Новини / Технології     02 червня 2019 11:22

Навіщо PepsiCo вкладає мільйони в українську картоплю

Поява на ринку України міжнародної компанії — виробника чипсів може внести корективи у розвиток картоплярської галузі країни в цілому

У квітні 2019 року компанія PepsiCo в Україні повідомила Landlord про початок аграрної програми з картоплярства у країні, зокрема розвитку селекції та вирощування чипсових сортів картоплі в українських фермерських господарствах. З цією метою у компанії був створений окремий аграрний підрозділ для роботи з постачальниками картоплі для подальшої її переробки на підприємстві у Миколаєві.

У завдання підрозділу входить проведення тренінгів аграріїв, забезпечення фермерських господарств насінням відповідних сортів, добривами й агрохімікатами і контроль якості процесу виробництва, перевірка відповідності стандартам і контроль якості кінцевої продукції фермерів. Станом на кінець квітня PepsiCo в Україні вже залучила до нової програми вісім фермерських господарств країни.

Поштовхом для впровадження програми стала реалізація інвестиційного проекту на діючому виробничому комплексі в Миколаївській області — локалізація виробництва картопляних чипсів Lay’s в Україні. Зараз на заводі виробляються сухарики «Хрусteam», соки «Садочок», соки «Агуша» та здійснюється первинна переробка сезонних овочів і фруктів.

Компанія вироблятиме чипси з картоплі, вирощеної в Україні, завдяки впровадженню комплексної програми співпраці з українськими фермерами.

У компанії оцінюють поточну потребу у картоплі чипсових сортів у 40 000–60 000 т на рік, тобто йдеться про досить великі обсяги.

«PepsiСo Україна», реалізуючи проект, прагне досягти максимальної локалізації виробництва продукції та підвищення ефективності власного бізнесу. Та треба враховувати, що поява на внутрішньому ринку споживача такого рівня, який до того ж дбає про розвиток виробництва сировини, може внести значні корективи у розвиток вітчизняного картоплярства в цілому. Вивести галузь на новий рівень і зробити її конкурентоспроможною не тільки на внутрішньому, а й на зовнішніх ринках.

Тому ми звернулися до PepsiCo в Україні із запитаннями щодо нової аграрної програми.

Що таке агропрограма PepsiCo

Відповідно до глобальної стратегії локалізації закупівель компанія PepsiCo прагне використовувати у виробництві насамперед сировину місцевих виробників. Програма «Агро» спрямована на підтримку місцевих сільгоспвиробників і розрахована на довгострокову підтримку постачальників.

 

Ця програма спрямована на підтримку фермерів на ринках, де розташовані підприємства компанії з переробки сільгоспсировини і вироблення кінцевої продукції для споживачів.

Такі аграрні програми працюють за однаковими стандартами в усіх країнах. Зокрема, україн

ська програма зі сприяння вирощуванню певних чипсових сортів картоплі може вважатися частиною великої регіональної аграрної програми компанії — аналогічні програми вже довели свою ефективність, наприклад, у Польщі, Туреччині, Росії, Румунії та інших країнах. У кожній окремій країні робота з новим

и господарствами дуже схожа: як правило, основним пріоритетом господарства, що працює зі столовою картоплею, є забезпечення таких стандартів, як розмір, зовнішній вигляд, тобто привабливість для споживача.

Для PepsiCo ж вкрай важлива якість готового продукту — чипсів, тому відстежуються внутрішні показники сировини. Вимоги з контролю внутрішніх показників набагато вищі від стандартних вимог до столової картоплі. Таким чином, після двох-трьох років співпраці з PepsiCo господарство починає переносити цей досвід і на роботу зі столовою картоплею, збільшуючи товарність. Фермер вчиться рахувати витрати, будувати стратегію розвитку. Господарство звикає до довгострокової роботи, збільшує площі вирощування картоплі. Однак PepsiCo ніколи не рекомендує господарству-партнеру кардинально перепрофільовувати свій бізнес під вирощування тільки чипсової картоплі та прагне зберегти баланс оптимального складу культур для дотримання сівозміни.

Як діє агрокоманда компанії

Ще у 2009 році міжнародна агрокоманда PepsiCo з регіону ESSA (Europe & Sub-Saharan Africa) вивчала кліматичні особливості України на придатність до вирощування чипсової картоплі. Тоді були визначені найсприятливіші для цього регіони: Чернігівська, Київська, Львівська, Житомирська, Черкаська області для цілорічних поставок, а Херсонська та Миколаївська області були визнані як регіони для ранніх поставок з поля.

Зараз команда складається з п’яти фахівців, які виконують широке коло завдань: забезпечення прямої взаємодії з господарствами, консультації та контроль всього циклу посадки-збору-зберігання врожаю, контроль над впровадженням стандартів якості, установка і контроль діяльності лабораторій у господарствах тощо.

Агрокоманда також визначає й залучає провідних постачальників засобів захисту рослин для проведення семінарів і навчання.

При цьому остаточний контроль готової сировини проводиться у лабораторії безпосередньо на заводі з виготовлення готової продукції.

Який перелік вимог до фермера

До потенційних партнерів по роботі в рамках агропрограми існує чіткий перелік вимог, який є універсальним, незалежно від історії, досвіду або розміру компанії чи фермерського господарства.

  1. Передусім потенційний партнер повинен озвучити стратегічний інтерес працювати в картопляному бізнесі.
  2. Фермер повинен мати досвід обробітку картоплі на площах понад 100 га. Це дуже бажано, хоча й не обов’язково — можливий вхід у програму без досвіду обробітку за трирічною схемою напрацювання досвіду і збільшення обсягів.
  3. У господарстві повинна бути сучасна техніка для вирощування картоплі. Або потенційний партнер повинен бути готовий інвестувати необхідні кошти для цього.
  4. Мінімум 100 га площі повинні бути під поливом чи фермер повинен бути готовий інвестувати у зрошення такої площі.
  5. Господарство має дотримуватися сівозміни — картопля на одному полі вирощується не частіше ніж один раз на чотири роки.
  6. Підприємство має приходити у програму або з вже існуючими сховищами із системою контролю мікроклімату (температури, вологості тощо) або висловити готовність інвестувати в будівництво таких сховищ.
  7. Фермер повинен прийняти Кодекс поведінки PepsiCo і неухильно його дотримуватися.
  8. Господарство має підтримувати програму розвитку і контролю якості PepsiCo (Supplier Quality Assurance — SQA).

Які фінансові інструменти пропонуються

Мета програми — забезпечити безперервний цикл вирощування ексклюзивних чипсових сортів картоплі з низьким вмістом цукрів. Агропрограма спрямована на впровадження кращих сортів і агропрактик у вирощуванні та зберіганні картоплі. Це дозволяє домогтися високої ефективності співпраці: зниження витрат завдяки точності поставок за обсягами та якістю з необхідними параметрами для виробництва, збільшення врожайності для сільгоспвиробників, укладання довгострокової співпраці з об’єктивними цінами.

Сьогодні підтримка виробників картоплі забезпечується фінансовими програмами для придбання насіння, добрив і засобів захисту рослин, впровадженням провідних агропрактик для вирощування та зберігання картоплі, постійною допомогою та консультаціями експертів, організацією навчальних семінарів з обміну досвідом.

Зокрема, для України на початковому етапі PepsiCo буде застосовувати забезпечення господарств необхідним насінням. Інші фінансові інструменти та необхідність інвестування в техніку будуть розглядатися восени 2019-го, після оцінки ефективності агропрактик у господарствах.

Як господарства забезпечуються насінням

Для забезпечення насінням діє окремий селекційний центр компанії PepsiCo, розташований у штаті Вісконсин (США). На базі центру йде селекція спеціальних сортів картоплі, що відповідають вимогам компанії при виробництві чипсів. При цьому селекція ведеться традиційними способами, без використання ГМО. Виведені в центрі сорти надалі випробовуються на сортоділянках по всьому світу і при відмінних результатах запускаються в комерційне використання.

При цьому однією з основних цілей програми є довгострокова робота з декількома насіннєвими господарствами в Україні, які можуть підтримувати європейські стандарти безвірусного вирощування.

Для цього протягом наступних двох років будуть відібрані та розглянуті потенційні виробники насіння в Україні та проведені тести на отримання безвірусного насіння. Наразі викладена стратегія вирощування і розмноження насіння перебуває на стадії опрацювання.

PepsiCo заздалегідь тестує схвалені сорти, за необхідності використовуючи досвід вирощування в сусідніх країнах. Варто зазначити, що кожен сорт повинен бути випробуваний державними органами і внесений до списку дозволених сортів для використання на території країни.

Текст: Михайло Дикаленко

Читайте також