки фінансування. Нам зручно працювати, бо ми отримали фінансування від швейцарського банку Crédit Suisse. Це був непростий шлях, однак це доводить, що стратегія, яку ми обрали три року тому, виявилася правильною.
Також цього року спробували попрацювати з фермерськими господарствами щодо постачання дизелю. З огляду на успішний досвід такої співпраці з наступного року запустимо більш масштабну програму. Нашим клієнтам потрібно надавати комплексні різноманітні послуги. Зокрема, ми нарощуємо обсяги продажів в Україні паливно-мастильних матеріалів через нашу дочірню компанію. Поки що це трейдинг, однак невдовзі будемо розвивати інфраструктурну мережу — партії від бензовоза і більше.
Які плани у компанії «Міміер» на наступний рік?
У 2020 році ми хочемо збільшити частку аграрної торгівлі за рахунок співпраці з банками. Зменшити кількість невеликих транзакцій, оскільки краще одна велика угода, ніж десять менших, бо зростає обсяг паперової роботи та чисельність персоналу. Хочемо реалізовувати більше суднових партій. Ми не женемося за лідерами ринку і не хочемо робити їм конкуренцію. Переважно продаємо кінцевим споживачам, однак закриваємо продажі з трейдерами, якщо в цьому є сенс.
Населення світу зростає, їжі потрібно більше, а потенціал для нарощення — саме тут, в тому числі в Україні. На жаль, нашому ринку бракує довіри від іноземних інвесторів, хоча вони могли б тут створювати представництва і закуповувати напряму. Тому вони працюють із тими компаніями, які добре знають ринок. Зростання обігу прямо пропорційне капіталу.
Крім того, до наших планів входить відкриття ще однієї кредитної лінії — у нас склалися гарні стосунки з одним з банків Австрії. Він також цікавиться ринком Чорноморського регіону та прагне працювати з платоспроможними позичальниками.
Інтерес до нашого ринку величезний. Інвестори чудово розуміють, що для них це золота жила. Тут все ще не так монополізовано.