Заснована: 1818 року Йоганом Бунге
Оборот: $42,679 млрд (2016)
Кількість працівників: 32 000
Головний офіс: Вайт-Плейнс, Нью-Йорк, США
Виконавчий директор: Грег Хекман
За тривалий проміжок часу перед компаніями постає чимало викликів — економічні кризи, революції, війни, технологічні зміни тощо. Щоб вийти переможцем у цій боротьбі, потрібно мати особливе управлінське вміння ухвалювати потрібні рішення в потрібний час, а ще вміти користуватися перевагами глобальних змін та бачити тенденції.
Нідерландська компанія «Бунге» власним досвідом показала, що цілком можливо вести успішно бізнес понад два століття. Головне — дотримуватися основних правил:
БАЧИТИ ПЕРСПЕКТИВИ
Історія почалася у 1818 році в Амстердамі, коли Йоган Бунге відкрив торговельну компанію «Бунге і Ко». Це була невеличка фірма, що займалася імпортом та експортом сільськогосподарських товарів.
Наприкінці ХІХ століття економіка й сільське господарство Аргентини та Бразилії почали стрімко розвиватися, й родина Бунге побачила в цьому великі перспективи. Тому 1884 року Йоган Бунге разом зі своїм правнуком Ернесто та зятем Хорхе Борном вирішили розширити бізнес і відкрити офіс в Аргентині, який мав назву Bunge & Born. Компанія займалася торгівлею агропродукцією та насінням олійних культур.
У 1899 році, побачивши перспективи зростаючої економіки Аргентини, родина Бунге придбала 60 000 га землі на території родючих памп і побудувала перший в Аргентині завод Centenera з переробки агропродукції. Він став одним із найбільших заводів країни.
За рік компанія диверсифікувала свою діяльність та крім торгівлі агропродукцією почала виготовляти фарби, текстиль, мінеральні добрива.
Bunge & Born розвивалася настільки успішно, що до початку 80-х років ХХ століття володіла 90 компаніями, мала персонал 20 000 осіб та контролювала близько 80% експорту зерна Аргентини. Успіх підштовхнув вийти на ринок Бразилії, й 1905 року було відкрито офіс Moinho Santista Indústrias Gerais, що займався виготовленням пшеничного борошна. Це був перший у Бразилії млин, виготовлений із металу.
У 1918 році родинна компанія «Бунге» виходить на ринок США, відкриваючи Bunge North American Grain Corporation, офіс якої був розташований у Нью-Йорку. Таким чином група «Бунге» отримала доступ до одного з найбільших ринків світу. Компанія займалася продажем сировини для сільського господарства. А далі вже послідував вихід на ринки Азії та Європи.
Свій успіх у підкоренні ринків різних континентів компанія пояснює тим, що постійно використовувала їх переваги — різні періоди збору врожаю, а також перспективи зростаючих споживчих ринків Аргентини, Бразилії, США, Індії, Китаю, Тихоокеанського північно-західного регіону, В’єтнаму та Австралії.
Група «Бунге» побачила великі перспективи в переробці сої завдяки її широкому використанню як сировини для виготовлення продуктів харчування, а також як корму для тварин. Тому 1967 року «Бунге» розпочала у Бразилії програму, спрямовану на розширення площ вирощування сої. Фермерам, які хотіли вирощувати цю культуру, надавалася підтримка — як фінансова, так і технічна. Зараз Бразилія — один із головних експортерів сої у світі, левова частка якого контролюється компанією «Бунге».
Побачивши для себе перспективи швидкозростаючих ринків, група відкриває в цих країнах свої офіси. 2000 року «Бунге» починає дистрибуцію сільськогосподарської продукції до країн Близького Сходу, включаючи Іран, Саудівську Аравію та Об’єднані Арабські Емірати. 2001 року група відкрила у Швейцарії головний офіс, який відповідав за дистрибуцію товарів компанії по всій Європі. Тоді ж відкрився офіс в Індії. За два роки «Бунге» купує індійську компанію Hindustan Lever і виходить на індійський ринок промислових мастил. Ця інвестиція виявилася дуже вчасною на тлі зростання промислового виробництва, що досі триває в Індії.
У 2001 році відкрився й офіс у Мельбурні (Австралія), і крім основної діяльності компанія почала займатися відгодівлею свиней та переробкою свинини. За рік було відкрито офіс у Бангкоку (Таїланд). Ще за рік компанія будує порти в Туреччині та Латвії, а також інвестує в агробізнес Польщі, Росії, України.
У 2011 році «Бунге» вперше починає дистрибуцію пшениці та цукру до країн Африки, на південь від Сахари, включаючи Нігерію, Сенегал, Кенію, Танзанію та Південну Африку.
За словами пана Вайссера, важливість побудови глобальної мережі активів була підсилена зміною клімату. Він зауважив, що в даний час компанія «Бунге» експлуатує 30 портів. «Уявіть, що раптом у вас посуха в декількох місцях, а вам все ж доведеться обслуговувати своїх клієнтів. Ви повинні бути сильними скрізь і попри все», — пояснив він.
БУТИ партнером
Для «Бунге» клієнти завжди були на першому місці. Компанія постійно працює над поліпшенням якості їх обслуговування, а також вдосконалює внутрішні процеси, щоб співпраця була для клієнтів максимально комфортною.
За словами пана Вайссера, протягом останніх декількох років у співпраці з клієнтами компанія перейшла від статусу «постачальника» до статусу «партнера». «Ми працюємо з нашими клієнтами в усіх напрямах, від розробки нових продуктів до заміни інгредієнтів у існуючих продуктах та передбачення споживчих тенденцій. Ми багато інвестували в бізнес-аналітику і створили новий інноваційний центр у США», — зауважив він.
У 1975 році компанія запускає у Бразилії проєкт, у рамках якого у школах країни проводяться навчання з культури здорового харчування.
За п’ять років компанія придбала у США три олійнопереробні заводи (Бредлі, Іллінойс; Чаттануга, Теннессі; Форт-Ворт, Техас), на яких випускали рослинну олію в різних пакуваннях.
Це дало можливість створити рослинним оліям додану вартість.
1987-го компанія стала випускати у Бразилії суміші для випікання хліба. Цей продукт мав успіх у споживачів, адже значно полегшував приготування хліба вдома.
ДОТРИМАННЯ ЗДОРОВОГО БАЛАНСУ
Компанія постійно дотримувалася правильного для себе балансу між продажем агропродукції та добрив, виготовленням продуктів харчування
та товарами переробки сільськогосподарської продукції. Керівництво постійно шукає перспективи в розбудові компанії як глобальної.
Головну стратегію, яка допомогла б побудувати глобальний бізнес та мати можливість ефективно вести діяльність, керівництво бачило в розвитку власної інфраструктурі. Компанія багато інвестувала в будівництво елеваторів, портових терміналів, млинів, дробарок, паливноочисних, цукрових заводів та інноваційних центрів. Усе це доповнювалося торговельними офісами та офісами з маркетингу.
В історії компанії можна виокремити таку низку важливих придбань, що допомогли побудувати глобальний бізнес.
У 30-х роках ХХ століття в Аргентині була економічна депресія. Керівництво «Бунге» побачило в цьому можливість вигідно придбати одне з найбільших текстильних підприємств Аргентини Grandes Fábricas Argentinas S. A. (GRAFA). Була проведена модернізація виробництва, що допомогло знизити собівартість продукції. Доступ до ринків різних країн дав можливість «Бунге» успішно продавати текстильну продукцію не тільки на аргентинському ринку.
Компанія придбала свій перший потужний зерновий комплекс Midway, що прилягав до залізничного терміналу в Міннеаполісі, штат Міннесота, США. Це дало фізичну можливість розширити торговельну діяльність зерном у США.
Група «Бунге» побудувала в Уругваї завод з виробництва рослинної олії Fábrica Uruguaya de Aceites Comestibles. За десятиліття було побудовано завод з виробництва рослинної олії в Перу.
Упродовж 1960-х «Бунге» будує River Grain Region — ланцюг елеваторів вздовж річки Міссісіпі та її приток, щоб отримати можливість експортувати зерно від фермерів до Мексиканської затоки баржами. Це значно знизило витрати на логістику.
Було придбано американську Lauhoff Grain Company, яка була на той час однією з найбільших компаній, що займалися сушінням кукурудзи. Така інвестиція дала можливість «Бунге» вийти на ринок агропродукції з доданою вартістю.
Компанія придбала найбільший у Мексиці завод з переробки пшениці Harinera La Espiga. Також був придбаний завод з переробки сої Ceval. Така інвестиція дала можливість компанії утримувати лідируючі позиції в усій іспаномовній Америці й закріпила за «Бунге» позицію найбільшого переробника сої в Південній Америці.
Завершено реконструкцію одного з найбільших у США заводів із переробки сої. Ця інвестиція укріпила позиції компанії як світового лідера з переробки сої.
«Бунге» придбала в Аргентині завод із переробки зернової продукції La Plata Cereal й таким чином стала найбільшою агрокомпанією в Аргентині. Придбання одного з найбільших американських олійних заводів Cereol виводить «Бунге» у світові лідери з виготовлення рослинних олій для споживачів.
Група «Бунге» відкриває в Німеччині підприємство з виготовлення біодизеля й виходить на ринок біопалива.
Разом з американською компанією Southwest Iowa Renewable Energy починає виробництво етанолу з кукурудзи.
Побудовано ще один завод із переробки сої в Китаї, що дало компанії можливість зайняти стійке положення на тамтешньому ринку.
«Бунге» будує завод в Аргентині з виготовлення фосфатів. Компанія виходить на ринок добрив.
Компанія придбала 50% акцій порту Пу Му у В’єтнамі, що забезпечило можливість дистрибуції в Тихоокеанському регіоні.
Завершено придбання групи Moema, до складу якої входять п’ять заводів із виготовлення цукру з тростини в Бразилії. Таким чином компанія стала лідером у цій галузі.
Компанія починає виготовляти корми для аквакультур.
«Бунге» інвестує в компанію Canadian Wheat Board і таким чином отримує доступ до ринку Канади.
Компанія відкриває промисловий перевантажувальний комплекс в Україні — у Миколаєві. Об’єкт був розроблений для збільшення експорту сільськогосподарської продукції, а також для обслуговування клієнтів у Європі, на Близькому Сході та в Індії.
Створюється спільне підприємство з Bahri Dry Bulk (національним судноплавством Королівства Саудівської Аравії), й так «Бунге» стає провідним перевізником морських сухих вантажів до/з Близького Сходу. Тоді ж компанія купує провідного турецького виробника оливкової олії Ana Gida й отримує доступ до одного з найбільших та швидкозростаючих світових ринків харчових олій у світі.
ЕФЕКТИВНИЙ МЕНЕДЖМЕНТ
Збільшення розміру компанії, а також робота на ринках різних країн потребували оновлення менеджменту. Тому 1920 року правнук засновника компанії Едуард Бунге вирішив модернізувати групу «Бунге». Усі успішні осередки компанії в кожній країні були перетворені на сім нових компаній, кожна з яких була в окремій країні з власним управлінням. Це своєчасне рішення допомогло продовжити ефективну розбудову глобального бізнесу.
Упродовж 1970-х «Бунге» вирішує зосередити діяльність на ринку США й саме туди інвестувати кошти. Щоб мати більше ресурсів для інвестування, було закрито більшість торгових офісів в Азії та Європі.
1992 року сім’я Бунге вирішила, що ефективніше буде, коли операційну діяльність вестиме найнятий менеджмент, а члени сім’ї входитимуть тільки до ради директорів. Таке рішення дало можливість залучити висококваліфікований менеджмент.
З 1996-го керівництво компанії ухвалює рішення зосередитися на двох напрямах — агробізнесі та виробництві продуктів харчування. Реалізацію цієї стратегії вони бачили в інвестуванні в північноамериканський ринок. Було закрито низку підприємств, які більше не мали для компанії стратегічного значення в досягненні поставленої цілі. За словами Альберто Вайссера, відповідне рішення показало, що «Бунге» стала справді глобальною компанією, керівництво якої керує нею через цю призму. «У той час багато людей цього не зрозуміли, але після реструктуризації бізнесу дві третини прибутку були в Північній Америці, — розповів пан Вайссер. — З прибутком, що генерувався в Північній Америці, компанія мала базу для розбудови своєї присутності в Південній Америці, Європі, а потім й Азії».
Щоб бути лідером з виробництва рослинних олій на глобальному ринку,
1996 року компанія придбала один із найбільших в Аргентині олійних заводів. Це дало змогу оптимізувати логістичні витрати між стратегічно важливими для компанії ринками — Аргентини, Бразилії, США, Мексики.
Для кращих стратегічних позицій і завоювання ринку Азії та Європи 1998 року було вирішено перенести головний маркетинговий офіс компанії (Bunge Global Markets —BGM) з Бразилії до Нью-Йорка. Окрім координації глобальної торгівлі сільськогосподарською продукцією офіс BGM пропонує послуги морських перевезень, проводить глобальні економічні дослідження та надає фінансові послуги.
У 1999-му Bunge Global Markets відкриває офіс у Майамі, штат Флорида, США для продажу сільськогосподарських товарів клієнтам у Карибському басейні, Центральній Америці та західному узбережжі Південної Америки.
За два роки власники компанії після 183-річного сімейного управління вирішують розмістити акції концерну «Бунге» на Нью-Йоркській фондовій біржі й стати однією з найстаріших компаній там. Продаж акцій дав змогу отримати додаткові інвестиції. За словами Альберто Вайссера, основною причиною виходу на біржу було визнання того, що часи змінилися. «Або ви стаєте глобальними й великими, або не можете конкурувати. Нам були потрібні гроші, щоб зробити важливі придбання та мати інвестиції для розвитку», — пояснив пан Вайссер.
Аби мати можливість більш ефективно управляти корпорацією, керівництво вирішує реорганізувати її структуру. Було вирішено розділити компанію на такі сегменти: Bunge Product Line (BPL) — підрозділ, який займається лінійкою продуктів на споживчому ринку; Bunge Asia, що займається розвитком на азійському ринку; Bunge Europe, який займається діяльністю на глобальному ринку.
2006 року група вирішує реорганізувати свої активи на Піренейському півострові. Були закриті технологічно застарілі заводи й побудовано нові сучасні в Більбао та Картахені. Це вивело компанію в лідери з переробки сої в Європі.
На думку пана Вайссера, компанія змогла утримувати позиції глобальної компанії завдяки децентралізованій структурі та підприємницькому духу.
«Я думаю, цей дух відображається в наших цінностях — чесності, колективній роботі, підприємництві, відкритості та довіри, громадянства. Ми не могли б зрости так, якби не мали цих цінностей», — підкреслює він. За його словами, ринок постійно змінюється, щоб встигати за цими змінами, необхідно ухвалювати рішення на місці. Це й досягається завдяки децентралізованій бізнес-моделі. Представництва в різних країнах, а головне — мультинаціональна команда роблять «Бунге» водночас глобальною й місцевою компанією. «Деякі функції повністю децентралізовані близько до ринку, але коли справа доходить до управління ризиками, коли йдеться про контроль, ми повинні мати централізований підхід. Таким чином бізнес і розвивався», — розповів пан Вайссер.
СВІТОВА КОМПАНІЯ В УКРАЇНІ
«Бунге Україна» — вітчизняний підрозділ компанії Bunge Ltd, який був відкритий 15 липня 2010 року. Наразі володіє торговими марками «Олейна», «Розумниця», «Золота Краплинка». Український підрозділ має наступну структуру: «Сантрейд», олійноекстракційний завод у місті Дніпро, перевалочний комплекс у Миколаївському порту «Грінтур-Екс», елеватори в Одеській, Дніпропетровській, Кіровоградській областях.
Засновники підрозділу: Bunge S. А. (99%, Швейцарія), Koninkleke Bunge S. V. (1%, Нідерланди), кінцевий власник — холдинг Bunge.
Профіль бізнесу «Бунге Україна»:
«Бунге Україна» посідає друге місце за обсягами переробки насіння соняшника, виробництва соняшникової олії та шроту на українському ринку та 35-те місце в рейтингу 100 найбільших підприємств України.
Skyline Residences — перший і поки єдиний реалізований на території України проєкт американської Amstar Group. Ця девелоперська компанія з обігом інвестицій понад $2 млрд на рік відома нестандартними проєктами у сфері житлової та комерційної нерухомості по всьому світу.
Ключовою особливістю рішень, які втілюються Amstar, є вдале поєднання інновацій з атмосферою гостинності та затишку. До цього можна додати увагу до найменших деталей. Саме така ідея і була повною мірою реалізована у проєкті Skyline Residences у Києві.
Почнемо з того, що на відміну від більшості столичних житлових комплексів у Skyline чимало зусиль доклали до створення справжньої екосистеми території. Зелена зона з дитячим майданчиком гармонійно відокремлена від функціональної частини — вхідної групи, гостьового паркувального майданчику та окремого в’їзду до підземного паркінгу. Ці зони «непомітно» відділено зеленню і парапетами з каменю, що створює чудовий простір для відпочинку на свіжому повітрі. Оскільки вся територія перебуває під цілодобовою професійною охороною, мами з дітлахами можуть почуватися у цілковитій безпеці.
Коли погода не сприяє прогулянці, можна відпочити у лобі-зоні: переглянути фільм, побути наодинці біля каміна з чашкою ароматної кави, почитати книгу. Так, тут є і своя бібліотека. Цим елементом більшість девелоперів нехтують, але полиці з книгами додають інтер’єру зони відпочинку справжнього шарму і домашнього затишку.
Для тих, кому до вподоби активний відпочинок, облаштовано цілодобовий фітнес-клуб з обладнанням провідних світових виробників.
Не дивно, що мешканці Skyline Residences вже стали не просто сусідами, а партнерами і добрими друзями, адже для резидентів комплексу регулярно проводяться розважальні заходи — від барбекю-вечірок до майстер-класів із залученням провідних брендів та компаній.
І що здається майже неможливим — весь інтер’єр, весь комплекс виконаний із застосуванням надсучасних технологій у поєднанні з традиційними натуральними матеріалами — каменем, деревом, склом та металом. Та це й не дивно, якщо зважати, що проєкт фойє, клубної кімнати та простору загального користування на першому поверсі розроблений знаною Нью-Йоркською студією дизайну JFA…
Звісно, що у Skyline є система «розумний дім», енергозберігаючі фасади, швидкісні ліфти… Адже це надсучасний комплекс з усіма технологічними перевагами.
Не останньою особливістю Skyline Residences є можливість купівлі апартаментів різного формату та ступеню готовності. Девелопер пропонує майбутнім резидентам квартири без ремонту, максимально підготовлені до ремонтних робіт, з ремонтом, а також з ремонтом, меблями й технікою.
Це лише перший погляд на Skyline Residences — для інвестора розкриються й інші секрети нового комплексу.