Автомобільні шляхи в Україні, незважаючи на багатомільярдне фінансування ремонту, залишаються переважно у поганому стані. Причин багато, але одна з них — постійні порушення норм завантаження транспорту, і особливо з боку перевізників зернових вантажів.
Першою новацією останніх років стало коригування допустимого навантаження: загальна вага транспортного засобу наразі не має перевищувати 40 т. Допустиме навантаження на одинарну вісь — 11 т, на здвоєну — 16 т і 22 т — на строєну. Відповідно, активізувалися дорожні служби, і фермери були змушені пристосовуватися до ситуації. І пристосовуються досі, іноді не маючи змоги вчасно вивезти врожай. Але на цьому влада не зупинилася і переглянула санкції за порушення норм.
Про штрафні санкції
У червні 2021 року було запроваджено нові жорсткі законодавчі зміни — парламент затвердив два закони: «Про внесення змін до деяких законів України щодо окремих питань здійснення габаритно-вагового контролю» та «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо окремих питань здійснення габаритно-вагового контролю».
Новоприйняті закони передбачають введення з 1 жовтня 2021 року істотних штрафів за порушення вантажно-вагових норм. Так, вантажовідправник (тобто аграрій) може бути оштрафований на суму до 51 000 гривень.
А саме:
Але складність у тому, що системи автоматичного обліку зерна, встановлені на сучасних комбайнах, мають похибку 5–10%, і в такий простий спосіб вирішити проблему неможливо.
Про додаткові аргументи на користь контролю
Крім того, зміни в законодавстві торкнулися й обліку реальних обсягів зібраного зерна, причому безпосередньо в полі — зокрема, штраф до 31 000 гривень може спіткати відправника за недостовірну інформацію у ТТН. Хоча така новація поки не застосовується на практиці, але малоприємний сюрприз у вигляді контролюючих органів біля комбайна може чекати будь-кого. Очевидно, що для уникнення штрафних санкцій потрібно мати у полі обладнання для зважування зерна.
І нарешті, значна частина господарств потерпають від крадіжок, організованих власним персоналом за сприяння сторонніх осіб. Найбільш поширена практика — відсипання зібраного зерна по дорозі з поля до току. Зловити за руку зловмисників у такому разі досить складно. Проте можливість визначити точну масу зібраного врожаю в точці А та зафіксувати її прибуття в точці Б істотно покращила би справу.
«Поява такого обладнання, як мобільні ваги різних типів, у агробізнесі — це вимога часу. Завдяки ним ви можете переконатися, що вага транспортного засобу із зерном перебуває в межах чинного законодавства. За потреби можна об’єктивно відзвітувати про свою врожайність та, звісно ж, запобігти багатьом випадкам крадіжок зерна під час збирання та перевезення врожаю», — розповідає Микола Губський, керівник відділу продажів компанії «Мир весов».
Компанія «Мир весов», власником якої є Петро Синєгуб, працює на ринку вагового обладнання вже понад 21 рік. До переліку її продукції входить максимально широкий спектр вагових пристроїв різних типів. У їх виготовленні використовуються комплектуючі відомих світових виробників, що дає змогу забезпечувати високу якість.
«Нині для нашої компанії аграрний напрям є одним із пріоритетних. Це дуже широкий і цікавий ринок, тому для того, щоб ефективно просуватися на ньому, ми сформували лінійку по-справжньому надійних рішень для аграріїв», — підкреслює Микола Губський.
«Мир весов» пропонує різноманітні рішення для зважування у полі, які можуть використовуватися як окремо, так і в комплексі.
Проблема №1: Ризик перевантаження транспортного засобу
Розв’язанням проблеми є система контролю навантаження на вісь із функцією віддаленого супутникового моніторингу.
Встановлення відповідного обладнання дає змогу визначати загальну вагу транспортного засобу та навантаження на кожну вісь із похибкою до 2%. При цьому здійснюється GPS-прив’язка координат з визначенням точного місцезнаходження зерновоза. До того ж в онлайн-режимі всі ці дані доступні для власника бізнесу чи відповідальної особи.
«Автомобіль-зерновоз виїжджає з поля чи зерносховища з гарантовано точною вагою, в межах чинного законодавства. Причому власник знатиме, де він перебуває та чи змінилася його вага», — пояснює Микола Губський.
Проблема №2: Контроль маси зібраного зерна в полі
Розв’язанням проблеми може бути бортова система зважування для бункерів-перевантажувачів.
Це ще одна цікава розробка від компанії «Мир весов», такі мобільні ємності-накопичувачі для зерна набувають дедалі більшої популярності серед вітчизняних агровиробників. Бункери-перевантажувачі дають змогу істотно підвищити продуктивність збирання врожаю, слугуючи проміжними сховищами для зерна в полі.
Бортова система зважування від «Мир весов» дає змогу контролювати вагу вмісту бункера чи напівпричепа, має функції індикації та друку результатів зважування і передачі даних у спеціальний додаток. Це дозволяє повністю контролювати рух зерна в полі, запобігаючи крадіжкам та перевантаженню транспортних засобів.
До складу вагової системи входять вбудовані датчики, індикатор та принтер у кабіні трактора, що тягне бункер, а також GPS-антена разом із блоком передачі даних.
Проблема №3: Визначення ваги транспортного засобу із зерном
Розв’язанням проблеми обліку зерна, що вже завантажено, і ваги усього транспортного засобу є підкладні ваги.
Завданням цієї розробки для вітчизняних фермерів від компанії «Мир весов» є оперативне визначення ваги транспортного засобу, при цьому похибка зважування не перевищує 5%. Сам пристрій, обладнаний принтером, може працювати в полі від акумулятора впродовж 36 годин.
Проблема №4: Зловживання з боку персоналу чи сторонніх осіб
Розв’язанням проблеми зловживань співробітників (або будь-яких осіб, що мають доступ до процесу збору та навантаження зерна) є потокові ваги.
Потокові ваги, які пропонує компанія «Мир весов», встановлюються на комбайни та зерносушарки. Завдяки ним автоматично реєструється вага кожного вивантаження зерна з комбайна із прив’язкою цього процесу до завантаження бункера чи автомобіля-зерновоза. Окрім власне механічної фіксації результатів система дає змогу відстежити будь-яке несанкціоноване вивантаження/завантаження, і що важливо — інтегрується із вагами на току чи зерносховищі. Тобто показники маси зерна у полі та на базі обов’язково порівнюються, аби виявити можливі невідповідності.
До того ж потокові ваги від «Мир весов» можуть використовуватися для складання карт врожайності як важливий елемент точного землеробства.
«Втрати зібраного зерна через різноманітні махінації під час збирання та перевезення врожаю можуть сягати вражаючої цифри 30%. Тому встановлення якісної системи зважування зерна безпосередньо в полі, поза сумнівами, окупиться максимально швидко та гарантуватиме відсутність штрафів за перевантаження транспортних засобів», — наголошує Микола Губський.