Як не допустити простою сільгосптехніки в посівну кампанію

СТЕПАН ВАСИЛЬЄВ, ТЕХНІЧНИЙ ЕКСПЕРТ КОМПАНІЇ «ТОТАЛ УКРАЇНА»

Щороку на поля України виїжджає все більше тракторів, самохідних і причіпних сільгоспагрегатів. Тож залежність всього агропромислового комплексу від роботи цього технопарку зростає. В 2017 році обсяг ринку сільськогосподарської техніки сягнув найбільшого показника за останнє десятиліття. Він склав $1,6 млрд і на 20-30 % перевищив попередній річний показник. Зважаючи, що Україна має посівні площі на рівні Франції та Німеччини, але відстає від них за обсягом сільгосптехніки в 5-7 разів, загальноукраїнський парк буде збільшуватись і надалі.

Дослідження асоціації «Український клуб аграрного бізнесу» виявило тенденцію – щоб скоротити простої, 34 % аграріїв готові доплачувати за пришвидшення доставки запчастин для ремонту техніки. В період посівної кампанії, обприскування та збирання врожаю цей показник перевищує 50 %. Тобто українські фермери, при всій своїй заощадливості, розуміють справжню вартість інвестованого та зекономленого капіталу – економія може не перекрити збитків, якщо техніка у ремонті, а не на ниві.

Оскільки найбільш активними гравцями ринку останніх років стали середні господарства з земельним банком до 5000 га, то безперебійна робота для них особливо важлива – зупинка навіть одного трактора може зірвати всю посівну кампанію.

Готовність інвестувати кошти в безвідмовну роботу парку механізмів стосується також витратних матеріалів. Аграрна техніка потребує спеціалізованих видів олив для кожної системи: для двигуна, для гідравлічних приводів, для трансмісії. Хоча обсяг споживання мастильних матеріалів на одиницю техніки знижується через зменшення розмірів двигунів при тій же продуктивності та подовження міжсервісних інтервалів, однак самі двигуни нових типів та інші робочі вузли стають вибагливіші до якості обслуговування та точного підбору мастильних матеріалів. Використання оливи не за призначенням та недотримання правил експлуатації з часом виводить вузли з ладу.

Кожен виробник визначає для своєї техніки конкретні параметри мастильних матеріалів – власникам варто їх знайти й дотримуватись. Недбалість у підборі олив або прагнення зекономити призведе з високою ймовірністю до фінансових втрат, яких не перекрити заощадженнями. Наприклад, брудна олія в тракторній трансмісії може спричинити трудомісткий ремонт, в якому лише на демонтаж потрібно витратити понад 30 годин – техніка вибуває зі строю на півтижня в сезон, коли найбільше потрібна в полі. Близько 60-70 % випадків виходу з ладу гідроагрегатів пов’язані саме із забрудненнями мастила і недотриманням строків ТО. До того ж через циклічне нагрівання-охолодження в працюючі вузли крізь сапуни потрапляє повітря разом з вологою і пилом, що змінює густину та експлуатаційні якості мастил.

Для більшості фермерських підприємств проведення моніторингу стану працюючої техніки збільшує тривалість безвідмовної роботи тракторів, самохідних механізмів та причіпного обладнання. Четверта за розміром в світі нафтова компанія «Total» проводить системну діагностику TOTAL ANAC за аналізом використовуваних в сільськогосподарській техніці мастильних матеріалів – ці дані допомагають фермерським господарствам ефективно керувати технопарком і ефективно заощаджувати на його утриманні.

Результати аналізу олив легко інтерпретувати і використовувати для планування і проведення регламентного технічного обслуговування у зручний для господарів час, що веде до зниження витрат на ТО, підвищення продуктивності роботи техніки, забезпечення її безперебійної роботи та оптимізації інтервалів заміни олив в різних вузлах змащування.

Лабораторія TOTAL ANAC використовує устаткування, що дозволяє проводити досліждення рідин під мікроскопом з наближенням до 5 мікрон. Таке наближення помічає всі домішки, що з’являються в оливі від зовнішнього забруднення, незадовільної роботи оливних фільтрів або спрацювання металів – тож аграрії можуть вчасно відслідкувати рівень зношеності вузлів техніки та вжити заходів перш ніж це перетвориться на витратну проблему.

Якщо сільські господарства ладні витрачати більше, щоб скоротити простої техніки, то не менш доцільним буде включення в кошториси робіт вартості системного діагностування технопарку, який простої значно скоротить.

Схожі статті

Залиште коментарій

Please enter your comment!
Please enter your name here