У складному 2020 році компанія «Євраліс Семенс Україна» почала впроваджувати нову стратегію розвитку та повністю реорганізувала свою діяльність. А у вересні розпочалося об’єднання EURALIS Semences та CAUSSADE Semences Group і був запущений процес започаткування нового бренду на ринку насіння — Lidea. Усі ці перетворення проходили на тлі пандемії COVID-19, фінансової кризи та найсильнішої посухи в Україні за останні 40 років. Як компанії вдалося гідно вийти з цього випробування, якими були головні виклики року та його результати, чи буде успішним рік, що наступає, — у розповіді керівника розвитку олійних культур в Україні «Євраліс Семенс Україна» Дмитра Нероди.
Про виклики 2020
Серед внутрішніх викликів для компанії у 2020 році слід відзначити передусім три основні моменти:
Подібні зміни завжди непрості й навіть болючі. На такі значні проєкти зазвичай потрібно два-три роки, ми ж впоралися майже за 10 місяців. Нам вдалося якісно провести ці фундаментальні процеси, і тут заслуга всієї нашої команди. Звісно, зміни в сучасному світі — безперервний процес, тож вони триватимуть і надалі.
А головними зовнішніми викликами стали посушливі умови в період вегетації соняшника та повітряна посуха на фоні низьких запасів вологи у ґрунті, що призводило до підпалу рослин, чого раніше не спостерігалося у таких значних масштабах. Однак у більшості випадків генетика EURALIS дозволила аграріям отримати гідний урожай.
Про результати 2020
У період сівби насіння озимого ріпака склалися несприятливі погодні умови, що спричинило зменшення посівних площ під цією культурою на 40% у порівнянні з минулорічними показниками.
По насінню ріпака наші продажи не виросли порівняно з минулим роком, але водночас ми збільшили частку ринку приблизно на 1% завдяки зусиллям усієї команди та успішному запуску на ринок гібридів нової генерації — Імперіо та Ритмо.
Наскільки наша діяльність у 2020 році була успішною, можна оцінювати за результатами вже 2021-го після закінчення сезону продажів насіння ярих культур. Утім наразі ми відчуваємо довіру наших партнерів, сформований неабиякий попит на наші продукти — весь обсяг насіння соняшника законтрактований і навіть більша частина вже передплачена. Головна проблема — недостатні поставки насіння ключових гібридів: ЕС Белла, Ароматік СУ, ЕС Савана, ЕС Аргентік, ЕС Генераліс та інших. На жаль, внаслідок посухи ми недоотримаємо насіння з ділянок гібридизації як з України, так і з інших країн Європи.
Водночас у нас є залишки насіння високої якості з минулих років, яке ми пропонуємо за акційними цінами. До таких продуктів належать ЕС Моналіза, ЕС Вероніка для центральних та західних регіонів, а також ЕС Терраміс КЛ, ЕС Новаміс КЛ, ЕС Агрополіс КЛП для всієї України. Також є пропозиція для регіонів, що в минулому сезоні найбільше постраждали від посухи. Так, насамперед для аграріїв Одеської області передбачена доступна пропозиція по гібриду Марбелія КЛ від компанії CAUSSADE.
Акція по новому високопродуктивному гібриду Розалія спрямована на просування та максимальне ознайомлення з ним виробників, передусім у Центральній Україні. Він є чудовою альтернативою найбільш популярним гібридам за врожайністю, але водночас має кращий захист від вовчка. ЕС Розалія — один з лідерів ринку за врожайністю впродовж останніх трьох років випробувань.
Результати конкурентів 2020
У 2020 році посівні площі під соняшником зросли на 10% у порівнянні з попереднім сезоном — з 5,8 млн га до 6,4 млн га. Тому більшість компаній — виробників насіння, незважаючи на збільшення продажів, зменшили свою частку ринку, а EURALIS, навпаки, збільшила її на 1,5–2%. Ми випередили темпи зростання ринку на відміну від конкурентів. Це був рік рекордних продажів насіння соняшника за весь час діяльності компанії EURALIS в Україні.
Звісно, головним викликом у 2020 році, не тільки для насіннєвих компаній, а і для всього людства, стали карантинні обмеження. Тому ми як компанія перебудували комунікації та активності з фокусуванням на онлайн-форматі наскільки це було можливо. У нашому бізнесі не можна цілковито відокремитися від поля, від прямого контакту з виробником. І ми одна з небагатьох компаній, що зуміла максимально зберегти контакт із фермерами та провести польові заходи на високому рівні з дотриманням карантинних обмежень.
Також хочу відзначити дійсно високу конкуренцію на ринку, від якої виграють і самі виробники насіння, і фермери. Адже це спонукає нас працювати ще краще.
Прогноз на 2021 рік
У минулому сезоні ми спостерігали тренд переходу від Clearfield до Clearfield Plus-технології, головним чином за рахунок появи нових високопродуктивних гібридів. Нині ми плануємо вивести на ринок декілька нових Clearfield Plus-гібридів, що потенційно можуть стати лідерами у своєму сегменті. Також продовжилася тенденція збільшення попиту на гібриди для технології Express, або сульфостійкі гібриди. Об’єднана компанія під брендом Lidea готує вивід на ринок нових, ще більш продуктивних Express-гібридів. Ці новинки вже отримали реєстрацію та будуть представлені на наших демонстраційних ділянках у 2021 році.
Цікавими новинками у 2020-му стали гібрид соняшника ЕС Агора, що генетично близький до ЕС Савана, але має найвищий рівень генетичної стійкості до нових рас вовчка, та гібрид ЕС Армоніка з рекордним вмістом олії в насінні — понад 53%. У подальшому ми прогнозуємо збільшення попиту на товарне насіння з підвищеним вмістом олії з боку переробників, тому такі гібриди будуть у тренді. Також у 2021 році ми очікуємо на збільшення посівних площ під соняшником на 400 000–500 000 га через недосів озимих та високу рентабельність культури.
Побажання 2021
У новому році хочу побажати нашим партнерам насамперед бути міцними, витривалими та відкритими до інновацій і в умовах швидких змін бути готовими адаптувати свої технології та підходи до нових викликів.
Успішного року, гарних врожаїв та прибутків!