Вартість української лохини на європейському ринку – одна з найнижчих

Українські фермери продають лохину (чорницю садову) на європейському ринку майже за найнижчими цінами.

 

Як повідомляє ресурс FreshPlaza, у Південній півкулі розпочато сезон збору чорниці і перші партії продукції почали поступати на ринок ЄС.

За даними джерела частина експортерів ще не мають об’ємів для формування контейнерних партій, тому остаточний ціновий прогноз давати важко.

Але, як очікується, найдешевшою буде лохина з Перу, яка за умови постачання морем – EUR10/кг, а, в разі повітряної логістики – до EUR15/кг.

Український експорт

Нагадаємо, що одним з великих постачальників лохини в ЄС є Україна. З приблизно 2 тис т садовою чорниці, що були експортовані, більше 60% припало саме на європейський ринок.

Нажаль, український сезон збору чорниці майже співпадає з європейським і вітчизняні фермери продавали ягоду у ЄС в середньому по EUR3,3/кг (максимально – до EUR4,5/кг). У цьому сезоні навіть склалася дивна ситуація – ціна на лохину на українському ринку були вищими за європейські.

Але певні перспективи існують – в Україні віддають перевагу раннім і середнім сортам ягоди (75% плантацій), бо це дає перевагу над основними конкурентами – польськими фермерами. Природні умови Польщі, яка також є одним з основних виробників чорниці, дозволяють працювати тільки з пізніми сортами. Після виходу на ринок польської лохини ціни в цьому році взагалі впали до EUR2/кг.

Українські виробники можуть збільшити плантації за рахунок саме пізніх сортів для закладання чорниці на зберігання в очікувані високих осінніх цін. Зараз площа під чорницею садовою в Україні становить 2 тис га, а всього придатних земель для її культивації – біля 1 млн га. Звісно, це затратний шлях, пов’язаний з будівництвом сховищ-холодильників і витрат на зберігання. Але й перспективи відкриваються досить привабливі. Тому, треба подивитися, які ринки є найбільш привабливими і хто в такому випадку буде основним конкурентом.

Постачальники

Взагалі, великих постачальників чорниці в ЄС восени не так вже й багато, але вони можуть запропонувати незрівнянно більші за українські об’єми продукції і мають налагоджені логістику і тривалі зв’язки з покупцями.

Лідером з виробництва є Чилі, яка у минулому році експортувала 110 тис т лохини. Майже весь об’єм традиційно продається саме у країни ЄС.  При чому господарства країни постійно нарощують інвестиції у виробництво лохини для підвищення якості ягоди. Цього року, для зміцнення позицій і збільшення пропозиції, Чилі максимально спростила імпорт чорниці з сусідньої Перу. Чилійські інспектори постійно відвідують перуанські пакувальні станції для перевірки дотримання фітосанітарних норм. Після цього, продукція додається до загального чилійського експорту.

Але й сама Перу також є помітним гравцем на світовому ринку садової чорниці – за прогнозами загальний експорт ягоди складе $580 млн (більше 76 тис т), що на 55-60% більше минулорічного результату. Та більша частина продажів припадає не на Європу. Майже половина експорту (48%) минулого року пішла у США. Також великими покупцями перуанської лохини є Китай і Гонконг.

Третій за розмірами експортер лохини у країнах Латинської Америки – Мексика, яка у минулому році вивезла біля 37 тис т ягід. Та більше ніж на 95% весь експорт припадає на США (що й не дивно, з огляду на розташування країни і високу платоспроможність американського ринку). Зараз Мексика заявила про намір диверсифікувати зовнішні продажі саме за рахунок постачання чорниці у ЄС, ОАЕ, Китай, але це поки тільки наміри.  

Аргентина вже розпочала експортний сезон чорниці і очікує на врожай у 18,5 тис т. Цікаво, що 16% експорту лохини з цієї країни припадає на органічні ягоди, які користуються підвищеним попитом на європейському ринку.

Традиційно декілька тисяч тон лохини експортує і Уругвай, але майже на 100% логістика відбудована у напряму китайського ринку.

Рухаючись далі по Південній кулі, треба відмітити ще одного постачальника лохини – ПАР. Зараз у країні налічується 1,7 тис га плантацій під чорницею, з яких очікується валовий збір ягід у 10,7 тис т (врожайність у 4 рази вища за українську). Пік експорту припадає на вересень-листопад, а головний покупець – Великобританія.

Також певні перспективи на світовому ринку лохини має і Австралія. Донедавна чорницю тут вирощували виключно влітку, але зараз плантації переорієнтуються на вирощування ягід впродовж всього року.

Покупці

Найбільш привабливим для збуту лохини восени — на початку зими є Німеччина, яка традиційно пропонує найвищі ціни. Як вже було зазначено, лідером за пропозицією на цьому ринку є Перу, але це не означає, що в України зовсім немає перспектив постачання лохини у Німеччину – споживання постійно зростає, а європейські покупці шукають джерела диверсифікації імпорту.

Ще більшими темпами зростання відрізняється ринок чорниці Великобританії. З огляду на це, британські супермаркети навіть розробили спеціальну стимулюючу програму залучення нових постачальників ягоди, що, в свою чергу, підігріває попит.

Цього року несподівано привабливим став для експортерів ринок Нідерландів, де внаслідок літньої посухи, загинуло 40% місцевої лохини. Трейдери з Нідерландів зараз, у міжсезоння, шукати партії лохини майже скрізь – від Латинської Америки до Флориди, Каліфорнії і Зімбабве…

А ось платоспроможний ринок Франції є трохи кумедним. Культивована чорниця не так популярна у Франції, як у сусідніх європейських країнах і пов’язано це з «політикою». Взагалі, чорниця у Франції (як і в Україні) відома як myrtles і масово збирається у вигляді дикоросу (як і в Україні).

Коли у Франції з’явилися плантації культивованої чорниці, торговці дикорослою чорницею провели масові акції і домоглися того, щоб постачальники садової ягоди змінили її назву – була вибрана канадська назва bleuets, яка, до речі і перекладається, як лохина («голубика»). Та була одна біда – нова назва не була прийнята споживачами. Заборона на використання назви «чорниця» була знята через сім років, але обсяги споживання лохини досі залишаються невеликими.

До цього можна додати, що такі країни, як Іспанія і Італія, завдяки своєму клімату, також є постачальниками лохини в осінній сезон. Але обсяги експорту досить невеликі, хоча та ж Іспанія є одним з лідерів галузі з плантаціями у 2,5 тис га. Майже вся ягода споживається на внутрішніх ринках.

І, в цілому, ринок лохини за останні 20 років зріс у 25 разів і продовжує шлях нагору. Тобто місце можна знайти на ринку будь-якої європейської країни, якщо запропонувати продукцію належної якості (особливо органічну лохину) у вдалий період осіннього міжсезоння.

 

Схожі статті

Залиште коментарій

Please enter your comment!
Please enter your name here